welke motor als generator

goedenavond,

mijn opa heeft een oud dieselmotortje staan en wil daar een generator van maken , nu heeft hij mij gevraagd voor de electra .

mijn vraag is , waar haal ik zo een motor/generator vandaan, hij moet 3 fase(400v lijnspanning) en 3 kw opleveren, iets meer of minder is ook niet erg
ik weet dat synchroom motoren met een permanente magneet als generator worden gebruikt, maar ik kan deze motoren nergens vinden op het internet, de grootste die ik namelijk vindt is 30watt :-)

wie o wie kan mij helpen aan de geschikte motor/ generator

een andere oplossing is ook welkom , zolang hij maar werkt

In die vermogensrange zijn synchroon, permanente magneet motoren nogal zeldzaam. Deze zijn namelijk lastig op te starten (ze gaan alleen trillen) als je geen frequentieomvormer hebt. Vandaar dat asynchroon veel gebruikelijker is.

Interessant vraagje: Gaat je dieselmotortje 3000 RPM draaien als ie (ruim) 3kW aan vermogen moet leveren?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 31 augustus 2018 07:35:35 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zie eigenlijk maar 2 goede technische oplossingen: een generator met veldwikkeling, die op 1500 of 3000 toeren 50Hz geeft, of een asynchrone motor met een frequentieregelaar, met de DC bus gekoppeld aan een tweede frequentieregelaar met een pakket spoelen en condensators. Die tweede oplossing is wat gebruikt wordt bij middelgrote windmolens, maar dat is erg kostbaar en technisch ingewikkeld.

De enige echt bruikbare oplossing lijkt me dus een generator die specifiek voor dit doel gemaakt is. Misschien kun je ergens een generatorset vinden waarvan de motor kapot is gelopen, maar waarvan de generator nog goed is.

Er zijn mensen die gaan rommelen met condensators aan asynchroonmotoren, en uiteindelijk kunnen ze wel opstarten, maar je hebt geen enkele controle over de spanning, en er zijn een boel belastingen waarbij dat niet lekker werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Suggestie :
Een dynamo van een vrachtwagen, naar een accu en dan een VFD (frequentie omvormer)
En dan ook nog een gashendel regelaar om het toerental aan te passen aan de vraag.
Op die manier ben je veel minder afhankelijk van het toerental.
In mijn ervaring met kleine en grote aggregaten, een kleine kan nooit snel genoeg bij regelen bij wisselende belasting met alle gevolgen van dien voor de aangesloten apparaten.

3kW bij 24V is 125A; fors, maar zeker niet onmogelijk voor een vrachtwagen dynamo, en anders zou je er desnoods 2 kunnen gebruiken. Je kunt niet zomaar met 24V naar een frequentie omvormer, je moet eerst omhoog in spanning, en je hebt spoelen en condensators nodig aan de 230V zijde. Een standaard frequentie omvormer (voor asynchrone motoren dus) is niet geschikt, maar er zijn wel inverters te koop die dat kunnen. O.a. Victron maakt dergelijke inverters, zoals deze https://www.marinediscounter.nl/quattro-24-3000-70-50-50.html. Maar ja, daar hangt dan wel weer een fors prijskaartje aan (~2500 euro).

Je zou nog kunnen bekijken of je een 3kVA UPS met kapotte accu's kunt vinden, maar ook dan is het niet perse eenvoudig.

Geen bestaande generator met veldwikkeling lijkt me veruit de simpelste oplossing, als je die kunt vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vroeger heb ik ook eens een generator gemaakt van een dieselmotor en een 220/380 motor.
Elektro motor in ster zetten en over elke wikkeling een bedrijfscondensator plaatsen van 7uF per kw van de motor.
Sterpunt is je nul en elke fase levert 230V AC.
Verwacht er niet veel van er komt spanning af, de spanning is niet geregeld, en bij zware belasting valt hij uit.
Om hem dan weer tot leven te weken even met een dc voeding op de wikkeling een magneet veld maken (diesel uit), en dan komt hij weer bij.

Let op voor lampen prima maar verder, geen gevoelige apparaten aansluiten

http://www.directindustry.com/prod/linz-electric-spa/product-182710-18…

Misschien bij de firma in NL vragen.
Anders een defecte diesel generator op bv MP kopen met een goede generator.
De meeste diesels draaien beter op 1500 dan 3000 of je moet met een overbrenging gaan werken.

Precies, een defecte genset met een kapotte motor lijkt me het beste idee.

Het voordeel van een 24V generator met accu's en een inverter is dat je met een lage belasting de motor niet altijd hoeft te laten lopen. Daarbij zit je niet vast aan een bepaald toerental. Het nadeel is dat het complexer en fors duurder is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mvdk

Golden Member

Er staat in de startpost niks over wat het doel van de hele actie is. Is het de bedoeling om stroom te maken voor de leeslamp en de koelkast?
Of staat opa wel eens met z'n éénpitter Lister op een stoom en dieseldag? En is 't dan wel leuk om een paar lampen te laten branden.
In dat laatste geval voldoet een asynchrone motor met een paar condensatoren, zoals knutsel10 in z'n post van vrijdag 31 augustus 2018 15:28:33 uiteen zet.

Op 1 september 2018 13:56:06 schreef SparkyGSX:
Het nadeel is dat het complexer en fors duurder is.

Nouja, als je op een sloop een vrachtwagen dynamo kan vinden, evt met wat accus, dan denk ik dat je al een heel eind bent.

En als je de verbruikers zo ver kan krijgen dat ze op 24V werken, dan ben je al helemaal klaar.

Als je een 3kW omvormer 24V->400V moet gaan kopen dan, ben ik bang dat het inderdaad in de papieren gaat lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja die omvormer is natuurlijk het duurst, al zijn goede accu's ook niet goedkoop natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken