Draairchting KITY eenfase motor

Beste forumgebruikers,

Ik heb onlangs een houtbewerkingsmachine aangeschaft met een separate motor (zie foto).

De eenfase motor draait helaas de verkeerde kant op, zodoende wil ik graag de draairichting wijzigen.

Er komen 4 draden uit de motor: Blauw, Rood, Zwart en geel. Tevens heeft deze motor een condensator (kan niet anders volgens mij maar dat terzijde).

De schakelaar heeft twee standen 0/1. Ik heb op de foto van de schakelaar aangegeven welke draden waar gemonteerd zitten.

Van links naar rechts:
Blauw en blauw van de condensator samen op 1 punt
Zwart en Geel samen op 1 punt
Rood en zwart van de condensator samen op 1 punt

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik de aansluiting moet aanpassen om de draairichting te wijzigen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Rob Damen

Rob, ik verwacht meer info in het deksel van de aansluitdoos op de motor. Niet?

De motor zelf heeft 2 wikkelingen. Er komen dus 4 draden uit. Eerst uitzoeken welke draden bij dezelfde wikkeling horen en dan van 1 wikkeling de draden omwisselen.

Nog simpeler, de deksels en het anker omdraaien, dus L en R omwisselen. Voor de rest alles zo laten als het nu is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Is er dan aan geknutseld geweest dat die verkeerd draait?
Je werktuig staat er toch ook niet omgekeerd op? ;-)

Uit je motor komen 4 draden. Met de info die je geeft kunnen we niet uitmaken tussen welke kleuren de hoofdwikkeling en de hulpwikkeling zit.

Maak de 4 draden uit de motor los.
Onthoud heeeeel goed waar alles gezeten heeft.
Zoek met de ohmmeter tussen welke 2 kleuren de hoofdwikkeling zit. Deze heeft de kleinste weerstand.
Zoek met de ohmmeter tussen welke 2 kleuren de hulpwikkeling zit. Deze heeft de grootste weerstand.
Als je dit weet wissel je OFWEL de hoofdwikkeling OFWEL de hulpwikkeling.
Nogmaals, noteer was alles zit voor je alles losmaakt.

Edit @Zoef: inderdaad zo simpel dat je er niet aan denkt. Goed gezien ;-)

Allen, hartelijk dank voor jullie snelle reacties, het is een 2e / 3e / 4e hands machine,er staat geen tekening, sticker oid op het deksel. Er is zeker aan geknutseld. Deze motor heeft aan weerszijde poelies, en is voor meerdere apparaten te gebruiken. @ Zoef ik weet helaas niet precies wat je bedoeld met de deksels en het anker. Zou je hierover kunnen vertellen? Ik kan ook de pullies verwisselen, heb echter geen trekker, kost me weer drie tientjes, als het simpeleren en goedkoper kan doe ik dat graag.

Nogmaals dank groetjes Rob

Het anker is het draaienede deel binnenin. En de deksels (schilden) zijn de uiteinden van de motor waar de aseinden door naar buitenkomen. Maar als je dat om wil draaien moeten eerst de poelies er af. Dus poelies omwisselen is simpeler. Maar draden wisselen is nog simpeler, als je hebt uitgevonden om welke draden het gaat.

mel

Golden Member

Als er toch al 2 poelies op zitten, draai je toch gewoon de hele motor om?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 6 september 2018 08:49:13 schreef KlaasZ:
Dus poelies omwisselen is simpeler.

Dan draait motor nog altijd verkeerd ;-(
Dus poelies wissele?n EN motor omdraaien

Op 6 september 2018 09:52:47 schreef mel:
Als er toch al 2 poelies op zitten, draai je toch gewoon de hele motor om?

Yep. Raadsel opgelost: poelies zijn ooit verkeerd teruggezet waardoor motor er omgekeerd is op gesukkeld. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 6 september 2018 11:26:26 (11%)

is die condensator niet gewoon een steinmetz schakeling? dan brengt je de spannignsvoerende draad gewoon aan op de andere draad van de condensator

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpxOIRew_OoWyp1iMsTvShg8ozIHp2df-YjUB36_24EniSpgp8oA

zwart en geel zijn de 2 linkse van U1 en U2
rood en blauw zijn de 2 op de condensator

moeten we enkel nog weten hoe de schakelaar schakeld en daar 2 aansluitingen verwisselen

OF

rood en blauw van motor wisselen van plaats

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Op 6 september 2018 11:31:55 schreef fcapri:
is die condensator niet gewoon een steinmetz schakeling?

Nee. Op de foto in de startpost staat COURANT MONOPHASE

Edit:
Voor mij is Steinmetz schakeling een 3f motor met behulp van condensator 2f aansluiten.
Maar nu zie ik dat je het principe van een buismotor bedoelt.
Dat zou kunnen maar ik acht dat weinig waarschijnlijk.
De fabrikant zou dat kunnen toepassen als het zijn bedoeling is om de machine in 2 richtingen te laten draaien.
Maar een zaag, schaaf of frees hoort maar in e?e?n richting te draaien dus ...
... en dan had TS nu ook geen probleem met de draairichting. ;-)

Allen hartelijk dank,

aan weerszijden van de motor zitten verschillende poelies, echter de lengte en de positie van de riem, alsmede de benodigde RPM op de machine (vlak/vandiktebank) laten maar 1 maat poelie toe, en deze zit net aan de verkeerde kant vd motor. Natuurlijk kan ik een langere poelie kopen, of een hele nieuwe kast bouwen, maar dat kost weer extra pecunia en/of erg veel tijd. Ik ga alles maar eens doormeten en jullie hulp toepassen. Kom ik er niet uit dan bouw ik zelf een poelietrekker en wissel ik de poelies om. U hoort nog van mij.

Nogmaals dank,

Groet Rob

Ben ik weer, heb gemeten:

Zwart - rood = 2,2 = hulp
Blauw - Geel = 6,6 = hoofd

Alle andere combinaties 0

Als ik op de schakelaar de zwarte en rode draad verwissel dan zou de klus geklaard moeten zijn?

Alvast dank voor jullie reactie!

Groetjes Rob

Je hebt hoofd en hulp verwisseld. De wikkeling met de laagste weerstand (2,2 ohm) is de hoofdwikkeling. Maakt verder niet uit. Gewoon van één van de twee de draden omwisselen, dus niet allebei want dan draait hij nog verkeerdom.

En even kijken welke wisseling het makkelijkst is, rood-zwart of blauw-geel.

Anoniem

Zoals Klaas zegt:
Zwart en rood 2,2 ohm is hoofdwikkeling
Blauw en geel 6,6 ohm is hulpwikkeling
Zwart en rood omwisselen OF blauw en geel wisselen

Je kunt ter info misschirn nog een foto posten van je motor MET poelies zichtbaar

Ladies and Gentlemen, we got 'em!!
Duizendmaal dank. Het is gelukt Hieronder enkele foto's van de motor in zn natuurlijke habitat.

Anoniem

Ziet er goed uit he?. Vooral nu ze de goeie kant uitdraait :-)
Mn vader zaliger had ook een combine.
Ik vond het altijd heerlijk ruiken in zijn ateliertje als de machine massief hout aan het bewerken was.
Altijd spijtig gevonden dat ik er geen plaats voor had.
Veel plezier met je hobby