philips 22gh943 Ruis

Hi,

Ik heb een philips hifi international 22gh943 versterker uit 1969. Klinkt als een klok maar na een kwartier (ik vermoed omdat ie dan warm is) ontstaat er een ruis. De ruis wordt niet luider als je volume verhoogd.

Is dit te verhelpen tegen niet absurde kosten?

Groet Rocco

is de ruis links en rechts gelijk (zou me verbazen).

soms veranderd een germanium transistor wel eens in een ruisgenerator, maar das dan in één kanaal. (of toch niet gelijk voor beide kanalen)

't kan wat tijd en moeite kosten om de transistor te vinden /vervangen, maar is goed te doen. (als dat de oorzaak is)

maartenbakker

Golden Member

Geranium tiktorren kun je soms vinden door ertegen te tikken. Als dat niet helpt kun je ze vinden (en soms voorlopig herstellen) door de soldeerbout een paar seconden tegen het huisje te houden. Dit gaat op voor op zijn minst de AF115, AC125 en AC187 reeksen.

Als er siliciumtorren uit de BC147 en BC157 reeks inzitten, die geven ook dit soort ellende, kun je ze vanzelfsprekend niet met de soldeerbout mishandelen want dan smelt het huisje. Bovendien laten die zich ook niet provisorisch herstellen; daar zet je moderne vervangers in (de 1 in het typenummer wordt een 5).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

1969 is van voor de epoxificatie zowel de Si als Ge typen in deze amp hebben metalen jasjes aan. Een ruiserig exemplaar is te vinden door met een 100n C de basis kortstondig met massa te verbinden. Omdat de ruis niet toeneemt na de volumepot is het zoekgebied beperkt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 2 september 2018 17:10:50 (15%)

Op 2 september 2018 17:06:30 schreef RAAF12:
Een ruiserig exemplaar is te vinden door met een 100n C de basis kortstondig met massa te verbinden..

even ter verduidelijking. Als je de Condensator aanbrengt tussen Basis en Emittor neemt de ruis toe. met Condensator tussen C en E neemt de ruis af.

maartenbakker

Golden Member

@RAAF12: 1969 is op het randje, de BC147/BC157 bestonden in de gedachten van de ontwerpers al, maar in deze versterker inderdaad nog niet. Het kan ook wel dat hij nog iets ouder is dan 1969, de GH-letters zijn maar heel kort gebruikt voor hifi.

Ik heb maar even opgezocht wat er dan wel inzit: in elk kanaal een BC109 (ruisarm silicium in metalen huisje, gaat zelden stuk anders vervangen door BC549 of BC550). Er zitten ook een paar AC125, AC126, AC127 en AC132 in. Maar al die torren zitten er dubbel in, voor elk kanaal 1. Of je het daar moet zoeken hangt dus ook af van wat er precies ruist. Indien 1 kanaal tegelijk dan kun je het in de torren zoeken, indien beide kanalen tegelijk, dan zal er toch wat anders zijn. Desnoods een vonkende netschakelaar ofzo, of iets in de voeding van de voortrappen.

Ik zou zelf of de signaltracer erbij pakken, of in het veld zonder verder gereedschap met de soldeerbout aan de slag gaan. Prikken met condensatoren werkt, maar vind ik te omslachtig. Inclusief kans dat je met een pootje uitschiet ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 september 2018 17:52:42 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 2 september 2018 17:28:19 schreef kris van damme:
[...]

even ter verduidelijking. Als je de Condensator aanbrengt tussen Basis en Emittor neemt de ruis toe. met Condensator tussen C en E neemt de ruis af.

Mijn insteek is de basis voor LF AC signalen incl.ruis kort te sluiten. Dan is per trap te horen wanneer de ruis verdwijnt. @maarten Per merk verschillend in een 1967 Quad 303 zat al een plastieken BC154. Philips was er laat mee.