Twee standen schakelaar aansluiten (kolomboor)

Hallo mijn mede circuits-onliners,

Nu heb ik het volgende probleem, Ik heb onlangs een oude kolomboor aangeschaft. Hier bij waren de draden door geknipt van de twee standen schakelaar.

Mijn vraag is hierbij hoe deze twee standen schakelaar weer aangesloten moet worden. Hier onder de foto's van deze beauty.

Alvast bedankt!

er staan nummers op de zwarte draden, dat moet wel te vinden zijn zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Naar wat voor motor gaat het? Dahlander?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou het misschien een ster driehoek. Schakelaar kunnen zijn ?

altijd druk met de verkeerde dingen
Shiptronic

Overleden

Lijkt me niet, daar regel je geen toerental mee, en handmatig tussen ster en driehoek lijkt me ook zinloos.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Een foto van het plaatje van de motor zelf? Dan weten we wat voor motor er gebruikt wordt.
Het kan een Dahlander zijn, of gescheiden wikkelingen..

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 augustus 2018 08:42:06 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pamwikkeling

Special Member

Om eerlijk te zijn, zonder grof te willen overkomen.

Gooi die schakelaar weg en koop een nieuwe.

1) De contacten zijn niet aanrakingsveilig.
2) Er zitten (volgens mij) te weinig contact elementen op om een dahlander motor aan te sturen. In het beste geval zou het voor een motor met gescheiden wikkelingen kunnen dienen.
3) Stel je hebt een motor met gescheiden wikkelingen, in hoeverre ben je dan nog zeker dat de schakelaar gaat (blijven) werken.
4) Een motor met gescheiden wikkelingen kost (veel) meer dan een nieuwe schakelaar.

Aan jou om te beslissen.

Sine

Moderator

Een Siemens Schuckert, ouder dan midden jaren 60 dus.

Dat hoeft niet perce slecht te zijn, die bouwden toen spul nog alsof het in een Tiger II moest.

Hoewel ik moet toegeven dat dit wel heel open contacten zijn ...

Wat je ook doet, zorg dat je een motorbeveiliging er tussen hebt zitten, iets in de vorm van een PKZ oid.

Niet toevallig alleen een links/rechtsom schakeling?

Wat de schakel standen betreft ,denk ik ook omkeerschakelaar1-0-2.
de meeste twee toeren en ster/driehoek hebben 0-1-2 als schakelstanden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Prachtig zon schakelaar, niet weg doen hoor, zo blijft je kolomboor orgineel.

Probeer de nummering van de draden te achterhalen. Op de aders staan(hopelijk) nummers, dan kun je het weer aansluiten, maar als dat niet wil zul je eerst moeten weten wat voor een motor er op de machine zit.
Ik gok op een dahlandermotor, maar het zou net zo goed een gescheiden wikkeling kunnen zijn.
Bij Dahlander heb je nog verschillende uitvoeringen. Meestal kun je op het typeplaatje van de motor zien om wat voor een motor het gaat.
Dan zoek je met behilp van Google naar “schakelschemaboekje” van Eaton. Daarin staat heel veel in over verschillende motoren.
Zoek in het boekje je motor op.
Daarna wordt het een kwestie van zoeken, doormeten ( met een ohmmeter) documenteren, en vervolgens aansluiten. Zo kom je toet waar je wezen wil.
Heel veel succes met je mooie machine.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga er van het weekend weer mee bezig, wanneer ik er niet uitkom dan zet ik nog een foto van de machine op het forum.

Goedemiddag mensen,

Nogmaals bedankt voor de reacties, door drukte ben ik er nu pas weer eens naar gaan kijken.

Nu kom ik er nog steeds niet uit door het aantal draden dat op de schakelaar zat aangesloten en het aantal draden dat op de elektromotor zelf zat. Daar bij komt dat de kabels niet van schakelaar naar motor lopen, maar twee losse kabels van de schakelaar en elektromotor onder uit de boormachine komen.

Op de foto is nog een derde kabel te zien die komt uit een eindschakelaar die volgens de man waar hij van was voor diende om de boormachine/tapmachine om te keren wanneer hij op zijn einde was.

Hier door nogmaals de vraag of iemand misschien weet hoe dit was aangesloten of hoe ik het opnieuw aan kan sluiten. Hier onder staan de foto's ook tevens van het kenplaatje van de motor.