aansluiting 2 toeren motor

Hallo allen,

Kunnen jullie me helpen met het volgende probleem?
Ik heb hier een motor die op 2 snelheden kan draaien. Het is een enkelfase motor en er komen 3 draden uit. Er zit ook een condensator op. Daar komen 2 gele en 1 rode draad aan te zitten. De 2 gele zullen waarschijnlijk bij elkaar op komen? Hoe sluit ik hem aan? Specificaties in onderstaand plaatje.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit er in de binnenkant van het dekseltje dat over de aansluitingen gaat niet een "gouden" aanwijzing?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De gouden aanwijzingen is er wel geweest zoals het lijkt, maar die die sticker zit niet meer waar hij hoort te zitten helaas.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

3 draden en een losse condensator duit op een 1 toeren motor.
Een kortsluitmotoe met hulpwikkeling.
Voor een w toerenmotor zou je meerdere draden verwachten.
Heb je al met een ohmmeter de aansluitdraden doorgemeten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Rare specs op dat plaatje: Als er 10.8A loopt bij 230V en er maar 1.86 KW aan energie uit komt, is de cos phi in de orde-van-grootte van 75%..... Of zouden ze willen vertellen dat ie max 77% rendement heeft. Da's wel behoorlijk slecht vind ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Cos phi is volgens het plaatje 0,98. Dat maakt het rendement 0,76 oftwel 76%. Niet gek voor zon klein motortje.
In het lage toerental wordt het rendement 53%.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik vind de aangegeven cosphi van 0,98 onwaarschijnlijk hoog.

Heb wat zitten googelen op fabrikantnaam en typenummer in de hoop een datasheet te vinden. Nog niet gelukt.

MWB, trouwens... De meeste wisselstroom motoren hebben drie draden. En dan moet er 1 aan een condensator de andere twee in het stopcontact en 1 van de stopcontact draden ook naar de condensator. Welke je kiest bepaalt de draairichting.

Maar hier heb je niet genoeg vrijheden om ook nog de snelheid te bepalen. Dus... Als het zo'n motor-met-condensator is, dan verwacht ik meer dan drie draden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ze nog niet doorgemeten,doe ik vanavond als ik niet te laat thuis ben. Hij heeft zeker 2 toerentallen. Hij komt uit een zwembad filter

Hier nog wat aanvullende plaatjes. Voor de volledigheid, want daarin ben ik misschien wel wat te onduidelijk geweest. In totaal komen er 6 draden uit de motor. 3 aan de ene kant en 3 aan de andere kant. De 3 aan de ene kant is een behuizing van de condensator. Daar zijn 2 gele en een rode draad. De 3 aan de andere kant zijn voor de voeding en bestaan uit een bruine, een zwarte en een blauwe draad.

[Bericht gewijzigd door MWB op zaterdag 25 augustus 2018 17:36:29 (84%)

Op 25 augustus 2018 17:29:33 schreef MWB:
Hier nog wat aanvullende plaatjes. Voor de volledigheid, want daarin ben ik misschien wel wat te onduidelijk geweest. In totaal komen er 6 draden uit de motor. 3 aan de ene kant en 3 aan de andere kant. De 3 aan de ene kant is een behuizing van de condensator. Daar zijn 2 gele en een rode draad. De 3 aan de andere kant zijn voor de voeding en bestaan uit een bruine, een zwarte en een blauwe draad.

Kijk dat geeft een beter beeld.
Weet je ook of er 1 of 2 condensatoren op zaten?

Heel vaak als je een 1 fase motor met bedrijfscondensator hebt dan wordt het aantal uF van de condensator ook vermeld op het typeplaatje.

Sine

Moderator

Of twee condensatoren in 1 behuizing, dat ben ik ook al eens tegengekomen.

Nee, er was maar 1 condensator. De waarde ervan weet ik niet. Het staat er verder niet op en de oude was kapot en allang weg. Zou er een bedrijfscondensator of een aanloopcondensator op gezeten hebben? De waarde was toch iets van C=2×P?

pamwikkeling

Special Member

C = 2xP

:-)

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op zondag 26 augustus 2018 15:07:07 (65%)

Ik dacht 80 uF per kW. hier dus rond de 150uF. Best veel als je een 450V exemplaar nodig hebt.

Als je jullie C=2xP neemt, kom ik op C= 2 * 1.86kW = 3.72 kW. Als we dan aannemen dat kW ineens uF moet zijn, zit je op een factor vijftig minder dan wat mijn regeltje zou voorschrijven....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 26 augustus 2018 21:55:55 (51%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/