TL buis/starter vervangen door LED buis/starter zonder stroom uit te schakelen

Ik wil in mijn appartement de TL verlichting 1 op 1 vervangen door LED, bijvoorbeeld door de Philips LEDtube EM HO 8W 840 60cm (MASTER) | Koel Wit - incl. LED Starter.

Uiteraard wordt aanbevolen om de stroom uit te zetten. Maar wat kan er mis gaan als ik dat niet doe? Tenslotte vervang ik ook het elektrische peertje wel eens zonder de stroom uit te schakelen.

als de fabrikant het op de verpakking zet, komen er iig geen claims dat de fabrikant dat niet had gedaan en vervolgens een klant een optater kreeg. puur een stukje aansprakelijkheid. de 1 doet alles wat op de verpakking staat en de ander helemaal niet. je zet er een starter in en buis, daar zet ik normaal ook de voeding niet voor uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wees in elk geval voorzichtig.
Het gebeurt vaak dat de buisvoeten van ouderdom uit elkaar vallen als je eraan morrelt. Als dan de blanke draad toevallig tegen je hand veert, is het handig als de stroom af staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 22 augustus 2018 22:19:37 schreef CLP:
Uiteraard wordt aanbevolen om de stroom uit te zetten. Maar wat kan er mis gaan als ik dat niet doe? Tenslotte vervang ik ook het elektrische peertje wel eens zonder de stroom uit te schakelen.

Hoogstwaarschijnlijk staat er iets in de gebruiksaanwijzing van je LED buis dat je de bedrading moet aanpassen om het Voor Schakel Apparaat (VSA) buitenwerking te stellen of te by-passen.

Als je dat onder spanning doet dan........moet ik nog verder gaan?

Niet verkeerd is het als je je heldere boerenverstand, voor zover dat aanwezig is :), blijft gebruiken bij alles wat je doet met elektra.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

een vsa kun je gewoon laten zitten, maar een seriecondensator moet er wel uit. als je vaker armaturen ombouwt gaat dat best.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt er een TL buis ook verkeerd uithalen.
Dat komt vooral voor bij oude TL armaturen waarvan het meedraaideel (binnenste deel) in de aansluitvoet door ouderdom/warmte niet goed meer meedraait.
Als dan een zijde nog in het voetje zit, en het andere uiteinde is er al uit, dan kan er op de blanke ongeisoleerde pootjes 230Volt komen te staan.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat het een heel raar gevoel is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

komt bij tl5 geregeld voor dat oude buizen de voetjes meedraaien tov de glazen buis. bij tl8 heb je dat eigenlijk nooit meer, maar tl5 wordt ook warmer aan de voeten.

een leuke is tlbuis erin draaien met gare vsa of geen vsa in de bak, klapt de tl in je handen kapot aan de einden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Als de buisvoetdraaiinrichting niet wil meewerken bij het verwijderen of plaatsen van een buis.
Dan kan ik de volgende tip geven:

Spuit het in met een paar kleine pufjes siliconenspray door dat "rietje", dan draait het weer supersoepel.

Die spray kost bijna niks meer tegenwoordig, bij de action, of aldi.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 23 augustus 2018 14:18:52 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allen,

Bedankt voor de info. @vergeten: de vervanging is 1 op 1. Ik ga zeker niet op een ladder en onderstroom aan draden morrelen.

idd het beste van niet, hoewel ik ook weleens bakken onder spanning heb omgebouwd van evsa naar led of de noodunit eruit gemikt. dat moet dan wel voorzichtig gebeuren, vooral fasedraden die tegen de bak aarde komen knetteren lekker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer