Wie weet waarvoor dit apparaat werd gebruikt?

Tidak Ada

Golden Member

In ieder geval alle daken en gevelplaten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 1 september 2018 07:55:21 schreef klaasy:
[...]
geleuter , ze gebruikten slaven omdat dat in die tijd slaven werden ingezet voor de minder mooie en zware werk, daarvoor waren het slaven
in die tijd hadden ze niet de kennis om asbest besmetting en een 20 jaar nadien opkomende aandoening aan elkaar te linken met asbest als veroorzaker

Van werken met asbest krijg je ook stoflongen. Die treden eerder op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 31 augustus 2018 21:53:55 schreef Tidak Ada:
Geen paniek!!

Ik heb na 45 jaar nog steeds geen melanoom,

Melanoom is huidkanker, dat komt door de zon, melanoom krijg je niet van asbest inademen.

Wie heeft er ooit met Rawlplug® gewerkt om iets aan de muur op te hangen? Plukje in de hand, spuug er op, even rollen en in het gat steken. Daarna schroef of kram er in...

Heb ik, denk ik, wel mee gewerkt bij de KPN, toendertijd PTT telecom, die werden daar veel gebruikt.
Waren dat van die bruine touwachtige pluggen of heb ik het mis.
Wat is er mis, is er wat mis met die plug?

Ik heb ze nog steeds liggen!
Ze waren makkelijk, als het boorgat wat te groot uitviel stop je er meer in het gat :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat TA doelt op mesothelioom.

Bruinachtig touw zal wel de nieuwere versie zijn. Oude rawlpluggen waren van los asbestvezel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Mijn vader had een doosje met grijze vezels die hij in een gat in de muur stopte voordat er een schroef in werd gedraaid. Ik vermoed dat er ook iets van cement doorheen zat, want het moest vochtig worden gemaakt.
Later gebruikte hij bruine harde pluggen die eruitzagen als opgerold en verlijmd papier. Ik dacht dat die dingen rawlpluggen werden genoemd.

Zelf heb ik die dingen heel weinig gebruikt. In de tijd dat ik de omgeving onveilig begon te maken met een boormachine waren er al plastic pluggen. Wel anders dan die van tegenwoordig. In het begin waren het rechte plastic buisjes met een paar ribbels groeven in de lengterichting. Je kon er donder op zeggen dat ze bij het schroeven gingen meedraaien.

Edit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_plug#History

The original wall plug was invented by John Joseph Rawlings in 1911, and marketed under the name Rawlplug. These plugs became popular after the First World War, when a demand for retro-fitting existing buildings with new electric lighting coincided with a shortage of labour, encouraging many new labour-saving innovations in the building trade. Rawlplug gained their prominence from their adoption in the British Museum.

Early wall plugs were thick-walled fibre tubes, made of parallel strings bonded with glue. The Rawlings brothers conducted thousand of trials using many diverse materials in their search for the perfect plug. Among the many solutions tested were plugs made of lead, zinc, natural and synthetic rubber, hemp fibres, glass, wood, and paper. They imported Indian jute as it possessed natural resistance to the effects of humidity and for particularly damp conditions they developed a range of white bronze plugs. Most current brands are plastic, first designed in 1958 by German inventor Artur Fischer, known as the Fischer Wall Plug.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 september 2018 15:46:59 schreef maartenbakker:
Ik denk dat TA doelt op mesothelioom.

Bruinachtig touw zal wel de nieuwere versie zijn. Oude rawlpluggen waren van los asbestvezel.

Inderdaad een 'slip of the fingers' :o natuurlijk bedoelde ik een mesothelioom.

Mesotheel is een ontwikkeling van de middelste van de drie lagen van het embryonale kiemblad, het mesoderm. Het vormt onder andere de bekleding van de inwendige organen : pleurae (longvliezen), het hartzakje en het buikvlies. Deze bekledingslaag wordt door asbestdeeltjes aangedaan en verandert deels in een mesothelioom. Dus niet alleen de longen, maar ook het buikvlies.

Het Rawlplug dat ik bedoelde was inderdaad het wit-grijze vezelpoeder, dat asbest bevatte en bindmiddlen als gips en degelijke. Het werd, meestal met spuug, nat gemaakt en in het boorgat gefrot. De bruine hennep pluggen waren tegelijkertijd in de handel als alternatief. Een simpeler alternatief was een bosje lucifers of en passend gemaakt stukje hout...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 september 2018 07:55:21 schreef klaasy:
[...]
geleuter , ze gebruikten slaven omdat dat in die tijd slaven werden ingezet voor de minder mooie en zware werk, daarvoor waren het slaven
in die tijd hadden ze niet de kennis om asbest besmetting en een 20 jaar nadien opkomende aandoening aan elkaar te linken met asbest als veroorzaker

Kan je staven dat dit geleuter is? Ik kan staven dat de Romeinen al op de hoogte waren van de gevaren van asbest, het staat beschreven..

Uiteraard werd er voor van alles slaven gebruikt en in de asbestmijn zelfs als opzichter, want daar ging een Romein niet in.

Jinny

Golden Member

Ze wisten ook hoe je beton moest maken, ze waren verder ontwikkeld dan je denkt....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Dit topic is ook verder offtopic dan je zou denken ...

@TidakAda,
Ik kan me voorstellen dat je de asbest prut binnen in het apparaat voor Hercules plug aan zag, zo heet dat spul.

https://hennep.home.xs4all.nl/elec/hercules.jpg

Ziet er inderdaad net zo pluizig uit.
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/asbest.jpg

60+
Dan heb je zoiets nog op voorraad :-)

reading can seriously damage your ignorance
Tidak Ada

Golden Member

Ah, Herculus plug! (begint ook met een H)

Ja, het geheugen slijt
met de tijd...
;(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 2 september 2018 16:21:36 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 2 september 2018 17:32:19 (99%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nu we toch off-topic gaan doe ik ook nog even mee. Als ik even geen plug bij de hand had en de muur was dusdanig dat een plug het niet hield, was het alternatief hercules plug en dat zat als een huis, mits goed toegepast. Anders deed een stukje loden buitenmantel van een telefoonkabel het ook goed.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Grappig, met lood hadden ze ook geexperimenteerd bij Rawl.

Ik wil nog wel eens uitgelubberde gaten opvullen met thermische lijm (vloeibaar plastic) en dan de plug erin drukken. Werkt ook heel aardig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."