Wie weet waarvoor dit apparaat werd gebruikt?

Dat is asbest het zit om de kabels het komt niet uit dat bruine blok.

bladerunner

Om soepstengels mee te bakken dat was nog voor de tijd van de cupcakes.

Ik gok een antieke instelbare soldeerbout.

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op dinsdag 28 augustus 2018 22:19:26 (24%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
Tidak Ada

Golden Member

Die condensator is een papier in olie condensator. Bij mij was hij ook kapot. Ik heb er een wat modernere ingezet. Helaas heb ikh hetzelfde probleem als bij de condensator de was is uitgedroogd en de spanning lekt weg/sproeit in de bobine. Dat laatste is dus erger, want dan moet je alles over wikkelen en er zit héél veel draad (apenhaar) op de secundaire ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De condensator lekt niet, dat grijze is asbest, Hij werkt gewoon goed, de vonkbrug is 5 cm.

bladerunner

Met lek bedoelen we elektrisch lek. Hij begint stroom door te laten op een manier waarop ie dat niet mag doen.
Dat kan gevolgschade opleveren zoals een uitgefikte spoel. En het ding zelf kan ook klappen of branden.
Dar doet ie in praktisch alle elektriseerapparaten. Velen zijn je voorgeweest...

Dat het apparaat nog werkt, betekent niet automatisch dat die condensator nog in orde is.
Dat kun je pas concluderen na een simpele meting van de lekstroom.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Op 28 augustus 2018 01:44:10 schreef Tidak Ada:
Voor allerlei “kwalen”, v an haargroei en wratten tot sexuele problemen. Er zijn allerlei vormen van elektroden gemaakt, zowel voor extern gebruik tot gebruik in allerlei lichaamsopeningen....
Het valt in de categorie ‘snake oil’.

Er verdwenen wel meer elektrische hulpstukken in lichaamsopeningen in de Victoriaanse tijd onder het mom van 'genezing' zag ik in de film "Hysteria" ;-)
Ik dacht eerst,dat is een kul verhaal,maar het is op waarheid gebaseerd.

https://www.youtube.com/watch?v=zvZyrjdTWBg

Komisch. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=w2gMuDpOW_0

Blijkbaar wordt hij nog steeds verkocht.
Maar ik zou toch heel erg oppassen met dit exemplaar ;-)
https://nl.aliexpress.com/item/Darsonval-High-Frequency-Facial-Massage…

Mvg Oswald
Hubie

Special Member

Dat ding zal wel storen(RF) als de hel denk ik zo maar.

Sine

Moderator

Op 29 augustus 2018 01:01:01 schreef bladerunner:
De condensator lekt niet, dat grijze is asbest

Hmm, dan is het ding op nog meerdere manieren dan ik dacht slecht voor je gezondheid ...

Niet hechtgebonden chrysotielasbest, de gevaarlijkste soort. Dicht doen en nooit meer openmaken. Het zit door de hele behuizing en het valt al uit elkaar, ik hoop niet dat je vezels in hebt zitten ademen.

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 31 augustus 2018 17:43:45 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Geen paniek!!

De LD50 is vrij hoog en de incubatietijd is >20 jaar...
De meeste ongelukken kwamen voor bij isoleerders in de scheeps- en ketelbouw.
Verder in gebouwen vaar z.g.n Colyvenyl® vloertegels zijn gelegd. Ik heb jaren in een ziekenhuis rond gesjouwd, waar alle ruimten met dergelijke tegels waren belegd. Ik heb na 45 jaar nog steeds geen melanoom, terwijl we vroeger steevast een half doorgerot asbest vlamverdelerplaatje op het fornuis hadden liggen, asbestkoord als afdichting in de kachel hadden en bovendien, op elk lab waar ik werkte wel een vlamverdeler met een cirkel asbest boven de bunsenbrander lag.
Oh ja, ik heb nog steeds een Philips broodrooster, waarin de elementen op een plaat asbestpapier zijn gewikkeld.....

Wie heft er ooit met Rawlplug® gewerkt om iets aan de muur op te hangen? Plukje in de hand, spuug er op, even rollen en in het gat steken. Daarna schroef of kram er in...

--> Dat wil echter niet zeggen dat je niet uiterst voorzichtig met het spul moet omgaan.... en zo mogelijk afvoeren, zéker ongebonden asbest! Feitelijk is het net zoals met BeO.

Spuit isolatielak over het losse spul en verwijder het na drogen en spuit dan nog een keer lak er over.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Klinkt allemaal heel bekend.
En als aanvulling: nooit met een stofzuiger de losse vezels proberen op te zuigen. Nat maken en wegvegen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat het met een tonerstofzuigertje met adequate stofzakjes (>€10,- / st.) nog wel zal gaan....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Verrassend veel mensen weten niet wat asbest is, en wat er gevaarlijk aan is.

In mijn studentenflat zaten eterniet gevelplaten. Talloze gaten zaten er in voor gevelkachels en voor buitenstopcontacten. Toen ik mijn kamer verliet heb ik expliciet aan de volgende bewoner gezegd 'De gevelplaten zijn van asbest'.
Toen ik nog eens langs kwam, had hij mooi een gat geboord in de plaat aan de balkonzijde voor een kabeltje voor een buitenlamp...
Ook de meterkast was voorzien van een asbest achterplaat. De vorige renoveerder had er doodleuk in lopen boren. Het is dus moeilijk veilig te houden... Common sense isn't that common.

Vandaag adem je een wolkje vezels in waar van geen enkele je longen bereikt, of blijft hangen. Morgen doe je hetzelfde, en heb je de pech dat er wél een blijft hangen... En dan heb je beet.
Je kan het eigenlijk vergelijken met blootstelling aan ioniserende straling. Of onveilige seks. 20x gaat het goed en de 21e keer heb je HIV (maar daar ga je inmiddels niet meer dood aan, aan asbest wel...)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

LD50 van HIV is een stuk kleiner....

LD50 is de dosis waarbij 50% van een populatie overlijdt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

HIV overleeft buiten het lichaam slechts seconden, asbest kan overal rondzwerven en vermindert niet of nauwelijks in schadelijkheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 31 augustus 2018 22:51:07 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat het met een tonerstofzuigertje met adequate stofzakjes (>€10,- / st.) nog wel zal gaan....

Dat doe je dan maar als ik er niet bij ben, extreem slecht plan om daar mee te gaan rotzooien.

Mesothelioom is niet bepaald grappig.

@ LD50: Beetje irrelevante vergelijking. Een typische HIV blootstelling is qua massa zeer klein vergeleken met een typische asbestblootstelling.
Beter kan je de mortualiteitsstatistieken door seks versus inademen van lucht die vezels bevat, vergelijken.

Ik raad aan om wat ik hierboven schreef, gewoon te zien als illustratie en niet om zeer naukeurig te interpreten of om een heel wetenschappelijk paper over te schrijven ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 31 augustus 2018 22:52:17 schreef Ledlover:
Verrassend veel mensen weten niet wat asbest is, en wat er gevaarlijk aan is.

.
het merkwaardige is dat zelfs de Romeinen dat al door hadden. (notoire asbestgebruikers). Die maakten steevast gebruik van slaven voor de ontginning en verwerking omdat ze goed wisten dat je er aan kapot ging.

evdweele

Overleden

Toen ik in 1999 mijn huidige appartement huurde werd ik door de verhuurder netjes gewaarschuwd niet in de gevelplaten onder de ramen te boren omdat deze asbest bevatten.
Waarschijnlijk waarschuwde men daar al veel langer voor, want ondanks dat er voor mij een tiental andere huurders waren geweest en er in de betonnen muren en plafonds honderden gaten waren geboord waren de gevelplaten nog helemaal ongeschonden.

9 jaar later bij een grote renovatie zijn de gevelplaten vervangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Hier het zelfde verhaal,ook asbesthoudende gevelplaten.
Toen ik het appartement kocht ook direct de waarschuwing nooit in boren.Vervangen door brandwerende kunststof platen is te duur voor de VVE.
Ze hangen mij daar prima.
Zeker als je ziet wat er vorig jaar bij de Grenfell Tower in Londen is gebeurd.

Op 1 september 2018 00:33:03 schreef kris van damme:
[...].
het merkwaardige is dat zelfs de Romeinen dat al door hadden. (notoire asbestgebruikers). Die maakten steevast gebruik van slaven voor de ontginning en verwerking omdat ze goed wisten dat je er aan kapot ging.

geleuter , ze gebruikten slaven omdat dat in die tijd slaven werden ingezet voor de minder mooie en zware werk, daarvoor waren het slaven
in die tijd hadden ze niet de kennis om asbest besmetting en een 20 jaar nadien opkomende aandoening aan elkaar te linken met asbest als veroorzaker

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 1 september 2018 07:57:36 (14%)

evdweele

Overleden

Leefden slaven wel lang genoeg om ziek te worden van asbest?
In die tijd zullen maar weinig slaven de pensioengerechtigde leeftijd hebben gehaald.

Op 1 september 2018 02:27:48 schreef Hubie:
Zeker als je ziet wat er vorig jaar bij de Grenfell Tower in Londen is gebeurd.

Dat kwam door een foutieve constructie en brandbaar materiaal.
De ruimte tussen het beton en de gevelplaten werkte als een schoorsteen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grenfell_Tower_fire#Exterior_cladding_an…

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 augustus 2018 23:57:47 schreef Sine:
[...]

Dat doe je dan maar als ik er niet bij ben, extreem slecht plan om daar mee te gaan rotzooien.

Mesothelioom is niet bepaald grappig.

Een echt tonerstofzuigertje (van enkele honderden Euro's) is er op gebouwd om nanopartikels op te vangen. De grootte van tonerpartikels ligt in dezelfde orde van grootte als de partikels van blauw asbest.
Het is daarom mogelijk wel bruikbaar voor KLEINE hoeveelheden, maar het verwisselen van de zakjes kan problemen geven.
Ik geloof ook niet dat er hier iemand op het forum over een tonerstofzuigertje beschikt, behalve ik dan, maar dat is niet meer geschikt voor het doel omdat de noodzakelijke afdichtingen missen.

Professioneel worden er wel echte asbest stofzuigers gebruikt

Dat asbest schadelijk was voor de gezondheid, was in 193i al bekend.
Asbest problemen zijn voor het eerst goed beschreven door de bedrijfsgeneeskundige dienst van de Rijn-Schelde-Verolme werf in Vlissingen (J. Stumphius - verband met mesothelioom). In de scheepsbouw werd asbest gebruikt voor de isolatie van ketels en leidingen. Dat was in de jaren 60. De ban op asbest dateert sinds halverwege de jaren tachtig. In de tussentijd is men stug doorgegaan met het gebruik van gebonden asbest in bouwmaterialen.
Nu moet ALLE asbest vóór 2024 verwijderd zijn, dus kijk je schuurtje even na....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat gaat niet lukken, er ligt nog enige miljoenen m2 aan asbest daken waar geen volk of geen geld voor is om die te vervangen. in gebouwen zit ook stiekem ook wat verwerkt. huizen uit de 60's en 70's hebben vaker asbest buizen voor de beluchting en afzuiger. langs raamkozijnen werd het ook gebruikt. er zijn ook best wat zandpaden in bossen vervuild met dat spul, men reed vroeger de puin in de kuilen op die paden, heb er vaak zat veel stukken van asbest daken in zien zitten. dat zit nu 50cm diep in de grond gereden. daken kan ik begrijpen, dat is oude zooi en waait ook geregeld eraf of met brand komt het overal. maar wat zit verwerkt in gebouwen lekker laten zitten tot het in de weg zit met een verbouwing, of gesloopt wordt.

oudere huizen met inpandige garage hebben ook vaak nog asbest in het plafond, die was brandwerend gemaakt omdat het huis ertegen stond en er een verbinding tussen de ruimten was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer