Aansluiten Neff kookplaat

Ik heb een nieuwe keramische kookplaat aangeschaft van Neff T16D76....
Ik wil deze aansluiten en heb 2 draden rood en zwart plus een aarding.*220V)
Op de kookplaat heb ik echter 5 connecties. Connection 4 en 5 zijn aan elkaar gekoppeld. 1,2,3 en 4 echter niet. Er is ook een plannetje met 3 mogelijke schakelingen op de kookplaat geprint.
Als ik alles goed heb begrepen: Connecteer ik zwart op connectie 5 of 6,

en dien ik connectie 1,2 en 3 zelf door te verbinden en dan rood te connecteren met 1 van deze. Is dit inderdaad zo? Ik ben wat verward omdat ik dacht dat connectie 1,2,3 inderdaad voor 380V zou zijn en waarom zijn er dan geen koperen interconnecties staat aanwezig voor 220-240v?

Anoniem

Op 5 september 2018 21:27:30 schreef DirkIct:
Er is ook een plannetje met 3 mogelijke schakelingen op de kookplaat geprint.

Kun je dat plannetje ook ff posten?

Ik heb zitten googelen op dat typenummer, maar dat is bij Neff niet te vinden. Wel handleidingen van andere kookplaten gevonden, maar geen aansluitplan. Het enige wat ze over de elektrische aansluiting zeggen is dat die alleen door een vakman mag worden uitgevoerd. Daar heb je dus niks aan.

Shiptronic

Overleden

Nederland of Belgie? in Nederland zal je waarschjnlijk een kookgroep aan moeten leggen = 5 draden 2 x nul + 2x Fase en 1 aarde.

Of je moet 3 fasen hebben dan kan je af met 2x fase en 1 nul en een aarde.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De meeste kookplaten zitten boven het vermogen dat uit één fase 16A groep getrokken kan worden. Daarom zijn er twee groepen of twee fasen nodig. De twee draden aan elkaar zijn naar waarschijnlijkheid de gedeelde nul. Één draad is de aarde, de overige twee zullen dus je twee fasen zijn.

Als je in plaats van twee fasen twee groepen wilt gebruiken zul je de gedeelde nul moeten opsplitsen tussen de twee nuldraden die naar je meterkast gaan. In dat geval moet je twee groepen koppelen zodat ze (wettelijk verplicht) tegelijk uitschakelen als één van de twee uitschakeld. Dit noemen we een kookgroep.

Een driefase stopcontact kan een IEC rode stekker zijn, of de veelgebruikte Perilex stekker. Bij een kookgroep moet je een perilex gebruiken, omdat de IEC stekkers niet voorzien in kookgroepen.

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op donderdag 6 september 2018 11:03:59 (14%)

Meep! Meep!
Anoniem

Op 6 september 2018 10:58:36 schreef roadrunner84:
De meeste kookplaten zitten boven het vermogen dat uit één fase 16A groep getrokken kan worden.

In [BE] wordt voor een kookplaat 6mm2 en 32A zekering voorzien bij monofase aansluiting.
Voor 3f(+N) wordt dat 4mm2 en 25A zekering.
Wel eigenaardig dat bij TS geen blauwe draad (nul) aanwezig is.

Ik denk dat de TS nog wat informatie moet leveren. Om te beginnen: BE of NL?
Als het een oude installatie in NL is dan kan de rode draad de nul zijn. De zwarte is dan de fase, maar die komt dan via een schakelaar. De geel/groene aarddraad kan er later bij getrokken zijn.
Verder nog: zitten die draden op een WCD gemonteerd of bungelen ze zomaar uit de muur?
En dan natuurlijk een foto van de aansluitplannen.

Bedankt voor de hulp, ik heb het probleem ondertussen opgelost.
Ik vond onderaan in de doos een klein zakje met de koperen overbruggingen voor interconnectie tussen 1,2 en 3. Overbruggingen geplaatst, voeding 220 aangesloten 1 kabel op connectie 3 en andere op connectie 4.
En het werkt perfect.

Blijft de opmerking: dit gaat goed op 32A, op 16A ga je je systeem overbelasten. Gebruik dus ofwel een kookgroep (2x16A), ofwel 3 fase, ofwel een 32A groep.

Meep! Meep!

Je mag in BE geen kookgroep gebruiken, wel een 4-polige automaat. Bovendien moet je 2 aardingen naar de kookplaat trekken, of ten minste 6mm2

Gezien het taalgebruik vermoed ik ook dat het in België te doen is. Alleen jammer dat TS daar geen uitsluitsel over geeft en ook niet antwoordt op de andere vragen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 september 2018 11:42:11 schreef anoniem015:
[...]In [BE] wordt voor een kookplaat 6mm2 en 32A zekering voorzien bij monofase aansluiting.
Voor 3f(+N) wordt dat 4mm2 en 25A zekering.
Wel eigenaardig dat bij TS geen blauwe draad (nul) aanwezig is.

>35 jaar geleden 3fase + N + aarding gelegd van 6mm2. Eenmalige kost en je kan alle richtingen uit. Elektrische boiler kreeg 4mm2 op 3 fasen. Daar kan ook een 230V type op. Ik begrijp echt niet dat er voor deze specifieke apparaten op de draad wordt bespaard. Bij aanleg kost het je eenmalige enkele € extra.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.