In- en uitschakelvermogen bij een ALS

rob040

Golden Member

In mijn zoektocht naar materialen voor een Hager schakelkast kom ik twee aardlekschakelaars tegen die in prijs verschillen en waarvan het enige spec-verschil het in- en uitschakelvermogen is (in ampères, dacht altijd dat vermogen in watt of VA uitgedrukt werd).

Hager CDA240G: 1,5kA
Hager CDA540G: 600A

Wat betekent dit vermogen en maakt het uit welke ik kies voor een woonhuisinstallatie?

mvdk

Golden Member

Het gaat om de stroom die bij een kortsluiting naar aarde afgeschakeld word.
Wat voor aarding heb je? Stel je hebt een aardsluiting naar de beschermingsleiding, en die is alléén aan een aardelectrode of aardlus bevestigd. Dan kan de stroom niet zo groot worden als bij een z.g. TN stelsel, waarbij je aarde door de netbeheerder meegelevrd krijgt.
Bij een TT aarding zal dat 600A model voldoende zijn.
Is er veel prijsverschil?

Edit: even je andere topics doorgespit, bij nader inzien zou ik toch maar gaan voor die 1,5kA. Mogelijk heb je een z.g. TN stelsel, is al meerdere keren gevraagd hoe het met de aarding zit.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 27 augustus 2018 13:03:02 (18%)

rob040

Golden Member

Ik heb een pen die in de watermeterput de grond ingaat en van daar uit loopt er een dikke draad naar de meterkast.
Dat zou volgens mij een TT stelsel zijn.

Prijsverschil is enkele tientjes, maar ik heb net al weer gezien dat er een CDA240D wordt aangeboden (schijnt een Duitse versie te zijn) en in Nederland kennen we de CDA240G.
De CDA240D heeft ook 600A (net als de CDA540G, maar de aansluiting is weer anders.
De goedkopere kasten worden waarschijnlijk uit Duitsland gehaald.

mvdk

Golden Member

Het gaat toch nog steeds om deze https://www.circuitsonline.net/forum/file/34646 installatie? Dan maak je even het deksel los van de hoofdschakelaar, dat is die witte knop direct boven de meter. Kijk of er behalve de 4 draden óók een andere draad vanaf de meter meekomt. Kijk of er een aarddraad aan een van de zijden van de hoofdschakelaar op de nul bij aangesloten zit (een beetje een smerige manier die laatste mogelijkheid).

Op 27 augustus 2018 13:24:00 schreef rob040:
Ik heb een pen die in de watermeterput de grond ingaat en van daar uit loopt er een dikke draad naar de meterkast.
Dat zou volgens mij een TT stelsel zijn.

Waar komt die dikke draad dan uit in de meterkast? Uiteindelijk zal hij uitkomen op de aardrail in de groepenkast, maar het kan zijn dat daar ook nog een aarde van de netbeheerder op zit. Dan heb je een TN-stelsel.

rob040

Golden Member

Het gaat toch nog steeds om deze https://www.circuitsonline.net/forum/file/34646 installatie? Dan maak je even het deksel los van de hoofdschakelaar, dat is die witte knop direct boven de meter. Kijk of er behalve de 4 draden óók een andere draad vanaf de meter meekomt. Kijk of er een aarddraad aan een van de zijden van de hoofdschakelaar op de nul bij aangesloten zit (een beetje een smerige manier die laatste mogelijkheid).

Ja, het gaat om die installatie. Er komt geen aarddraad mee vanuit de netbeheerder, alleen 3x fase + nul.

Waar komt die dikke draad dan uit in de meterkast? Uiteindelijk zal hij uitkomen op de aardrail in de groepenkast, maar het kan zijn dat daar ook nog een aarde van de netbeheerder op zit. Dan heb je een TN-stelsel.

De aarde vanuit de watermeterput gaat direct naar de aardrail in de verdeelkast en er is geen verbinding naar een draad van de netbeheerder.

mel

Golden Member

Nogmaaks, een Aardlekschakelaar heeft NIKS met de veiligheidsaarde te maken...
In principe is het een verschilmeting die dat ding doet..
Er moet evenveel stroom retour komen als er aangevoerd word..Zoniet, dan klapt hij uit(als het werkt) en dat is meestal rond de 30 mA.
1,5kA, is de kortsluitstroom die over een kontakt kan komen , en waarbij de zaak heel blijft..
Als het goed is, komt die stroom er nooit....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Zoals ik in mijn post bovenaan heb gezegd, en ik sta daar nog steeds achter, als je een sluiting naar aarde krijgt, dus een sluiting in een geaard apparaat, of in een kapotgestoken kabel, dan bepaalt de circuitweerstand de kortsluitstroom. En die verschilt nogal bij een TT of een TN stelsel.
Niet alle aardfouten hoeven door een menselijk lichaam te gaan.
Om te zeggen dat een aardlekschakelaar niks te maken heeft met een aardsysteem vind ik een rare uitspraak.

Je verwart kortsluiting en aardlek. Een aardlekschakelaar gaat er uit als er 30mA naar aarde wegvloeit. Daar heb je helemaal niet zo'n lage circuitweerstand voor nodig

heb vandaag nog 2 storingen gehad, beiden sterk zat om de 500ma aardlek er uit te krijgen. rotte vsa en een machine waar al 5 jaar een aangestripte kabel achter lag die gewoon spanningsvoerend was, oogjes nog aan de draden gebogen, mee losgetrokken in de stuurkast.

aardlek is juist als de aarde slecht is een 2e veiligheid. zo'n ding werkt zonder aarde ook.

op t werk wordt de cda540G gebruikt, die duitse zijn een ander nummer maar idd wel goedkoper.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

code:


Hager CDA240G
Inschakel- en uitschakelvermogen:	            1,5 kA
Nominale kortsluitstroom Inc conform EN 61008-1:      6 kA

Hager CDA240G:
Inschakel- en uitschakelvermogen:	             630 A
Nominale kortsluitstroom Inc conform EN 61008-1:      6 kA

Wat is het nu? Het is een automaat die bij 40A uit moet schakelen hoe kan het dan 630 Inschakelen :(. Ik ben het even kwijt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Je verwart kortsluiting en aardlek

He verdorie Klaas, nou moet ik weer met m'n slechte ogen de waarheid gaan opzoeken in de nen1010 bijbel. Ik heb een exemplaar liggen 5e druk 1996, weet niet wat ik nou hier ga opschrijven ook nog in de nieuwere uitgave's zal staan.
NEN1010-2 Termen en definities:
Hoofdstuk 25 Elektrische stroomketens
25.8 Kortsluitstroom
Een overstroom ten gevolge van een defect dat een verbinding met een verwaarloosbare impedantie veroorzaakt tussen twee punten van een stroomketen die bij normaal bedrijf een verschillende potentiaal hebben.
Kijk ik dan op het linkerblad waar toelichting op sommige artikelen word gegeven:
25.8 Tot kortsluitstromen worden ook gerekend aardfoutstromen in TN en TT stelsels, alsmede dubbele aardfoutstromen in IT stelsels.

Een door een aardlekschakelaar af te schakelen stroom kan behoorlijk groot zijn als het een harde verbinding van de fasedraad naar een aarddraad betreft.

Op 27 augustus 2018 17:44:24 schreef benleentje:

Wat is het nu? Het is een automaat die bij 40A uit moet schakelen hoe kan het dan 630 Inschakelen :(. Ik ben het even kwijt.

Het is een aardlekschakelaar die continu 40A kan hebben, en niet uit elkaar zal spatten als je em inschakelt in een installatie waar een zodanig lage circuitweerstand bij een defect in de installatie bestaat, dat er een kortsluitstroom niet groter dan 630A zal staan voor die ene periode dat het ding erover doet om af te schakelen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 27 augustus 2018 18:03:45 (23%)

benleentje

Golden Member

Om te zeggen dat een aardlekschakelaar niks te maken heeft met een aardsysteem vind ik een rare uitspraak.

Ik ga zelf nog een stap verder Aarding en aardlek automaat heeft totaal niets met elkaar te maken, dus het type aarding of totale afwezigheid van aarding is niet belangrijk.
De aardlekschakelaar is een foutstroom meet systeem die enkel en allen meet of de stroom in de fase draad gelijk is aan de stroom in de nul draad. Als deze afwijking groter is dan een ingesteld schakelpunt zal de ALS uitschakelen.

dacht altijd dat vermogen in watt of VA uitgedrukt werd).

Deze automaten kan je ook op een andere spanning aansluiten op bv 200V. En dan klopt het vermogen in VA niet meer. Dus vandaar dat ze enkel de stroom opgeven.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 27 augustus 2018 18:14:23 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

Deze automaten kan je ook op een andere spanning aansluiten op bv 200V. En dan klopt het vermogen in VA niet meer. Dus vandaar dat ze enkel de stroom opgeven.

Dat begrijp ik wel, maar noem het dan in- en uitschakelstroom (en niet vermogen).

Verder lees ik het maar als de maximaal te schakelen stroom waarop de contacten berekend zijn.
De max. kortsluitstroom zal dan wel bij gesloten contacten zijn.

mvdk

Golden Member

Op 27 augustus 2018 19:41:13 schreef rob040:
[...]
De max. kortsluitstroom zal dan wel bij gesloten contacten zijn.

Nee, die is 6kA (6000Ampere) zie de datasheet.
http://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/modulair-scha…
Als je een aardsluiting hebt, weet je meestal niet wat er aan de hand is, het zoeken begint meestal na enkele malen weer proberen in te schakelen.
Als dat een situatie is, waarbij er een harde verbinding is tussen beschermingsleiding en fasedraad, dan moet de schakelaar daartegen bestand zijn. Je schakelt in op de sluiting, en onmiddellijk gaat ie weer uit. Dat geeft vuurwerk binnenin.
Ik begrijp dat er mensen zijn die denken dat zo'n toestel er alleen maar zit voor de milliampere sluitingen, dat is niet zo.
De werking van het apparaat is mij volstrekt duidelijk, maar ik snap even niet hoe het ding kan trippen zonder pad naar aarde. De testknop laten we even buiten beschouwing...

benleentje

Golden Member

De werking van het apparaat is mij volstrekt duidelijk, maar ik snap even niet hoe het ding kan trippen zonder pad naar aarde.

Ik heb niet gezegd dat er geen pad is naar de aarde want die is er natuurlijk wel. Dat pad naar de aarde is dan heel letterlijk en kan dan gaan via de vochtige grond of natte douche vloer. Een aardlek werk dan ook in een gebouw zonder aarding.

Uiteraard moet het elektriciteitsnet zelf wel ergens op tenminste 1 plaats met aarde verbonden zijn. En met geen aarding bedoelde ik dan bv een dubbel geïsoleerd apparaat die als die buiten in de regen gebruikt word toch te beschermen is met een ALS zonder dat er buiten aarding is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

@mvdk: Dat de kortsluitstroom maximaal 6kA mag zijn had ik natuurlijk wel gezien.
Ik bedoelde te zeggen dat bij schakelen (in- of uit-) de max. stroom 600A mag zijn (bij de CDA540G) en indien de schakelaar gesloten is (stabiele situatie) dus 6000A.
In feite was het een overbodige opmerking, want bij een open schakelaar zal er geen stroom lopen.