Atari Punk Console met sequencer, routing naar verschillende potmeters

Hoi,

Ik ben nog steeds in de weer met een APC (twee 555 timers aan elkaar gekoppeld) en ik heb een sequencer ontworpen met 16 stappen die essentieel bestaat uit 16 potmeters met een voedingsspanning achter. Deze sequencer vervangt dan het manuele draaien van 1 van de 2 potmeters van de APC. Ik heb een keuze ingebouwd met wisselschakelaars zodat je kan bepalen welke potmeter wordt vervangen door de sequencer (ik gebuik 2 APC's, dus 4 opties).
Ik merk nu echter dat ik maar 1 van de potmeters kan aansturen met de sequencer, vermoedelijk omdat de load te zwaar wordt.
Ik zoek dus nu een manier om het signaal uit de sequencer te bufferen zodat ik het overal tegelijk naar kan toesturen of naar enkele inputs (zo ik dat zou willen doen).
Met TTL en CMOS ICs is dit eenvoudig aan de hand van een hex buffer of AND gate, maar in deze toepassing weet ik het zo niet.
Iemand een ideetje?

thx!

BC

Edit: zou een buffer met opamps werken?

LetterHenk

Golden Member

Hallo damn,

Leuk dat je nog met je APC project bezig bent :)
Bij mijn weten worden apc's in combinatie met een sequencer met een 'extra' spanning beinvloed op de dischargepin (7) van de 555. Met een zgn controle voltage (cv).
De potmeters in een APC bepalen de laad/ontlaad tijden van de condensatoren, het is geen vco.
Uit een sequencer komt normaal gesproken een cv (of een gate) die dus ahw geinjecteerd wordt in de apc.
Maw, je kan de potmeters in je apc niet 'vervangen' door de sequencer.

Het kan ook zijn dat ik helemaal niet begrijp wat je aan het doen bent ;)
Een schema van hetgeen je nu al hebt of van plan bent zou daarin wel erg helpen en hoorde wat mij betreft al bij je eerste post te zitten.

Action expresses priorities LH

Eh... NE555 voor pulsjes, twee keer 4017, en dan vier keer 4066, en zestien potmeters.

[Bericht gewijzigd door Hunter op maandag 3 september 2018 11:46:17 (15%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
LetterHenk

Golden Member

Die onderdelen verwacht ik ook ja. Kennelijk is het aan elkaar knopen ervan nog niet zo triviaal dat TS dat zonder vragen te stellen kan.
Een schema, hoe eenvoudig het circuit ook is, kan heel verhelderend zijn.
Of bedoelde je wat anders?

Action expresses priorities LH

Met de de datasheets moet het toch lukken. Momenteel worden van mij andere werkzaamheden verwacht. In het bijzonder door een aantal mensen die mij daar aan het einde van de maand niet onredelijk voor vergoeden.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Hoi Hunter,

inderdaad 4017, maar geen 4066...

LetterHenk,

schema delen ligt moeilijk momenteel. Ik probeer het duidelijk te omschrijven: de APC kan je aansturen met 2 potmeters, zoals in :

https://cdn.instructables.com/FYN/A0QM/GM7E8XNX/FYNA0QMGM7E8XNX.MEDIUM…

Ik heb een sequencer gebouwd met 16 dergelijke pots na elkaar en die worden beurtelings gestuurd naar de ingangen waar anders een 500K pot aan hangt. Dit werkt, maar enkel wanneer ik de sequencer aan 1 ingang hang, en niet bij meerdere ingangen. Ik denk dat ik dat kan oplossen met een buffer opamp. Ik ga dat nu testen,

thx,

BC

maartenbakker

Golden Member

Waarom is het delen van een schema moeilijk? Als je geen fatsoenlijk tekenprogramma hebt kun je ook een foto maken van een handgetekend schema, of andersom als je geen camera of scanner hebt dan download je een tekenprogramma. Het praat echt ontzettend veel makkelijker als je het allebei over hetzelfde hebt.

Als ik toch een poging moet wagen: in het schema dat je aanhaalt hangen de potmeters aan de voedingslijn. Heb je die aan de uitgangen van de 4017 gehangen?

Opamps hebben in zo'n schakeling meestal niets te zoeken en als ik het een beetje correct voor me zie zou je niet eens buffers nodig hebben, zelfs als je de potmeters stuurt. Als er geen ontwerpfout inzit en je wel een buffer nodig hebt, volstaat misschien al een enkele transistor per potmeter. Als het gaat om een aan-uit sturing van 555's kun je bijvoorbeeld de uitgangen van de 4017 verbinden met de pennen 4 van de 555's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Zie schema in bijlage dat sterk lijkt op wat ik doe.

de pots hangen inderdaad aan de 4017 ICs, met nog wel een hex buffer tussen, omdat ik er ook nog LEDs achter heb hangen. Misschien gooien die roet in het eten?

De opamp zou ingesteld worden als een niet-inverterende versterker met versterking 1.

Cheers,

BC

Op 3 september 2018 00:41:25 schreef damn:

-knip-

Ik zoek dus nu een manier om het signaal uit de sequencer te bufferen zodat ik het overal tegelijk naar kan toesturen of naar enkele inputs (zo ik dat zou willen doen).
Met TTL en CMOS ICs is dit eenvoudig aan de hand van een hex buffer of AND gate, maar in deze toepassing weet ik het zo niet.
Iemand een ideetje?

-knip-

Tof dat mensen na al die tijd nog steeds met de legendarische punk console bezig zijn. Ik ga er binnenkort ook weer mee aan de slag.

In principe heb je normaal een regelbare 555 timer die de clock van de 4017 (in jouw geval 2x) aanstuurt, en deze roteert dan over leds/potmeters (zie schema) heen (die op hun beurt om en om potmeter 1 van de apc vervangen via de cv uitgang). Maar in dit geval hang je de cv dus soms aan 2 apc's tegelijk en dan gaat het mis als ik het goed snap. De 4017 zou 50 mA moeten kunnen leveren wat volgens mij voldoende is (anders zou je indirect moeten sturen via een transistor tussen de 4017 en de potmeter en dus indirect voeden). Nou kan ik zonder schema niet echt veel zinnigs zeggen, maar een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de 2 cv's of de audio outs van de apc's direct aan elkaar hangen zonder extra diode of weerstand.

De pagina met bouwgegevens en verdere schema's als 555 timer, baby10 sequencer en punk console kun je hier vinden: https://hackaday.com/2016/01/14/oh-baby-baby10-build-a-classic-analog-…

Hoi Rick,

ik heb inderdaad het schema dat je toont, gebruikt. Kijk maar effe hoe het lijkt op de bijlage van mijn vorige post.

De audio outputs van de twee APCs hangen niet aan mekaar, die gaan naar een mixer. De uitgang van de sequencer kan wel naar meerdere DIS ingangen gaan (wat je schema omschrijft als CV) van 4 verschillende 555 timers, en daar gaat het dus mis.

Ik merk net wel dat de LEDs het geluid danig beinvloeden. Ik zou dat niet verwachten met zo'n kleine seriele weerstand (330 ohm), maar ik vermoed dat de LEDs gewoon met een flink stuk van de voeding gaan lopen (5 volt momenteel),

BC

Ik heb net geprobeerd van 4 diodes tussen de ingangen van de 555s te steken en dat geeft een beter resultaat, maar de ene ingang lijkt de andere toch nog te beinvloeden,

BC

Een opamp er tussen steken met versterking 1 werkt raar genoeg niet ...

BC

Ik heb net een export gemaakt van mijn schema, hopelijk verduidelijkt dat e.e.a.,

BC

Ik ben iets verder geraakt. De voltage follower met een opamp lijkt op zich een goed idee en de spanningen van de sequencer worden netjes naar de output gestuurd wanneer de opamp niet op de 555 is aangesloten. Maar zo gauw ik dat wel doe, verandert het karakter van het geluid. Ik zie op mijn scope vanaf dan ook een waveform in plaats van een platte lijn. De elektronica in de 555 verandert dus het signaal op een manier dat de voltage follower er niet blij meer mee is. Ik weet niet onmiddellijk hoe dit op te lossen. Misschien moet ik er maar vrede mee nemen dat ik de sequencer maar naar 1 input kan routeren en niet naar meerdere,

BC

Op 3 september 2018 20:57:14 schreef damn:
Ik heb net een export gemaakt van mijn schema, hopelijk verduidelijkt dat e.e.a.,

BC

[bijlage]

Ik heb niet heel veel tijd, maar een aantal dingen vallen me op.

1) Je gebruikt volgens mij 2 onafhankelijke sequencers, maar vervolgens gooi je de cv output van die 2 op 1 lijn, waardoor je effectief 1 cv uitgang krijgt, met de verkeerde range als je ze alle 2 gebruikt omdat de potmeters dan gaan "mixen".
2) Alle apc's zitten in 1 unit en worden aangestuurd via deze ene cv lijn. Waardoor de kans heel groot is dat je apc modules elkaar onderling gaan beïnvloeden. Ik zou de sequencers en apc modules los houden (of 1 seq. maken met meerdere cv uitgangen en losse apc units) en pas na de audio out gaan mixen. Inhoudelijk weet ik te weinig van oscillators om te beoordelen of dit allemaal goed gaat, maar misschien is er iemand anders die je apc opstelling kan beoordelen.
3) Je gebruikt erg veel onderdelen (waaronder leds). Ik vraag me af of een deel niet overbodig is en of dat qua load op de 4017 allemaal wel kan.

In het kort, houd je ontwerp zo simpel mogelijk en modulair, dat werkt meestal het beste.

Hoi Rick,

dank voor je spaarzame tijd!

Mijn antwoordjes:

1) elke potmeter zit achter een diode, dus normaal gezien is er geen onderlinge beinvloeding, of ik moet me vergissen
2) 1 seq met meerdere uitgangen: dat is inderdaad de essentie van mijn vraag, maar ik weet niet onmiddellijk hoe dit te realiseren met 1 reeks van potmeters. Het is zeker zo dat het fout gaat door het signaal naar de 555 te sturen, want daar wordt het signaal een onderdeel van de oscillator. Ik kan dat ook op mijn scope vaststellen
3) er staat een buffer achter de 4017 en de pots/LEDs zodat de 4017s niet belast worden,

BC

Is het niet handiger om alle potmeters tussen 4017 en massa aan te sluiten, en dan de lopers via de diodes naar de CV?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Hunter,

goeie vraag. Mijn ontwerp komt van verschillende bestaande die het op deze manier doen. Wat jij voorstelt is van een voltage divider te maken. Ik zie wel niet hoe dat mijn initieel probleem gaat oplossen ...

thx,

BC

LetterHenk

Golden Member

Hallo damn,

Je schema is ineens foetsie, dus ik kan het niet meer zien. Maar, als ik het goed begrijp wil je met een 16 steps sequencer vier verschillende apc's van een cv voorzien.

De sequencer heeft 1 uitgang. Deze deze spanning kan je aanbieden aan 4 als buffer geschakelde opamps en daarmee via een diode elke apc van een 'eigen' cv signaal voorzien. Elke apc dus een eigen buffer en diode. Dat zou moeten werken. Ik zou niet weten hoe dat elkaar zou beïnvloeden.

Action expresses priorities LH

Hoi Henk,

dat heb ik eigenlijk geprobeerd en het geluid verschilt dan sterk. Het heeft er volgens mij mee te maken dat de Discharge pin op elke 555 verbonden is met een interne emitter en zo deel uitmaakt van een oscillator schakeling. Ook valt er een voltage over de diode, wat volgens mij het geluid ook beinvloedt gezien de 555 een kleiner voltage binnen krijgt (verschil van 0.6 V voor een 1N4148).

Ik ga de opamp schakeling nog es testen, deze keer met mijn scope er aan,

BC

LetterHenk

Golden Member

dat heb ik eigenlijk geprobeerd en het geluid verschilt dan sterk. Het heeft er volgens mij mee te maken dat de Discharge pin op elke 555 verbonden is met een interne emitter en zo deel uitmaakt van een oscillator schakeling.

Als dat het probleem is dan zou deze constructie (cv op discharge pin) helemaal niet werken. Ook niet bij 1 apc. Het web (youtube) staat vol met succesvolle projecten die op dit principe gebaseerd zijn. Ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Ook valt er een voltage over de diode, wat volgens mij het geluid ook beinvloedt gezien de 555 een kleiner voltage binnen krijgt (verschil van 0.6 V voor een 1N4148).

Dat is waar, maar dat is een vast gegeven waarvoor je zou kunnen compenseren.

Action expresses priorities LH

Hihi,

Ik heb al een APC liggen, nu nog even kijken of het sequencer gedeelte lukt.

Indien ja, dan volgt schema.

Ps.. Wel meer dingen te doen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Looking forward to it, Hunter.

Ik ga zo dadelijk ook nog es testen met opamps en diodes.

BC

Op 5 september 2018 19:37:32 schreef LetterHenk:
[...]Als dat het probleem is dan zou deze constructie (cv op discharge pin) helemaal niet werken. Ook niet bij 1 apc. Het web (youtube) staat vol met succesvolle projecten die op dit principe gebaseerd zijn. Ik denk dat er wat anders aan de hand is. [...]Dat is waar, maar dat is een vast gegeven waarvoor je zou kunnen compenseren.

Henk,

- de versies op het internet gebruiken geen opamp naar de Discharge pin.

- compenseren met een hogere voeding bedoel je?

thx,

BC

LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH