Het is me niet helemaal duidelijk om wat voor draden in welke situatie het gaat. Gaat het om de externe draden naar het schakelblok toe, of gaat het om de interne draden in de motor tussen schakelblok en statorwindingen? In het eerste geval ga ik met pietplof mee, in het tweede met pamwikkeling. Ik kwam een filmpje tegen van iemand die een vooroorlogse draaistroommotor, waar de interne draden een aardlek hadden, had gerepareerd. Niet precies hetzelfde maar misschien nuttig: https://www.youtube.com/watch?v=6FXTBYIvr3Q
In dit geval ging het om een apparaat met papier/katoen/bitumenisolatie, waar je waarschijnlijk geen vervangend apparaat voor gaat vinden omdat de motoren toen nog niet echt gestandaardiseerd waren. Zo een reparatie is alleen te verantwoorden voor 'vintage' apparatuur waar een historische waarde aan zit en je extra maatregelen kan nemen ter conservatie van machine en bediener.
In dit filmpje gebruikt hij ook krimpkous en tie-wraps, maar daar moet je mee opletten want modernere motoren zouden best weleens ontworpen kunnen zijn op hoge temperatuursisolatie die bestendiger is dan de tie-wraps en krimpkous, want die worden (afhankelijk van specifieke type) bij hogere temperaturen zacht. In het geval van papier/katoenisolatie die in bitumen gezet is, is de ontwerptemperatuur sowieso wel een tandje lager.
Natuurlijk is het ook belangrijk er achter te komen wat de oorzaak van de schade is. Als de motor eens oververhit is geweest kan je rekenen op onzichtbare schade elders.