erea transfo

Beste co forumlezers,

Voor de 24volt voorziening (teleruptor scakelaars)maak ik gebruik van een erea 220/24v 250 va transfo, die ondertussen al 38 jaar dienst heeft en het perfekt doet.De transfo is +- 35 graden warm.Iemand een idee in verband met de levensduur?
Mvg
Jan

pamwikkeling

Special Member

Die trafo zal wel blijven werken voor de volgende jaren als de belasting niet gewijzigd is.

Weet je zeker dat de wisselspanning en geen gelijkspanning nodig hebt ?

In dit laatste geval zou ik gaan voor een Phoenix Contact Step Power 2868635 - in 100-240V AC - out 24Vdc 0.75A - 36mm breed voedingsmodule.
(kostprijs +/- 50 EUR)

Neemt veel minder plaats in en is volgens mij veel veiliger en verbruikt op termijn minder energie.

Op 27 augustus 2018 11:29:14 schreef janbellen:
Beste co forumlezers,

Voor de 24volt voorziening (teleruptor scakelaars)maak ik gebruik van een erea 220/24v 250 va transfo, die ondertussen al 38 jaar dienst heeft en het perfekt doet.De transfo is +- 35 graden warm.Iemand een idee in verband met de levensduur?
Mvg
Jan

Beneden ca 80 graden zou ik me geen zorgen maken. Ook een transformator is niet verliesvrij. De verliezen door ommagnetiseren en koperverliezen uiten zich in warmte.

De teleruptors zijn multi 9 zoals op de foto.
De 250 va is zeker overgedemensioneerd, daarom denk ik toch aan een din rail modelletje van +- 40 va.

Arco

Special Member

In dit laatste geval zou ik gaan voor een Phoenix Contact Step Power 2868635 - in 100-240V AC - out 24Vdc 0.75A

Ik denk niet dat je dan 250VA gaat halen... :)
Een temperatuur van 35 graden is handwarm. Da's niks voor een trafo, meeste mogen 70/80 graden minimaal worden.
Staat er ook vaak op: Ta of Tc (a is omgevings temp, c is trafo zelf)

https://www.hod-electronics.nl/UserFiles/Image/Shop/HTR_1515_2.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 augustus 2018 11:45:20 schreef janbellen:
De teleruptors zijn multi 9 zoals op de foto.
De 250 va is zeker overgedemensioneerd, daarom denk ik toch aan een din rail modelletje van +- 40 va.

Die EREA staat daar achter 100 jaar nog. Probleem is de efficientie, zeker bij een model dat zo overgedimensioneerd is. Verlies is waarschijnlijk hoger als verbruik.

Bedenk ook dat als er maar 2 personen in jouw woning rondlopen je nooit 3 teleruptors tergelijkertijd kan bedienen.

Op die teleruptors staat toch alleen maar 24V ~ (wisselspanning).
Met de kans dat ze magnetiseren op DC, en gaan haperen.

Die transfo kan nog 38 jaar mee.
Als je twijfelt wat betreft verbruik kan je toch even de stroom meten.
Bovendien is die transfo toch afgezekerd met +/- 2 amp.?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je wel zon groot vermogen nodig? De trafo staat 24 uur per dag 35graden warm te worden, dat gaat op jouw kosten.
Een klein trafootje van het juiste vermogen kan je wellicht veel besparen.
Doe voor de zekerheid eens een meting.
Echt alleen maar telerupors schakelen? Een beetje trafo kun je kortstondig flink overbelasten zonder schade. Kan de trafo misschien nog kleiner (=minder verlies).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)