SONY HCD-RX99 audio valt uit

Iemand ervaring met een sony stereoketen? Gaat om een HCD-RX99.
Het toestel 'valt geregeld uit', het is te zeggen, je hoort relais klikken en de audio valt weg. Verder is er niets te merken aan het toestel, de display geeft weer dat hij nog audio aan het afspelen is.
Soms, als je bij wijze van spreken 'een goede tik' geeft op het toestel klikken de relais opnieuw en speelt deze opnieuw muziek af.
Vreemd fenomeen....

ik ken dit ding, maar als een gerichte tik helpt, is het meestal een losse soldering. setje is immers al een 20 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je toevallig ook een idee hoe ik de focus van de CD moet bijregelen?
Ben al in het service menu geraakt en op de CD geeft deze "FOCUS1 ERR" (Focus is not imposed properly).

laser kan gaar zijn, maar net zo goed kan de asgeleiding van de laser slecht zijn, taai vet. of de cd tafel die niet draait, want de motor zit vast. zeker als dit ding lang stil heeft gestaan goed mogelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 augustus 2018 20:29:59 schreef testman:
laser kan gaar zijn, maar net zo goed kan de asgeleiding van de laser slecht zijn, taai vet. of de cd tafel die niet draait, want de motor zit vast. zeker als dit ding lang stil heeft gestaan goed mogelijk.

Asgeleider van de laser lijkt in orde. Heb deze al eens manueel verdraaid en nadien het toestel ingeschakeld. Laser beweegt zonder probleem terug naar de startpositie.
CD tafel is volgens mij niet het probleem, aangezien er nooit spanning om de motor van de CD tafel komt te staan. Er gaat dus al vroeger in het 'proces' iets mis.
De focus bijregelen is bij dit type niet mogelijk, klopt dat? Vind nergens 4 potmeters op de laser PCB.
Als de laser gaar is vrees ik dat dit onherstelbaar is? Laser lijkt me niet meer te vinden?

als de cd tafel niet gaat draaien, wordt de cd en de info track niet als zodanig herkend. soms werkt het wel als je een slinger geeft net nadat de lade sluit, je hoort dan een geluid en soms gaat de cd tafelmotor dan mee draaien. bij sommige typen lasers van sony kon je de spiegel reinigen onder de laser, kwam stof in. ook de lens al schoongemaakt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lens heb ik al schoon gemaakt en een slinger geven doet de CDspeler ook niet starten.

Vervang de CD optiek. Waarschijnlijk ziet het bolle oppervlak dof en niet meer glashelder. Kost 16€ incl PP via ebay. Probleem opgelost denk ik...

Mvg

[Bericht gewijzigd door nk006 op vrijdag 24 augustus 2018 00:05:31 (29%)

Welk type loopwerk of laser zit erin? Ik heb nog wat NOS Sony lasers en loopwerken liggen (een deel zelfs hier op CO van iemand opgekocht).

kss213 meen ik, maar kan ook iets anders zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 augustus 2018 13:38:17 schreef Twan1983:
Welk type loopwerk of laser zit erin? Ik heb nog wat NOS Sony lasers en loopwerken liggen (een deel zelfs hier op CO van iemand opgekocht).

KSS-213D

KSS-213D vervangen maar helaas nog steeds dezelfde fout.
Iemand ervaring met het afregelen van de laser?
In de manual staat dat er een sony test CD moet gebruikt worden.
Op de laser staat er wel 1 potentiometer, valt er hier wat aan bij te regelen?

werkt de cd tafelmotor wel? als het ding lang stil heeft gestaan wil die weleens ermee kappen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 september 2018 20:22:04 schreef testman:
werkt de cd tafelmotor wel? als het ding lang stil heeft gestaan wil die weleens ermee kappen.

Hey Testman,
CD tafel is volgens mij niet het probleem, aangezien er nooit spanning op de motor van de CD tafel komt te staan. Er gaat dus al vroeger in het 'proces' iets mis.
Ben al in het service menu geraakt en op de CD geeft deze "FOCUS1 ERR" (Focus is not imposed properly).
Heb je toevallig ook een idee hoe ik de focus van de CD moet bijregelen?

komt er wel spanning op de focusspoelen bij de lens te staan? en zie je de rode gloed van de laser wel even oplichten in de lens als de lade sluit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer