Kabelaar schrapt analoge radio. Geen alternatief. Ten einde raad, wie helpt?

evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 16:22:51 schreef Thevel:
[...]NED1, NED2 en NED3 zijn nooit analoog via de satelliet uitgezonden, die begonnen gelijk digitaal.

Klopt. Maar wel RTL of Veronique en BVN/Wereldomroep.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ha,

@maartenbakker op de kabel zijn verschillende systemen werkzaam voor de diverse disciplines.
Maar waar ik in adviseer ben ik aan het kijken wat nu een goede oplossing is voor de kabel.
Je kunt je voorstellen dat als in Nederland DAB+ gebruikt gaat worden je op de kabel niet weer eigenwijs een systeem gaat verzinnen dan krijg dan de situatie welke @heer evdweele terecht aangeef en dat wil je niet.
Als een systeem ingeburgerd is lift je daar als beheerder van de infra structuur technisch op mee.
Het is simpel en kost heel weinig een convertor is voldoende om alle DAB+ kanalen in een keer om te zetten naar de gewenste kabel frequentie prototype heb ik hier draaien.
Op die manier kan je de radio thuis gebruiken maar ook mee op vakantie nemen :P
@FET mooi model ik heb een wat ouder maar goed werkende dat is toch de toekomst er zijn stations dan kan je de play list naar wens aanpassen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 16:15:41 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb alweer een tijdje deze (reclamefoto;

Deze internetradio is dus ook weer gebonden aan 1 specifieke server.
Als de stekker uit die server wordt getrokken heb je niets meer aan die radio.

Uit de gebruiksaanwijzing van de Dual IR 3A:

Internetzenders, die niet bij wifi-radio-frontier geregistreerd zijn *)
U kunt bij wifiradio-frontier.com zenders handmatig toevoegen, die daar nog niet aanwezig zijn.

Bijna elk radiostation dat op internet uitzendt heeft een url waarmee hun kanaal kan worden beluisterd.
Als dat ene radiostation er mee zou stoppen typ je op een pc een andere url voor een andere station in en je blijft toch iets ontvangen.
Bij een mobiele telefoon "url" vervangen door "app".

https://www.classicfm.nl/luister/classic-fm

https://www.concertzender.nl/

https://www.francemusique.fr/musique-classique

https://www.bbc.co.uk/radio3

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 september 2018 17:28:16 schreef electron920:
@maartenbakker op de kabel zijn verschillende systemen werkzaam voor de diverse disciplines.
Maar waar ik in adviseer ben ik aan het kijken wat nu een goede oplossing is voor de kabel.
Je kunt je voorstellen dat als in Nederland DAB+ gebruikt gaat worden je op de kabel niet weer eigenwijs een systeem gaat verzinnen dan krijg dan de situatie welke @heer evdweele terecht aangeef en dat wil je niet.
Als een systeem ingeburgerd is lift je daar als beheerder van de infra structuur technisch op mee.
Het is simpel en kost heel weinig een convertor is voldoende om alle DAB+ kanalen in een keer om te zetten naar de gewenste kabel frequentie prototype heb ik hier draaien.
Op die manier kan je de radio thuis gebruiken maar ook mee op vakantie nemen :P

Hoi Henk,

Ik praat natuurlijk een beetje in m'n eigen straatje, maar het lijkt me handig als je iets dat je op de kabel zet ook met de TV kunt ontvangen zonder het signaal twee keer op de kabel te zetten. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook de oude situatie voortzetten waar je gescheiden TV en FM ontvangst hebt en voor de radio-ontvangst doorgaans een losse radio of thuistheater, maar dan dus digitaal. Ik ben wel benieuwd naar de afwegingen die je maakt en de alternatieven maar kan me voorstellen dat je daar niet alles over kunt of wilt loslaten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 september 2018 18:09:34 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De meeste kabelaars gaan het analoge tv signaal afsluiten maar bieden het digitale signaal zonder tussenkomst van een decoder of CI+ kaart aan. De meeste tv's beschikken over een DVBC tuner en de netwerkfrequentie in combinatie met het netwerk ID is op de website van de kabelaar te vinden. Als het analoge radiosignaal geheel verdwijnt dan is een goede FM antenne de beste optie maar die zal dan weer op het dak geplaatst dienen te worden en dat geeft weer horizonvervuiling en dat was de reden dat kabel radio en tv ooit is bedacht.

evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 18:08:46 schreef ronny530:
dan is een goede FM antenne de beste optie maar die zal dan weer op het dak geplaatst dienen te worden en dat geeft weer horizonvervuiling en dat was de reden dat kabel radio en tv ooit is bedacht.

Dat is voor een groot deel waar. Ook een rol speelde dat men vanaf het begin al heeft geprobeerd ook buitenlandse zenders te ontvangen.
Tot in Amsterdam aan toe verrezen enorme bouwwerken van antennemasten om te proberen de tv-uitzendingen uit Duitsland te ontvangen. Ook Engeland viel onder de belangstelling.

Uit de tijd dat ik in Zuid-Limburg woonde kan me nog goed de enorme wouden van antennemasten herinneren om maar zoveel mogelijk Duitse, Belgische en Franse zenders te ontvangen.
Een mast van 15 meter was meestal een teken dat het de bezitter niet zo heel veel kon schelen. Bij meer dan 20 meter werd het pas interessant.
http://miketimmer.nl/wp-content/uploads/huizenant.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De meeste kabelaars stoppen met het aanbieden van analoge tv maar tot zover ik weet blijft bij Ziggo en Zeelandnet o.i.d. de doorgifte van analoge radiosignalen wel behouden.

marcob

Golden Member

Kijk een naar https://www.picoreplayer.org/
Hiermee kun je eenvoudig een Raspberry PI (ook een oud type) gaan gebruiken als audio speler. Zowel stand alone, dus zonder server, of meerdere PI's via een server in je huis. Die server kan een eenvoudige Raspbery PI zijn.
Eenvoudig bedienen via een app of webbrowser.

Account aanmaken bij www.mysqueezebox.com en bij www.tunein.com samen koppelen en je hebt toegang tot duizenden radio stations, uit alle landen en alle genres.

geen bijzondere linux of Raspberry PI kennis nodig. Gewoon SD kaartje beschrijven en gaan.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

De meeste home cinemasets en 5/7.1 tuner versterkers zij qua radiosignaal nog analoog dus al zou het analoge radiosignaal verdwijnen, een duur apparaatje kopen die weer apart bedient dient te worden zal wel de laatste optie zijn die je zou kiezen. Een fm antenne is zelf te maken maar die moet voor een goede ontvangt wel het dak op want het radiosignaal blijft via de ether gewoon beschikbaar.

Op 4 september 2018 18:52:33 schreef ronny530:
De meeste kabelaars stoppen met het aanbieden van analoge tv maar tot zover ik weet blijft bij Ziggo en Zeelandnet o.i.d. de doorgifte van analoge radiosignalen wel behouden.

Om te beginnen heeft Zeelandnet niks te maken met de analoge radiosignalen, die doen alleen Internet. Zeelandnet is overigens wel eigendom van Delta.
Op de link die ik eerder gaf kan je lezen dat Delta ook analoge radio van de kabel haalt. https://www.delta.nl/allemaaldigitaal
En dat is nou precies het probleem waarom Tidak dit draadje begon. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 september 2018 16:57:22 schreef Tidak Ada:
@FET:
Ziet er leuk uit, FET!
En is in ieder geval multinorm
Is die WiFi alleen als ingang of ook bi-directioneel?
Hoe is de weergave kwaliteit?

Hij heeft geen wifi; naar de router of switch ga je met een kabeltje.
Ik weet niet zeker wat je met bidirectioneel bedoelt in dit verband. Het is alleen een ontvanger.
Je hebt er geen pc voor nodig, behalve om bij gebruik van Spotify een nieuwe playlist of 'radiostation' naar de radio te uploaden. Daarna kan de pc weer uit. De andere modes gebruiken geen pc.
De geluidskwaliteit hangt alleen af van je installatie waarop je 'm aansluit (en van de uitzending natuurlijk, maar dat is vaak wel in orde: de honderden kbps vliegen je om de oren).

Op 4 september 2018 17:43:12 schreef evdweele:
[...]Deze internetradio is dus ook weer gebonden aan 1 specifieke server.
Als de stekker uit die server wordt getrokken heb je niets meer aan die radio.

Dat geldt natuurlijk alleen voor de internetstations; niet voor de andere modes. Maar bovendien maak ik me daar absoluut geen zorgen om.
In mijn vakantiehuisje heb ik een internetradio die ik in 2007 gekocht heb. Ook die werkt met een server. Het merk bestaat allang niet meer, maar die server is er nog. Dat kost natuurlijk ook niets in verhouding met de rest van de business.
Maar stel dat ik hem weg zou moeten doen omdat hij onbruikbaar geworden zou zijn, dan zou het ding me bijna 2 cent per dag gekost hebben.
Ik stel me trouwens voor dat ik bij het wegvallen van de server gewoon zelf een website op mijn LAN zou maken met dezelfde url. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha KlaasZ,

Dat heb je goed en via de set top box is goed te doen ik luister niet anders fm radio gebruik ik al 17 jaar niet meer.
Alleen sinds een jaar of 3 heeft (UPC gebied) ZIGGO er om de zoveel liedjes een reclame boodschap ter promotie van de dienst dat is knap vervelend.
Als je nu reclame maak op een ander medium voor je dienst dat kan ik volgen maar als je al afgestemd ben om dan nog zo'n boodschap te schreeuwen dat gaat mij boven de pet :? zo jaag je de luisteraar alleen maar weg.
@ronny530 je antenne op dak is ook maar van korte duur althans in de fm band want die gaan er op termijn mee stoppen :(
Ik begin over DAB+ over de kabel omdat de codec veel beter is als MPEG3 vandaar als je dan toch kwaliteit wil brengen doe het dan goed.
Maar dat vergt onderzoek zoals gewoonlijk hobbelt de radio man/vrouw er weer achteraan :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Tidak loopt een beetje achter, even bijpraten :-)
Ik heb hier een surround receiver van Denon staan. Doet analoge radio, maar net zo makkelijk luister je naar digitale stations van internet (zit uiteraard op Ethernet aangesloten, en dus op internet). Daarnaast kun je ook nog via DLNA muziek van je NAS luisteren. Allemaal met een druk op de knop. Voor een paar honderd Eurootjes ben je het mannetje :-)

PS, zo'n losse "radio" wat FET laat zien is ook een prima oplossing trouwens.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Oplossingen genoeg, maar dat maakt het toch wat prijzig en/of ingewikkeld.

Overigens halen veel van die internetradiotjes hun database van het net af. Als de fabrikant failliet gaat of vind dat het product te oud is kun je er niets meer mee.
Aangezien TS nu ook nog FM gebruikt denk ik dat ie niet (veel) wil investeren wat mogelijk een levensduur van 2-3 jaar heeft.

Oplossingen als een rPI: Dan ben je toch ook zo weer 50+ eur per ontvanger kwijt, en je moet het configureren. Is op zich niet heel moeilijk maar toch weer een extra factor.

Je eigen FM signaal erop zetten kan, maar dan moet je naar de meterkast of watdanook lopen als je van zender wilt veranderen, en je luistert op alle radio's hetzelfde. Ook niet echt praktisch.

Er ligt blijkbaar coax (tbv de FM ontvangst nu nog)

Ik zie geen enkele reden om niet gebruik te maken van de coax dmv een dvb-c tuner. Humax IR-Fox koop je voor 10 eur... Dat is (veruit) de goedkoopste en denk ik ook meest praktische oplossing.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 september 2018 20:27:25 schreef Frederick E. Terman:

[...]Dat geldt natuurlijk alleen voor de internetstations; niet voor de andere modes. Maar bovendien maak ik me daar absoluut geen zorgen om.
[....]
Ik stel me trouwens voor dat ik bij het wegvallen van de server gewoon zelf een website op mijn LAN zou maken met dezelfde url. :)

Nu wordt het weer onduidelijk!
Begrijp ik goed dat die DUAL alleen internet radio kan ontvangen als hij op en PC/server is aangesloten ? Dan zou ik er dus nog niets mee kunnen. ;(
Zou ik dan toch ergens een RasPi als server op de router moeten neerzetten om internetradio te kunnen ontvangen? Heeft dat ding dan geen eigen IP?

Nog even voor de duidelijkheid:

  • Huiskamer QUAD303/33 met FM3 tuner
  • Studeerkamer en hobbyruimte: YAMAHA U200 Digitaal bestuurbare *) tuner versterker

*) Dat betekent AB, bediening op paneel met één knop en bediening vanuit PC via USB-2 kabel (voorkeuzes, equalizer en 5.1 surround), maar géén software voor 64 bits systemen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee, die losse internetradiootjes zoals de Dual of mijn persoonlijke voorkeur, Sangean, werken met slechts een wifi/ethernet verbinding. Dus ergens waar je internet hebt, werkt hij. Al sta je bij de supermarkt...

Op 4 september 2018 21:10:50 schreef flipflop:
Tidak loopt een beetje achter, even bijpraten :-)
Ik heb hier een surround receiver van Denon staan.

Even bijpraten. Tidak had het over een Quad, dus ik vrees dat hij een andere klasse versterker heeft staan dan 'een paar honderd eurootjes'.

Hier heb je wat opties, http://www.correct.nl/artikel/Sangean-WFR29C-art545759.php

http://www.correct.nl/artikel/Sangean-WFR27C-art551354.php

Ik heb de goedkoopste van de 2. De speaker is ruk, precies een draagbaar radiootje... de uitgang verder is best te doen.

Natuurlijk 'als ze de stekker eruit trekken' van de server is het ineens stil. Dat zullen ze niet zomaar doen. Helaas is dat de huidige wegwerp maatschappij waardoor je gedwongen word om elke X jaar wat nieuws te kopen. Leer ermee leven ;)

Tidak Ada

Golden Member

* Tidak Ada hééft dus zijn QUAD 303.

Maar de oortjes zijn wel oud, dus de eisen kunnen wat lager, maar ook weer niet te gek laag, dus geen 'portable' of smart Phone sound a.u.b.
Een van de YAMAHA U200's heeft een JBL 5.1 surroundsysteem, de andere voedt 2 KEF Cresta's

@manus0611:
Gebruik gerust de edit knop https://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png !! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja sorry. Soms zit er een paar minuten tussen en gebruik ik liever een nieuwe post. Anders krijg je allemaal halve antwoorden omdat lezers een deel missen.

@ Tidak probeer toch eens naar de Mediamarkt te gaan en vraag eens of je zo'n internet radio kunt proberen. Als je zelf een koptelefoon meeneemt, kun je een indruk krijgen hoe die klinkt.

Enne, die Quad koesteren ;) Ik draai zelf met 606/66 set.

Tidak Ada

Golden Member

Handshake :)

Maar.... na beantwoorden altijd posts nog es nalezen. Ik edit wat vaker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 21:50:11 schreef DJSmiley:
Ik zie geen enkele reden om niet gebruik te maken van de coax dmv een dvb-c tuner. Humax IR-Fox koop je voor 10 eur... Dat is (veruit) de goedkoopste en denk ik ook meest praktische oplossing.

Nóg goedkoper is een mobiele telefoon met een kabeltje naar je versterker.
Die telefoon heb je toch al en een kabeltje hoeft niet meer te kosten dan 2 euro (als je dat niet al in je bak met kabeltjes hebt liggen).

Je bent ook niet meer afhankelijk van de nukken van de kabelmaatschappij die plotseling je favoriete zender van de kabel haalt, of een internetserver die niet meer bereikbaar is.

Mijn favoriete zender is NRK Klassisk uit Noorwegen. Met 192 kbps een goede kwaliteit en je zal de zender op geen enkel Nederlands kabelnet vinden. En geen gepraat of reclame, met uitzondering van elk uur 3 minuten nieuws.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De tekst bij Forum tracker is wat verdacht...

Wat Tidak Ada nodig heeft is een ontvanger die alle kanalen digitaal ontvangt en met een erg vette modulator in de FM band zet. Dat is er zeker niet?

Tweede optie is enkele digitale ontvangers die zenden in de FM band. Dan alleen de voorkeurszenders. Ook dan kun je de oude analoge tuner gebruiken.

Derde optie is gewoon een losse digitale tuner. En dan is de de keuze om de ontvanger niet te gebruiken, of gewoon een FM band met maar 1 zender te maken.

Wat is er te koop aan digitale radio-ontvangers? Zit daar kwaliteit tussen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

@evdweele: Ha, dat is grappig, die luister ik ook. Hun jazz-zender is trouwens ook goed, voor wie dat genre apprecieert.

@Tidak, ik was alleen wat aan het schermen met @evdweele over wat je zou kunnen doen als er geen internetserver meer zou zijn voor het internetgedeelte van de mogelijkheden van de 'radio'.
Maar die servers zijn er wél, en het is hoogst onwaarschijnlijk dat juist zo'n server zou verdwijnen. Daar zijn ook helemaal geen voorbeelden van.

Ik schreef ook uitdrukkelijk dat je géén pc nodig hebt.

(Behalve om een Spotify playlist te uploaden. Dat is dus alleen als je Spotify gebruikt. En een playlist wilt uploaden.)

Verder heb je er geen pc voor nodig. Alleen een LAN en een audioversterker met luidsprekers. En... ik zie dat het huidige model wél Wifi heeft. De mijne heeft dat nog niet.

En een antenne als je er FM of DAB/DAB+ mee wilt beluisteren. Bij mij is dat een stukje draad achter de boeken; jij zou een iets betere kunnen proberen. Een spriet in de vensterbank of zo.
Het FM/DAB+ ontvangertje dat erin zit werkt een stuk beter dan je zou denken - de ontvang- en filtertechniek is tegenwoordig anders dan vroeger.

Om te proberen of überhaupt internetmuziek iets voor je is, zou ik de tip van de telefoon met een kabeltje naar de versterker zeker even proberen. Het kost niets en zegt alles. Als het bevalt, haal je daarna zo'n Dual of vergelijkbaars in huis; je gaat er dan in kwaliteit en gemak nog een stuk op vooruit. En de prijs is géén vergelijk met wat je vroeger voor je radio van mindere kwaliteit hebt betaald.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Op 4 september 2018 23:13:37 schreef Frederick E. Terman:
wat je zou kunnen doen als er geen internetserver meer zou zijn voor het internetgedeelte van de mogelijkheden van de 'radio'.
Maar die servers zijn er wél, en het is hoogst onwaarschijnlijk dat juist zo'n server zou verdwijnen. Daar zijn ook helemaal geen voorbeelden van.

Daar heb ik wél een voorbeeld van.
Op mijn pc had ik software voor internetradio geïnstalleerd en na een paar maanden kreeg ik een foutmelding dat de website niet gevonden kon worden. De naam van die software is me ontschoten.
Tegenwoordig gebruik ik op mijn pc's TapinRadio en dat werkt al enkele jaren zonder problemen.
Maar ik wil niet afhankelijk zijn van 1 zo'n server. Het komt toch regelmatig voor dat je op een url in je favorietenlijst klikt en dat die url niet meer blijkt te bestaan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.