Philips 701 receiver 1971 phonosignaal

Goedenavond,

Wederom over genoemde receiver.
In het einde vd vorige post mbt stereobalans wat duidelijk is. Sprak ik over waar de aarde van platenspeler op de receiver aan te sluiten. Ik heb inmiddels een kabeltje 5din<<<<2tulp en aardedraad. Maar... Geen oplossing!

Mijn theorie; kan het zijn dat het pre-ampgedeelde vd phonoingang versterker niet meer werkt?

-cdspeler op tapeingang werk goed.
-cdspeler op de phonoingang werk zelfs!

Groet Rocco

De 701 kan wel een phono ingang hebben, maar dat wil niet zeggen dat daar een md voorversterker in zit. Die moet je vermoedelijk daar nog los tussen je pick-up en de versterkeringang zetten.

Had er aan gedacht.. Zou kunnen idd maar dat zou wel ontzettend raar zijn voor een versterker uit 1971 toch?

Arco

Special Member

In de SM staat 210mV input, een keramisch element dus. Een MD element gaat zonder extra versterker niet werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kortom ik moet even een phono voorversterker kopen?!

Mijn dank is groot heren!

Ik ben dan wel opgegroeid met (liefde voor) oude audioapparatuur van mijn ouders maar van de binnenkant heb ik geen kaas gegeten

Groet!

Op 29 augustus 2018 22:58:20 schreef Rocco79:
Had er aan gedacht.. Zou kunnen idd maar dat zou wel ontzettend raar zijn voor een versterker uit 1971 toch?

De 701 is geen HiFi receiver, maar een democratisch geprijsd instapmodel. Daarbij hoort een platendraaier van dezelfde klasse, = kristalopnemer, ook in 1971..

Tsja Kris...heb alleen een sl2000 en een 202 van technics.

Dus eigenlijk kan ik m t beste maar van de hand doen en voor een schappelijke prijs een goed nagekeken vissenoog model aanschaffen ;-)

Op 30 augustus 2018 00:12:21 schreef Rocco79:
Tsja Kris...heb alleen een sl2000 en een 202 van technics.

Dus eigenlijk kan ik m t beste maar van de hand doen en voor een schappelijke prijs een goed nagekeken vissenoog model aanschaffen ;-)

dat moet je zelf beslissen. De niet Hifi modelletjes van toen hebben ook enkele voordelen. de opbouw is niet te complex dus ze zijn niet stuk te krijgen, en desondanks het beperkte vermogen is de klank meestal héél aangenaam . Dat laatste is wat subjectief, vandaar dat je zelf moet beslissen :-)

grootste verschil (buiten de MD ingang) met kleinste hifi in de reeks is de voeding, die bromt iets minder (in de speakers).

Zit lekker naar radio 4 te luisteren en.. . Het geluid (ook al is t subjectief) is idd gewoon heel goed. Vandaar ook mijn frustratie dat ik mijn lps niet kan luisteren. Mijn echtgenote vind het minder klinisch klinken / warmer klinken.

Enfin, jij ook bedankt voor je input Kris. Wederom wat geleerd!

wel als het vermogen geen punt is kan ik je de kleinste Hifi broer uit de reeks aanbevelen met MD input. Das de 22RH540.

Persoonlijk vind ik die pakken beter dan de grotere vissenoogbroers. Door de luie eindtransistoren die daar inzitten geven die wat meer IM vervorming. Als eenvoudige gebruiker valt dat op door meer slissen op de Ssss.

maartenbakker

Golden Member

De 22RH701 zou zomaar aan DIN45500 kunnen voldoen, dan is het technisch gezien HiFi, maar het is inderdaad wel een cost-down modelletje met de bijbehorende bezuinigingen. Ze gingen ervan uit dat je er dan ook een goedkope platenspeler op aansloot en dan werkte het prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor minder dan Eur. 7,50 zet je er een Phono RIAA voor MM/MD in of tussen. Houd je van een warm buizen geluid dan kan ik je de 22RH743 van 1975 adviseren (receiver-voorversterker) icm. de bekende Philips MFB speakers. Uit de tweede generatie kan ik de 22RH544/79R adviseren. De 743 kun je nog ruisarmer maken door in het Phono RIAA circuit de twee BC548/BC558 transistoren te vervangen voor de BC550/BC560 ruisarme type. Verder de twee 100uF ontkoppelcondensatoren meenemen. Als draaitafel bijpassend uit de serie een 22GA212 of 22GA312 halfautomaat. Element: GP401 of een GP412 mk2 de laatste is een topelement met een Jico Shibata naald op aluminium Cantilever.

als je MFB speakers neemt, is een elco revisie wel nodig na 40 jaar, anders komt die ruis er niet eens meer door, veel hoog is weg als de kleine elco's uitgedroogd zijn. de 544/79 is wel de laatste reeks geweest van de 544 waar veel aan bezuinigd is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Prachtig al die reacties van liefhebbers!

Inmiddels heb ik na mijn "Eureka! Ik heb in mijn 2 bigshoppertassen vol met kabeltjes, verloopjes etc" moment... niet 1 maar liefs 2 phono-voorversterkers opgediept welke ik nog had uit vroeger tijden toen er op 90ties audiosetjes alleen een aux zat. Mensen... Het werkt, het doet het!

Dank voor de input.

Ook de laatste posts met info sla ik op aangezien ik wel voor wat steviger ga in de toekomst.

Belangrijk is dat er als midden en hoge tonen drivers de 0211 en 0163 in zitten. Deze textiel dome drivers zijn beduidend beter dan een 0210 of 0161. De serie ervoor 22RH544/50R is ook prima. De 0210 en 0211 zijn overigens 1:1 uitwisselbaar zonder aanpassing in je cross over filter. Voor de tweeter moet je wel eea. aanpassen.
Omdat de MFB's inmiddels > 40 jaar jong zijn is een (gedeeltelijke) elco revisie en het opnieuw inregelen van de ruststromen van de klasse A/B versterkers en feedback zowiezo aan te raden.