Dit is mijn eerste post op dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Joël, 34 jaar oud en werkzaam in de TD bij een fabrikant voor aangepaste rijwielen. Ik weet van een heel aantal dingen wat, maar ben op geen enkel vlak een expert, dus vandaar dat ik vaan op fora zoals dit rondsnuffel.
Op dit moment loop ik tegen het volgende probleem, en ik hoop dat iemand hier weet wat het probleem is:
Ik ben bezig met het maken van een fietstakel. Ik heb er al een maar deze zakt na (wormwielreductoren kunnen blijkbaar nazakken), en is niet sterk genoeg.
De huidige fietstakel is wordt aangedreven met een naar 1 fase omgebouwde 0.37 kW / 1350rpm motor. Als ik er dan een berekening op los laat kom ik op het volgende:
(P) 370w x 141,37 (hoeksnelheid) is 2,62 N
Er zit een vertraging van 49 achter met een efficiëntie van 64% dus het koppen achter de vertraging wordt dan 83,36 Nm. Met een lier van 110mm (diameter) kom ik dan op een maximaal hefgewicht van 154 Kg. Dit komt redelijk overeen met wat de leverancier opgeeft, namelijk 150Kg. Neem wat wrijvingsverlies en die 4 Kg verschil vergeten we.
Wat ik dus wilde is een sterkere takel die niet nazakt, dus heb ik gekozen voor 1 fase een 0.55 kW / 2790rpm motor met een vertraging van 80 en een efficiëntie van 60%. Hoe hoger de vertraging, hoe minder kans op nazak vandaar. Na dezelfde berekening gedaan te hebben kom ik op 167Kg hefgewicht.
In de praktijk doet zich nu het volgende probleem voor; zodra ik begin met hijsen, en de motor is op toeren voordat de hijsbanden strak staan gaat alles goed, en is de takel zelfs veel sterker. Echter als ik stop met hijsen, komt de motor met geen mogelijkheid meer op gang en kan ik alleen nog maar zakken, en zelfs dat lukt niet altijd. De oude takel had hier geen problemen mee.
Ik was in de vooronderstelling dat een motor die aan het optoeren was, meer koppel had dan zodra deze constant draait.
Hoe kan het dan dat deze nieuwe, in theorie sterke motor, de last niet meer verder omhoog krijgt, en soms ook niet meer naar beneden?
Ik heb een bestandje bijgevoegd met hoe de motor is aangesloten.
Ik hoop dat iemand hier een idee over heeft…..
Hartelijke groet,
Joël