Wie weet waarvoor dit apparaat werd gebruikt?

Dit apparaat ligt al meer dan 50 jaar op mijn zolder, wie kan mij vertellen waarvoor het werd gebruikt alvast bedankt. bladerunner

bladerunner
Hubie

Special Member

Ik denk een apparaat om bandrecorderkoppen te demagnetiseren.
Maar dat is een gok natuurlijk.

Dat lijkt mij niet er komt zeker 25kv. uit die pen

bladerunner
Thevel

Golden Member

>25kV lijkt me stug, heb je dat gemeten of zo?

evdweele

Overleden

Misschien een testprobe om apparatuur op ESD-immuniteit te testen?
Als het apparaat de vonk van de testprobe overleeft is het goedgekeurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Was hier al niet een topic over met een semi medische achtergrond?

[edit] er zat dan een houten doos bij met allemaal glazen attributen die je erop kon zetten.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 27 augustus 2018 19:54:01 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Iets voor een medische toepassing was ook mijn eerste gedachte.
Hier iets vergelijkbaars.

Een pseudo-medische toepassing.

Ik zou hard wegrennen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Ik zie schroefjes op de bovenkant, dat vraagt om een foto van de binnenkant!
Zolang je het ding niet al in het stopcontact gestoken hebt kan dat ook veilig.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Een violet wand inderdaad, eigenlijk een soort mini tesla-coil

Metalen probes zijn overigens erg "spannend", die dingen zijn meestal niet net-gescheiden namelijk.

Tidak Ada

Golden Member

Je hebt ook metalen probes met glas vanbinnen, dus geïsoleerd, maar die prikken toch behoorlijk (hoge capacitieve lading).

@Henz:
Daar zit een Rhumkorf in. In het handvat zit nog een bobine, om de uiteindelijke spanning te bereiken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 27 augustus 2018 21:58:59 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Als dat het meest gevaarlijke was viel het nog allemaal mee :D

Niets aan die apparaten is veilig, losse banaantjes is ook een slecht idee, de los bungelende banaan kan dan ook spanningsvoerend zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Bij de mijne zit alles vast aan de behuizing, dus geen banaantjes nodig. Overigens twijfel ik er aan of die witte stekker nu aan de wand zit of aan het netsnoer.

OT
Overigens hadden wij thuis nog een oude broodrooster waar twee keramische contra banaanstekers aan zaten, die op twee pennen aan het apparaat geschoven moesten worden :S brrr.... Aarding? Waarom? Je kon zo met je fikken bij het element komen, maar dat was toch rood gloeiend >:)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Voor allerlei “kwalen”, v an haargroei en wratten tot sexuele problemen. Er zijn allerlei vormen van elektroden gemaakt, zowel voor extern gebruik tot gebruik in allerlei lichaamsopeningen....
Het valt in de categorie ‘snake oil’.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Ah,kwakzalverij dus. ;-)

Een glazen buis in een lichaamsopening stoppen lijkt me geen goed idee. Brrr..

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 28 augustus 2018 01:54:08 (62%)

pietplof

Golden Member

Met een koortsthermometer ging dat nog vrij soepel.

festina lente

Dit soort apparaten wordt ook in de industrie gebruikt.
Bij een bepaalde werkgever moest ik bepaalde onderdelen maken voor proeven. Eén van de delen was van een bepaald materiaal waar totaal geen lijm aan wilde hechten. Het oppervlak moest eerst een coronabehandeling krijgen. Hierdoor veranderde de structuur van het oppervlak voor korte tijd en kon je het wel verlijmen. Daar hadden we een automatisch doorvoerapparaat voor. Maar voor de kleine handbewerkingen hadden we een soortgelijk apparaat als van de foto van de TS. Bij die van ons kwam er dan een dunne spriet uit. Die hield je dicht bij het deel van het oppervlak die je wilde behandelen waar tussen dan een vonkbrug ontstond. Ik meende dat dit werkte doordat dit het oppervlak een ionisatiebehandeling gaf.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik heb ook wel eens dergelijks gezien, dat werd gebruikt als vibrator om planten te bestuiven in kassen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 augustus 2018 10:50:29 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb ook wel eens dergelijks gezien, dat werd gebruikt als vibrator om planten te bestuiven in kassen.

Lijkt me dat daar geen vonken uit spuiten.
Overigens klopt het, mijn eega heeft tijdens haar schooltijd in een tomatenkas gewerkt en daar gebruikten ze het om stuifmeel uit de bloemen te trillen. Buiten doet de wind dat normaliter.

Hier een handleiding voor zo'n apparaat (Duits):

Radiostat.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In het neonbedrijf waar ik heb gewerkt gebruikte men ook zoiets. Als bij het pompen de buis niet geheel vacuüm kon worden getrokken zat er ergens een lek. Dat kon heel minuscuul klein zijn dus niet zichtbaar. Met een dergelijk apparaat werd de electrode langs de neonbuis gehaald en waar het lek(je) zat ontstond een vlamboog en lichtte de buis op.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Thevel, Hij vonkt net zo hard als een lijntrafo en die hebben ongeveer 25kv. Hierbij een foto van de binnenkant. Als de witte stekker van de pen er niet inzit dan doet hij niets.

bladerunner
Lambiek

Special Member

Ik zou hem in ieder geval niet meer gebruiken, als je dat al van plan was. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is dat witte spul wel uit de condensator afkomstig? Ik vind het verdacht veel lijken op de asbest isolatie van asbestkabel. De gevaarlijkste soort, want het is niet hechtgebonden en laat overal vezeltjes los.

Als het niet brandt als je er een aansteker onder houdt, dan is het asbest. Als het wel brandt dan moet je een nieuw stukje draad er in solderen :P

Neemt niet weg dat die condensator na al die jaren met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lek is en zal ploffen enkele minuten na ingebruikname.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!