Elektrische doorstroomboiler aansluiten [BE]

Evarist

Golden Member

Ik heb een elektrische doorstroomboiler (27KW) aangesloten in 3 fasen (400V) met een kabel van 4mm² op een automaat van 32A.
1.Is dit OK?
2.Ik heb op mijn 67ste memoryfail. :-)
Hoeveel stroom loopt er per fase en hoe bereken je dat?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

27 kW is 9 kW per fase. Fasespanning is 230V.
De stroom is dus 9000/230 = 39A per fase.

Met die 32A ga je het dus niet redden. Wat is de waarde van je hoofdzekering? Mogelijk moet deze ook omhoog.

Spanning staat en stroom gaat!
buckfast_beekeeper

Golden Member

27kW is best heftig. Volgens deze website 40A aansluitwaarde. 9 liter/minuut à 50°C. Is de moeite.

4mm2 is ook te weinig mag maar 25A automaat op. Moet 10mm2 zijn bij een automaat van 40A. Link

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

de elementen staan in ster, de nul word meestal niet op het sterpunt gezet. dan is het dus tussen de fasen aangesloten, en zou 27kW 23A per fase zijn. ik zou zeggen meet het met een stroomtang, dan weet je of je goed zit, of het aangepast moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Doorstromers werken meestal in trappen en hebben ook dikwijls 400V elementen, staan daarom ook vaak niet in ster, zijn ook niet noodzakelijk symmetrisch en kunnen om die reden ook niet naar 3x230V worden omgeschakeld.

Post misschien eerst het merk en type.

Evarist

Golden Member

Bij deze doorstromer is de neuter niet aangesloten. Is geen klem voor.
Dus is het 23A per fase?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mvdk

Golden Member

Op 28 augustus 2018 17:34:21 schreef testman:
de elementen staan in ster, de nul word meestal niet op het sterpunt gezet. dan is het dus tussen de fasen aangesloten, en zou 27kW 23A per fase zijn. ik zou zeggen meet het met een stroomtang, (...)

Op 28 augustus 2018 16:35:02 schreef KlaasZ:
27 kW is 9 kW per fase. Fasespanning is 230V.
De stroom is dus 9000/230 = 39A per fase.

Ja, hoeveel is 't nou... 8)7 8)7

Edit: ik ga voor KlaasZ z'n 39Amp. Zomaar. omdat ik 't denk.

Op 28 augustus 2018 18:17:44 schreef Evarist:
Bij deze doorstromer is de neuter niet aangesloten. Is geen klem voor.
Dus is het 23A per fase?

Dat is normaal bij doorstromers, zijn hoogstwaarschijnlijk 400V elementen. Is m.i inderdaad 39A maar enkel in de de hoogste trap bij hoogste debiet.

Op 28 augustus 2018 18:17:44 schreef Evarist:
Bij deze doorstromer is de neuter niet aangesloten. Is geen klem voor.
Dus is het 23A per fase?

Dat de neuter niet is aangesloten doet er niks toe. Zelfs als de elementen in driehoek zouden staan blijft de stroom gelijk. Bij deze berekening gebruik je de fictieve neuter als referentie voor alle 3 de spanningen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je voor hetzelfde vermogen ineens veel minder stroom nodig hebt door de zaak anders te schakelen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

En die wil je ook gebruiken niet? Als die trap niet nodig is kan je net zo goed een kleinere kopen. En wanneer gaat de automaat er uit? Als je net onder de douche staat..... je zal het dan snel merken aan het plots kouder wordende water.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 28 augustus 2018 19:24:20 schreef KlaasZ:
[...]Dat de neuter niet is aangesloten doet er niks toe. Zelfs als de elementen in driehoek zouden staan blijft de stroom gelijk. Bij deze berekening gebruik je de fictieve neuter als referentie voor alle 3 de spanningen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je voor hetzelfde vermogen ineens veel minder stroom nodig hebt door de zaak anders te schakelen.

dat denk ik wel, een doorstromer met 230V elementen die op een 230V krachtnet wordt aangesloten trekt meer stroom ( Ampere ) weg als op een 400V krachtnet.

bij 230V zou 27KW 3x 9KW per element zijn en dus wel 39A per fase als alle elementen aanstaan.

bij 400V ( en elementen op 400V ) zou 27KW ook 3x 9KW per element zijn, maar dan heb je 22,5A per fase. als de elementen allen instaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De fasestromen zijn inderdaad 22,5A, lijnstroom is √3 groter.

Doorstromers voor 3x230V hebben ook een veel lager vermogen omdat anders de stroom onhandig groot is. Herinner mij ooit een discussie in een of ander forum van iemand die zijn water niet warm kreeg met een EU 3x230V doorstromer en overwoog om zo'n ding in de VS te bestellen, daar is alles dikker en kijken ze niet op een ampere of 100 :D

Op 28 augustus 2018 19:24:22 schreef buckfast_beekeeper:
En die wil je ook gebruiken niet? Als die trap niet nodig is kan je net zo goed een kleinere kopen. En wanneer gaat de automaat er uit? Als je net onder de douche staat..... je zal het dan snel merken aan het plots kouder wordende water.

Ja natuurlijk. Het is ook niet zo dat de stroom in die fasen evenredig daalt. Bij veel doorstromers wordt gewoon 1, 2 of 3 weerstanden in- en uitgeschakeld naargelang het debiet.

ik snap de twijfel niet over de N aansluiting, de neuter. 't is een schoolvoorbeeld van evenwichtige belasting, dus er loopt geen stroom door die draad. (tenzij er een getrapte vermogensregeling inzit, maar TS heeft het daar niet over).

anderzijds kan je met 400V 25 A 400 x1,73 x 25 = 17,3 KW verzetten.

Van een koude douche gesproken :-)

Op 28 augustus 2018 20:11:21 schreef kris van damme:
ik snap de twijfel niet over de N aansluiting, de neuter. 't is een schoolvoorbeeld van evenwichtige belasting, dus er loopt geen stroom door die draad. (tenzij er een getrapte vermogensregeling inzit, maar TS heeft het daar niet over).

Plaatje F in deze link toont het schema van een traditionele Stiebel Eltron 2-traps doorstromer. Helemaal niet symmetrisch en ook geen nul. Modernere versies hebben wel een elektronische sturing en kunnen natuurlijk wel symmetrisch zijn, zijn dat echter vaak ook niet.

Op 28 augustus 2018 20:30:11 schreef New Beetle:
[...]
Helemaal niet symmetrisch en ook geen nul. Modernere versies hebben wel een elektronische sturing en kunnen natuurlijk wel symmetrisch zijn, zijn dat echter vaak ook niet.

bedankt voor het schema, maar
geen nul, dus ook geen probleem met de nul... schakelt gewoon tussen 2 of drie fazen.. dus het "neuter" probleem ontsnapt me nog steeds. (deze heeft niets met het vermogen te maken) en ook in de eerste trap blijft de stroom door de actieve fazen dezelfde, dus de zekeringen gaan dan al uit.

Ho stop ho, er gaan hier wat dingen helemaal mis met betrekking tot ster en driehoekschakelingen. Er wordt een denkfout gemaakt waarbij men er van uitgaat dat als de verwarmingselementen met eenzelfde vermogen in driehoek staan, de fasestroom lager is ten opzichte van een sterschakeling. Dit is onjuist.

Wat er wel gebeurd is dat de stroom door elk element zelf een factor wortel 3 lager is als ze in driehoek staan. Echter zit hier de denkfout. In driehoek voert elke fase de stroom voor 2 elementen. Je moet dus deze 2 stromen samen vectorieel optellen (of aftrekken in dit geval, dat hangt af van je gedefineerde richting). Het resultaat is dan dat de fasestroom gelijk is aan wortel 3 keer de stroom door een afzondelijk element. Ofwel, het resultaat is hetzelfde voor een sterschakeling. er gaat dus (indien alles symmetrisch is) een fasestroom lopen van 39A.

Zie in de bijlage mijn kladblaadje met de berekeningen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 28 augustus 2018 20:30:11 schreef New Beetle:
[...]
Plaatje F in deze link toont het schema van een traditionele Stiebel Eltron 2-traps doorstromer. Helemaal niet symmetrisch en ook geen nul.

Hoezo niet symmetrisch? De elementen staan daar in driehoek en niets in dat schema wijst er op dat ze verschillend zijn.

En wat de stromen betreft, meander snapt het helemaal. Het maakt voor de stromen niks uit hoe de boel inwendig geschakeld is. Je kan het ding als een black box beschouwen. Verwarmingselementen vertonen geen faseverschuiving dus elke fasestroom is in fase met de bijbehorende spanning t.o.v. de nul. Dat die nul in het apparaat niet aanwezig is of niet wordt gebruikt maakt niks uit. Als je een bepaald vermogen hebt dan hoort daar een bepaalde stroom bij, ongeacht de inwendige schakeling.

Of het nu ster of driehoek is maakt idd niet uit. 27KW : ( 1,73 x400) = 39 A afgerond..

Anoniem

Heeft die boiler geen type plaatje met alle gegevens?

27kW / (400V x 1,73) = 39A
Wordt minstens automaat 40A en kabel 10mm2

Is dit voor een huishoudelijke toepassing?

Edit:27kW=27kW zoals Kris hierboven zegt

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 28 augustus 2018 22:11:46 (11%)

Op 28 augustus 2018 21:56:36 schreef KlaasZ: Hoezo niet symmetrisch? De elementen staan daar in driehoek en niets in dat schema wijst er op dat ze verschillend zijn.

Nee, zijn inderdaad identiek. Maar die stromingsschakelaar schakelt niet gelijktijdig 3 fasen in of uit maar in 2 trappen. Eerst L2 en L3 bij matige stroming, dan L1 bij hoge stroming. Vele denken dat het vermogen van alle 3 weerstanden gelijktijdig geregeld wordt, wat bij elektronische modellen soms wel het geval is, echter ook niet altijd.

Op 28 augustus 2018 22:10:42 schreef New Beetle:
[...]Nee, zijn inderdaad identiek. Maar die stromingsschakelaar schakelt niet gelijktijdig 3 fasen in of uit maar in 2 trappen. Eerst L2 en L3 bij matige stroming, dan L1 bij hoge stroming. Vele denken dat het vermogen van alle 3 weerstanden gelijktijdig geregeld wordt, wat bij elektronische modellen soms wel het geval is, echter ook niet altijd.

yep, maar het blijft 39 A, ook bij matige stroming. Dus de matige stroming is geen oplossing voor TS

Dat die stromingsschakelaar in twee trappen schakelt had ik even over het hoofd gezien. In de lage stand doet 1 fase niet mee. De stroom in de 2 andere fasen is dan iets minder dan wanneer alle fasen meedoen.

Anoniem

Dat is bij lage doorstroming dan 33A bij 13,3kW
en bij hoge doorstroming 39A bij 27kW