zonnepanelen, opgewekt vermogen splitten

Aangezien ik een nieuwe verwarming moet installeren ben ik aan het zoeken naar wat?
Elektrisch zou een optie kunnen zijn mits ik zonnepanelen installeer.
In Belgïe is het natuurlijk een groot nadeel dat de netvergoeding berekend wordt op het vermogen van de omvormers en niet op het werkelijk geleverde vermogen.
Nu vroeg ik mij af of het technisch mogelijk is om bijvoorbeeld 10 kw aan panelen te leggen en een deel ervan te verbruiken om in bijvoorbeeld accumulatie kachels en/of elektrische boilers? Zodat het op het net gestuurde vermogen nooit boven 5 kw komt.
Of zie ik dat verkeerd?
Doel is uiteraard 10 kw te leggen, maar zo weinig mogelijk netbelasting te betalen.

Nee dat kan niet, je moet de 2 installaties volledig scheiden en deze aangesloten op het net moet gekeurd worden.

LDmicro user.

Nouja, kan niet.... Je kan natuurlijk gewoon 5kW aan panelen aan een omvormer hangen die NIET op het net zit. Nu zijn de meeste omvormers bedoeld om aan het net te hangen, dus het vinden van een geschikte omvormer zal dan een probleem zijn.

En als je een boiler zou nemen als belasting, dan zou je eventueel iets kunnen doen als: zet de panelen in een configuratie waarbij ze niet veel meer dan 230V kunnen leveren. Dan gewoon direct de boiler er op.

Nah! Bij nader inzien niet zo'n goed plan: het MPPT deel van een omvormer is behoorlijk belangrijk. Op deze manier krijg je zelden het maximum uit je panelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Kan wel, als je het opgewekte vermogen van één set van 5kW aan het net hangt via een omvormer en met de andere set van 5kW laat je bijv. een accupakket op. Op het accu pakket zet je dan bijv. een victron omvormer voor jou doel.

Eigenlijk heb je dan gewoon twee aparte installaties, één voor terug levering en één voor eigen gebruik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Rew, je zegt hetzelfde wat ik zeg, 2 gescheiden installaties, dus kan het niet wat hij vraagt.

De omvormer bepaalt wat op het net komt en hij kan geen 10kW installatie plaatsen en de omvormer enkel max op 5kW regelen om op het net te steken en de overige kW's zelf verbruiken.

10kW aan zonnepanelen en een 5kW omvormer is erover denk ik.

LDmicro user.

Je kan ook een wat lagere omvormer nemen en een oost/west setup nemen met 2 strings. (Weet natuurlijk niet wat er mogelijk is in jouw situatie)

dan heb je een wat constantere output, en kun je met een lichtere omvormer af. Eventueel iets aftoppen voor de paar echte piekmomenten maar dat verlies is dermate klein dat dat niet opweegt tegen de besparing van een lichtere omvormer.

leg de grafieken maar eens naast elkaar van een volledig zuid opbrengst tov een oost/west. Door het jaar genomen maakt het niet veel uit, en itt tot (bv) 10kW tussen 12.00 en 16.00 heb je dan 6kW over een groter deel van de dag (en je opbrnegst in de winter enz is wat gunstiger dan volledig zuid)

zie bijlage voor een voorbeeldje.

Overigens kun je ook minder panelen leggen voor elektra en wat zonnecollectoren doen en eea gebruiken om t in warmte op te slaan voor warmwater, LTV, vloerverwarming oid

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 29 augustus 2018 13:33:52 (13%)

ja dat oost west verhaal lijkt mij nog het beste, zit hier natuurlijk met 2 daken pal op het zuiden...staat de zon dan ook nog eens lager in de winter.

Wie dat hier uitgevonden heeft van belasting te heffen op het vermogen van de omvormer ipv rekening te houden met het afgeleverde mogen ze ook een een boom hangen.
Mazout wordt uitgefaseerd, gas aansluitingen mogen niet meer in nieuwe verkavelingen, wat schiet er straks nog over?

mvdk

Golden Member

Op 29 augustus 2018 19:57:05 schreef kombucha:
(...) Wie dat hier uitgevonden heeft van belasting te heffen op het vermogen van de omvormer (...)

Rijden er in België controleurs rond die de panelen tellen die elektriciteitsafnemers op hun dak hebben liggen? Ik denk het niet.
Dan leg je gewoon extra panelen op je dak, en die sluit je aan met een extra, verplaatsbare omvormer, net zo als de noorderburen het doen. Krijg je controle, haal je het ding weg.

Op 29 augustus 2018 19:57:05 schreef kombucha:
Mazout wordt uitgefaseerd, gas aansluitingen mogen niet meer in nieuwe verkavelingen, wat schiet er straks nog over?

Accumulatiekachels misschien :D

Ja, die ondingen zijn terug van nooit weggeweest, warmtepompen kan ook maar dat zijn maintenance pigs zoals de Amerikanen dat noemen.

Evarist

Golden Member

Op 29 augustus 2018 13:06:08 schreef rew:
Nah! Bij nader inzien niet zo'n goed plan: het MPPT deel van een omvormer is behoorlijk belangrijk. Op deze manier krijg je zelden het maximum uit je panelen.

Ik kende MPPT niet. Ik vond een duidelijke en interessante uitleg:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking

Nihil est verum, quod non probatur primo.