schuifregister

benleentje

Golden Member

Je gaat het mechanisch/optisch niet voor mekaar krijgen dat op een afstand van meer dan 20cm iedere led op maar 1 ontvanger schijnt.

Waarom niet. Als ik een 3mm led 25cm diep in een buisje van 3mm zet dan kan ik precies een afstand van 50cm overbruggen en schijnt de led niet in op de naast gelegen ontvanger.
Maar het is inderdaad lastiger dan ik had gedacht om geen aangrenzende ontvangers te beschijnen.

Een andere methode is om 5 of meer verschillende frequenties te gebruiken voor het moduleren van de leds En dan is enkel de direct onder gelegen ontvangen op dezelfde frequentie afgesteld en de buren op een andere. Als je dan om de 5 sensoren de frequentie herhaald dan moet het ook lukken.
Als kan thuis mijn afstandbediening recht naar boven naar het plafond mikken en dan nog krijgt de TV via gereflecteerd signaal als nog de goed informatie binnen. Dus korte buisjes over de sensoren is nog steeds nodig maar kunnen met verschillende frequenties wel een stuk korter worden.

dan duurt de scan bijna 1 uur en 3 kwartier, dat is echt veels te lang.

Daar had ik nog even niet over nagedacht.
Maar ik stelde maar een voorbeeld. Ik heb geen idee wat een geschikte snelheid van de motor.
De Y-scan kan via een tandriem waarbij je de sensor direct op de tandriem plaatst. En dan kan je heel erg snel die 3 meter overbruggen.

Een 2de variatie van mijn idee is dan meerdere sensoren op de Y-Scan te zetten. BV 8 stuks dus 37.5 cm uit elkaar en dan kan je met een hele snelle motor in 4 minuten klaar zijn. Ik denk realistisch gezien in onder de 5 minuten.

Ik zou er gewoon 5x de CY8C9560A aan hangen, heb je 300 inputs. Serieel omzetten hoeft niet, want die Atmega kan alles dan direct uitlezen...

word te complex voor een eigenlijk heel simpele taak.

Valt mee toch ze hebben er ook een compleet bordje voor zie de link hieronder.
http://old.ghielectronics.com/catalog/product/363

Die simpele taak :). Is veel compelxer als dat je beseft.
HEt een zeer groot mechanisch vlak met de noidige problmen.
Er komt toch al met al nog heel wat elektronoika aan te pas met verschillende modulatie frequenties.
De software voor de hardware is een uitdaging
De software voor de verdere bewerking van de 300 x 300 scan point is ook nog een uitdaging (denk ik)

Of je gebruikt een Arduine mega die heeft 54 digitale IO en 16 analoge due ook digitaal kunnen. Dat is dus 70 IO op 1 bordje dan heb je toch 5 nodig. Maar je kan dus elke Mega elk een pixel laten uitlezen dat zijn er dan 5 tegelijkertijd. En pas na de scan maak je 1 mega de master en die combineert dan van de I2C bus alle data van de 5 mega's tot 1 databestand. Heb je geen schuif registers nodig een kan de scan nog 5 maal sneller.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Op 1 september 2018 15:07:12 schreef trix:
[...]

indicatie: 8 uur per dag.

Sick bellen ;) sommige dingen wil je gewoon functioneel hebben. Denk ook eens aan bouw behuizing, betrouwbaarheid. stukje interface en software. zijn volgens mij ook verkrijgbaar met netwerk interface, IP-adres en klaar.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 1 september 2018 19:53:24 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
trix

Golden Member

Op 1 september 2018 19:15:35 schreef benleentje:
Een andere methode is om 5 of meer verschillende frequenties te gebruiken voor het moduleren van de leds

dat had ik ook al bedacht om met 2 of indien nodig meer verschillende fequentie's te werken, daar word het ook niet echt moeilijker van. ik zal eens een paar IR leds bestellen om te kijken hoe klein de "spot" op 50 cm is. maar ben onder tussen ook druk met de software van het geheel.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als je een stukje dun buis erm zet en/of een led met kleine openingshoek (3°) neemt, is de spot op een halve meter vrij klein.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

verwacht ik ook alleen 300 buisjes, liever niet. de spot moet ook niet te klein worden, dan zou je bij een beetje mechanische vervorming al snel langs de sensor kijken. beter is dan om voor een grotere spot te kiezen en dan met meerdere frequentie's werken.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Tja,

Als het een gammel boeltje is/wordt houdt het natuurlijk op. (als de boel op 50cm al zo erg beweegt is er weinig wat werkt...)
Meerdere frequenties naast elkaar lijkt me ook niet erg succesvol. Je krijgt dan in de detectors ook allerlei mengproducten binnen van die frequenties...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

gammel boeltje....nou nou nou, je kan ook wel iets uit zijn verband trekken ;).
het gaat nu over dingen die nog niet van toepassing zijn, omdat het (ik herhaal het voor de 3e keer :)) ver afwijkt v/d eigenlijke vraag.
ik zat meer te denken aan uitzetting door warmte, 3 mtr. is een redelijke lengte, ja klopt dat het op beide zijde (zender/ontvanger) even groot zou moeten zijn, maar het is geen zekerheid.

eigenwijs = ook wijs

Verwacht niet dat een detector die voor 38kHz bedoeld is niets op 40kHz ontvangt.

Als dat ding een Q van 50 heeft, dan kan vangt ie frequenties binnen 2% van z'n nominale frequentie. dus ruwweg 37-39. Maar dat betekent ook dat ie zo'n 50 cycli bezig is om op gang te komen. Dus een pulsje van 10 cycli dat ziet ie niet. En dat soort pulsjes zitten dus wel in afstandsbedienings-protocollen. Zo worden ze dus niet gemaakt: ze ontvangen ook de aangrenzende frequenties.

Je kan echt beter gewoon 38kHz ontvangers kopen en een PWM uitgang van je arduino op 38kHz zetten en die op de enable van je grote schuifregister die de leds aanstuurt.

Trix: we zijn het eens dat 300 buisjes op 300 ontvangers richten geen goed plan is. Fijn. :-)

Ik ben ook niet overtuigd dat het werkt. Als de binnenkant niet perfect zwart is dan komt een straal die op 3 graden uit de led komt na X keer op de binnenkant van de buis te kaatsen ook onder 3 graden uit de voorkant van de buis. Al dan niet gespiegeld. Dus als ie 3 graden naar boven begon kan ie 3 graden naar beneden of 3 graden naar boven er uit komen. Dus dan schiet je nog steeds niets op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

ok ik begrijp nu dat als je 1 led stuurt met zeg 38 khz dat daar door de Q (weet even niet wat het is) een spreiding komt van 36-38 khz. plus je hebt een minimale tijd die nodig is voordat de ontvanger uberhaupt iets doet, dat gaat behoorlijk ten kosten v/d totale scantijd (x300).
dan is het wellicht een beter idee om de ontvangers mee te laten lopen met de "looplicht" v/d leds. dan kan het niet fout gaan :)

eigenwijs = ook wijs
benleentje

Golden Member

Trix: we zijn het eens dat 300 buisjes op 300 ontvangers richten geen goed plan is. Fijn.

Zelfs als je een led 25cm diep in een 3mm buisje zet dan is de diameter van de bestreken cirkel op 50cm 18mm. dus een straal van 9mm van het middelpunt. Dus ruimte genoeg voor enige speling.

Maar waarom niet gewoon met een kleine rode lasermodule en als ontvanger bv een LDR met een rood glaasje als rood filter er boven op. Dan kan je de boel zo afstellen dat omgevingslicht te weinig signaal geeft op de LDR en de laser genoeg signaal geeft. Dan heb je in het geheel geen modulatie meer nodig.

Dan kan je nog steeds kiezen voor 300 laser modules of 1 laser en 1 ontvanger en dan met 3 bewegende spiegels. Of 1 bewegende laser en 1 bewegende spiegel. IK heb enkel geen idee van de reactie tijd van de LDR hoe snel die op licht veranderingen reageert.
Wat voor ontvanger gebruiken ze in optische telecommunicatie want die ontvangers zijn zeker snel genoeg.

ok ik begrijp nu dat als je 1 led stuurt met zeg 38 khz dat daar door de Q (weet even niet wat het is) een spreiding komt van 36-38 khz. plus je hebt een minimale tijd die nodig is voordat de ontvanger uberhaupt iets doet, dat gaat behoorlijk ten kosten v/d totale scantijd (x300).

Volgens mij klop dat niet helemaal.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lic…

Links zit een een NE555 daarmee stil je de zender/ modulatie frequentie in. Het rechtdeel is de ontvanger met een filter die enkel de ingestelde frequentie doorlaat. Daar zit nauwelijks noemenswaarde vertragingen in. Het meest rechterdeel kan je weglaten en als je de opamp op 5V kan je direct pin 6 uitlezen. Voor op 5V zullen er nog welke kleine aanpassingen voor 1 of 2 weerstanden nodig zijn.

Als je 300 pixel in gaat scannen staat het voorwerp er al lang en breed lang genoeg onder voordat je hem gaat uitlezen.

KE lan natuurlijk ook eerst een testschakeling maken en de response tijd zelf meten. En dat vergelijken met de snelheid die je op de X-as wenst. Als je Y-scan bv 1 seconde duurt heb je ook nog steeds 1 seconde dat je de volgende pixel uit gaat lezen. Het voorwerp beweegt continu onder de scanner dus zeg dat na 0,8 seconden het weer onder die ene pixel staat heeft de sensor dus 0,2 seconden om zichzelf in te stellen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 september 2018 21:12:17 (41%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
trix

Golden Member

alles wat beweegt is eigenlijk gewoon te traag (300 meetpunten in 0,1 sec.)
dan worden het 300 laser modules, geen idee wat die dingen kosten ?
voordeel is inderdaad een kleine perfecte spot, de max. mogelijke mechanische afwijking is dan het werkend opp. van de LDR die dacht ik redelijk groot is, dus dat is het bekijken waard.

eigenwijs = ook wijs
benleentje

Golden Member

Ik had nog wat aanvulling getypt hierboven.

Een LDR of photo resistor valt af want die hebben een response tijd van 30ms. Een photo transistor heeft een response tijd van 15µS. Dus 2000x sneller. Ik heb de PT334-6B bekeken en verschillende 5mm LDR's. Je zult dan ook een infra rood laser mudule nodig hebben. OF je moet zelf onderzoek gaan doen naar de verkrijgbare typen en de response tijd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
trix

Golden Member

mocht iemand hier terecht komen met de zoekfuctie, de discusie gaar hier verder.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/143258/1

ik had die 2e topic eigenlijk niet moeten starten en gewoon hier verder moeten gaan.

eigenwijs = ook wijs