Kabelaar schrapt analoge radio. Geen alternatief. Ten einde raad, wie helpt?

maartenbakker

Golden Member

Klein beetje gezocht op het internet. Ziggo heeft in Zwitserland als test 70 radiozenders op DAB+ gezet, zonder de DVB-C versies te laten vervallen natuurlijk want anders kun je ze niet op de TV of kabeltuner ontvangen.

Als je 12 zenders in een 7MHz televisiekanaal hebt zitten, wat redelijk realistisch lijkt voor DAB+, dan kosten 70 zenders dus 6 televisiekanalen.

Bij analoge FM had je een 40 (!) zenders in 3 televisiekanalen. Dan vraag ik me serieus af waar de winst zit...
Bij nader inzien zitten er 12x4 zenders in een televisiekanaal bij DAB+. Je zou dus van 3 kanalen naar 1 kanaal hoger in de band terug kunnen

Ik heb nog niet gevonden hoeveel zenders DVB-C in een televisiekanaal kan proppen. Ik vermoed wel een paar meer, maar of er echt winst inzit?

Ik denk dat Ziggo dit sommetje ook heeft gemaakt en in tegenstelling tot Delta de conclusie heeft getrokken dat het (gegeven dat de radiozenders beschikbaar zijn en blijven op DVB-C) echt niet de moeite waard is om FM af te schaffen (3 kanalen winst) of door DAB te vervangen (2 kanalen winst).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ach, ik hoef niet zo erg allerlei exotische stations te ontvangen.
Klara, Clasic FM en Concertzender bieden al genoeg. Dat vul ik “intijd van nood” aan met BBC third progeam, alsmede Duitse en Franse stations aan.
Ik zal die Noren ook es proberen, maar ik versta ze alleen zo slecht :(

@FET:
Lukken de YouTube kanalen ook met die Dual? Daar is ook mogal wat leuks te vinden....

edit
Zal wel niet, tenzij hij MP3 en/of 4 aan kan
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

@Tidak: die zenders zou je met een gewone antenne en zo'n radio ook wel kunnen ontvangen, hoewel het via internet vast gemakkelijker lukt.

Nee, de radio is niet bedoeld voor YouTube-video's. Het scherm is daar ook eigenlijk te klein voor. Het is echt een 'radio', bedoeld voor de 'radiouitzendingen' op internet, zowel als via de ether en Spotify, bluetooth en dergelijke.

@evdweele: Ik bedoel een server behorende bij een samenwerkingsverband van internetradioverkopers, zoals die Dual en soortgelijke apparaten. Ik heb nog nooit gehoord van hardware internetradio's die het niet meer doen doordat de server weg is.

Met gratis pc-software waarvan we ons de naam niet meer herinneren kan dat natuurlijk anders liggen. Hoewel Screamer radio (gratis), die zijn url's ook van een server krijgt, het ook nog steeds doet.

--
@Tidak: voor de volledigheid: Zelf een url (internetadres) intypen zou bij een hardware radio vaak lastig zijn; meestal zit er geen toetsenbord bij.
Daarom haalt de radio de url's op van een server.

Een voordeel daarvan is ook dat de url gecorrigeerd wordt als de zender van url verandert. Jij als gebruiker hoeft daaraan dan niets te doen.
Je kunt echter zelf wel url's aan de database toevoegen als je wilt.

Gesteld echter dat de gezamenlijke radioverkopers met zijn allen besluiten alle servers buiten werking te stellen, dan zou je radio na een tijdje geen bijgewerkte url's meer kunnen ophalen.
Dat is het nadeel waar @evdweele op doelt.

Omdat de internetstations willen dat ze gevonden worden, lijkt het risico klein: zo'n server is niet duur (de data is maar weinig, en snelheid is ook niet belangrijk) en kan overal, of zelfs op verschillende plaatsen tegelijk, staan. Het meest waarschijnlijk is dat deze data gewoon in een of meer van de bestaande algemene serverlocaties is ondergebracht.
(Wie weet dit for sure?)

Als ooit een bepaalde internetradio het niet meer deed door zo'n oorzaak, zouden we daar vast van gehoord hebben: mensen hebben voor hun radio betaald, en zouden beslist klagen. Ook daarom denk ik dat het niet vaak voorkomt.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 5 september 2018 00:44:45 (10%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
PE9SMS

Special Member

Zijn er dan geen internetradio's waarin je zelf een lijst met url's kunt zetten? Zo'n ding heeft geen toetsenbord maar via een web interface (zoals van een modem of router) zou dat toch moeten kunnen? Mochten er dan servers wegvallen of url's veranderen kun je dat zelf bijwerken..

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op woensdag 5 september 2018 07:21:03 (56%)

This signature is intentionally left blank.
Anoniem

Op 5 september 2018 07:12:38 schreef PE9SMS:
Zijn er dan geen internetradio's waarin je zelf een lijst met url's kunt zetten?

Ja hoor, ik heb hier nog 2 Musicpals staan. Instellen en configureren kan ook via webinterface.
De firmware is al niet meer te krijgen maar URL's kun je zelf via de webinterface toevoegen.

Dit was destijds een van de betere internetradio's.

Op 5 september 2018 00:17:20 schreef maartenbakker:

Ik heb nog niet gevonden hoeveel zenders DVB-C in een televisiekanaal kan proppen. Ik vermoed wel een paar meer, maar of er echt winst inzit?

Ik denk dat Ziggo dit sommetje ook heeft gemaakt en in tegenstelling tot Delta de conclusie heeft getrokken dat het (gegeven dat de radiozenders beschikbaar zijn en blijven op DVB-C) echt niet de moeite waard is om FM af te schaffen (3 kanalen winst) of door DAB te vervangen (in het beste geval geen winst).

Bij DVB-C werk je, net als bij (Euro)Docsis 3.0 en ouder, met 8Mhz brede kanalen (nog uit het 'oude' tijdperk waarbij een analoog kanaal ook 8Mhz was). Docsis in Amerika is 6Mhz, terug te leiden naar de NTSC standaard en het gebruikte spectrum daar.

Binnen een kanaal heb je, afhankelijk van de gebruikte modulatie, een bepaalde capaciteit tot je beschikking. Meest gebruikt is QAM256, en dan heb je effectief zo'n 50Mbit per 8Mhz tot je beschikking.

Afhankelijk van het doel (Radio, TV, HDTV) heb je dan een paar Mbit tot 15Mbit (ongeveer) per zender. Daardoor kun je in 1 analoog kanaal dus prima 6 TV zenders kwijt: Meestal zie je 1-2 HD kanalen in 1 kanaal (transponder), een aantal SD kanalen (3-6Mbit) en wat radiozenders.

Het uitfaseren van de analoge radio heeft niets te maken met extra capaciteit voor de downstream: 88-108Mhz zet niet echt zoden aan de dijk: Dat zijn maar 3 kanalen, maar meer met de retourband.
Op dit moment is die nog 5-65Mhz. Als er meer behoefte komt aan upstream dan heb je meer frequentieruimte nodig. Met de komst van Docsis 3.1 is dat in de specificaties ook opgerekt tot 204Mhz
Dat betekend dat je de 88-108 niet meer kan gebruiken voor een 'uitgaand' signaal als analoge radio, maar dit je retour wordt.

Als je het netwerk compleet wilt ombouwen naar docsis 3.1 dan heb je die frequenties dus op termijn nodig.

Momenteel kan een kabelaar ook prima docsis 3.1 implementeren op de huidige 5-65Mhz band en op die manier al extra capaciteit krijgen. Later is dat dan nog verder te upgraden naar de 204Mhz. Maar menig kabelaar kiest ervoor om NU al FM te uitfaseren en in 1x alles naar de 204Mhz om te bouwen.
Je zou zonder dat nu te doen nog best een jaartje of 2-3 de FM in de lucht kunnen houden, maar dan moet men tegen die tijd alsnog alles fysiek langs om de filters te vervangen naar 204 en dat is een duurdere kostenpost dan nu al de FM eruit te gooien.

Overigens werkt Docsis 3.1 niet meer met 8Mhz kanalen (of 6 in USA) maar is het 1 Docsis standaard welke met OFDM werkt, waardoor je per OFDM kanaal (192Mhz) een stuk meer capaciteit heeft.
Daarnaast kan bij docsis 3.1 elke subcarrier een eigen modulatie hebben. Dus iemand met een supergoede coax kan QAM4096 gebruiken, en iemand met een brakkere lijn QAM256. Nu moet een kabelaar vaak een lagere modulatie gebruiken voor een klein deel van het netwerk.

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de info over docsis! Lijkt een klein beetje op de situatie met ADSL annex B, waar in de band gesneden moest worden om legacytechniek overeind te houden en maakt in elk geval zeer duidelijk waarom analoge TV-kanalen moeten wijken.

Wat ik alleen niet snap is "menig kabelaar". Het lijkt erop dat de grootste monopolist nog tot in lengte der dagen FM radio in de lucht houdt en deze op termijn misschien zelfs door DAB+ zou willen vervangen, wat opzich natuurlijk boven de retourband geplaatst kan worden.

Ik blijk me trouwens vergist te hebben in het kanaalbeslag van DAB+. Er past 4 keer zoveel in een televisiekanaal, dus je zou van 3 kanalen naar 1 kanaal gaan bij overstap van FM naar DAB+. Overigens gebruikt DAB+ wel 7MHz kanalen zoals in band III buiten Ierland gebruikelijk (systeem B).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Leuk topic, dus ik doe ook mijn zegje:

3 decoders aanschaffen is een robuuste oplossing, wel wat omslachtig om alles een plekje te geven, je krijgt weer extra afstandsbedieningen, sluipverbruik en je moet toch weer drie van die dingen zien te vinden ook al zijn ze maar een tientje. Inhoudelijk blijf je volledig afhankelijk van de kabelmaatschappij, maar je kan ze vervolgens ook bellen als het niet werkt. (Ik zou dit bijvoorbeeld aanraden voor winkel/bedrijf, lekker 24/7 draaien, nooit geen omkijken naar).

Internetradio's zijn vrij prijzig en absoluut heb ik van een collega vernomen dat zijn radio niks meer doet omdat de service ermee gestopt is. Ik dacht dat de radio zelf gewoon van Sony is. Zelf een nepserver optuigen om dat te compenseren is van de categorie: superklusser.
Een variant die zelf URLs laat toewijzen kan een oplossing zijn, maar dit wordt toch al weer wat geavanceerder, er zijn ook stations die niet zo gul zijn met deze gegevens. (Aanrader voor digibeet familie)

DAB+ : veel te beperkt aanbod. Leuk voor in de auto of op een werkplek waar je niet met 1000 collega's allemaal een eigen 128kbps stream kan gaan trekken, maar verder..

Raspberry Pi's : Superklusser categorie, natuurlijk is het een eitje als je handig bent met die dingen, maar als het net even tegenvalt ben je dagen verder. Overigens zijn die dingen met een klein beetje nette behuizing en voeding ook niet gratis. Wel super flexibel!

Mijn aanrader: Via je mobieltje de juiste apps of een verzamel app zoeken, gewoon met bookmarks werken kan ook nog. Alle flexibileit, URL updates heb je als aller eerste via de website of app van je favoriete station, je hebt ook alle informatie zoals huidige titel, speellijsten, programmering. Via de website of app zal je ook als eerste op de hoogte zijn van nieuwe varianten, zoals je bij NPO tegenwoordig allerlei non-stop/genre kanalen hebt.

Je bent ook nog eens volledig onafhankelijk van aanbieders, zelfs de gratis wifi in de AH is voldoende, koptelefoon op, gratis koffie, tijdschrift uit het rek :) Ook op vakantie werkt dit ook gewoon, bijvoorbeeld met een goeie bluetooth speaker (zie punt 2 hieronder). En als heel Deltakabel platligt kan je gewoon een dag lang via 3G luisteren als het moet.

Om dit te koppelen is een dockingstation waarschijnlijk erg prijzig en ik ken ze eigenlijk niet, het makkelijkste is:

1. Kabeltje, 3,5mm naar twee tulpjes.. (zo goed als gratis)
2. Bluetooth omvormer naar tulpjes, een bluetooth speakertje van €20 heeft waarschijnlijk al een Aux uit.
3. Chromecast via wifi (€30 dacht ik)

Het voordeel van 2 en 3 is dat het draadloos is. Nummer 3 is 'zelfvoorzienend' dus die blijft volgens mij doorspelen als je de kamer uitloopt zodat je bij het koffie zetten geen irritante onderbreking hebt die je bij bluetooth zou kunnen hebben als je met je telefoon in je zak de kamer uit loopt. De chromecast doet zelf de wifi verbinding naar de server dus je ontziet je telefoonaccu.

Het voordeel van bluetooth is weer dat het altijd werkt, voor elk geluid dat uit je mobieltje komt, alles gaat gewoon naar je bluetooth 'speaker'. Chromecast is niet altijd beschikbaar als je de speler gebruikt op de website van een station of een wat simpelere app neemt.

Een speciaal (oud) mobieltje of tablet hiervoor gebruiken is natuurlijk helemaal handig, met gebarsten scherm voor €5 kopen, bovenop de versterker leggen, gokken op een stabiele app en je kan maanden achtereen luisteren. Voordeel is dat je ook alles kunt doen met je eigen telefoon, zoals in de wachtrij zitten bij deltakabel ;) en dan blijft de muziek via de andere telefoon gewoon doorgaan, dit is een nadeeltje van de Bluetooth of kabeltje aanpak, je muziek gaat weg als je telefoneert en afhankelijk van je instellingen zal je bijvoorbeeld berichten door je muziek heen horen.

Op 4 september 2018 18:25:24 schreef evdweele:
[...]Dat is voor een groot deel waar. Ook een rol speelde dat men vanaf het begin al heeft geprobeerd ook buitenlandse zenders te ontvangen.
Tot in Amsterdam aan toe verrezen enorme bouwwerken van antennemasten om te proberen de tv-uitzendingen uit Duitsland te ontvangen. Ook Engeland viel onder de belangstelling.

[afbeelding]

Engeland was wel iets te hoog gegrepen.
De zenders kwamen zo goed als niet door, misschien stukje Zeeland aan de kust.
Bovendien had je een speciale ontvanger nodig om het Britse 405 lijnen systeem te kunnen ontvangen. Hun 625 later op UHF gaf nog een geluidsprobleem. Er waren geen multinorm ontvangers met het Britse systeem te koop.

Op 5 september 2018 00:41:23 schreef Frederick E. Terman:
@Tidak: die zenders zou je met een gewone antenne en zo'n radio ook wel kunnen ontvangen, hoewel het via internet vast gemakkelijker lukt.

Nee, de klassieke zenders die hij bedoeld zitten niet op FM. Wel op kabel en op digitale kabel, en die laatste is toch echt het beste alternatief. Oud DVB-C tuner, liefst met tulp uitgang aansluiten op aux ingang tuner/versterker en je weet niet wat je hoort in kwaliteit en aantal zenders.

Overigens is het belachelijk dat Delta de analoge radio afschakelt, anderen zoals Ziggo doen dat niet. Je kan via de politiek en media (Omr Zeeland, PZC) proberen dat recht te laten zetten.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2018 18:30:48 schreef pararuud:
[...]

Bovendien had je een speciale ontvanger nodig om het Britse 405 lijnen systeem te kunnen ontvangen. Hun 625 later op UHF gaf nog een geluidsprobleem. Er waren geen multinorm ontvangers met het Britse systeem te koop.

Niet voor 405 lijnen, maar wat latere multi-France toestellen hadden wel degelijk het Engelse PAL I aan boord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2018 00:26:39 schreef Tidak Ada:
Lukken de YouTube kanalen ook met die Dual? Daar is ook mogal wat leuks te vinden....
..
Zal wel niet, tenzij hij MP3 en/of 4 aan kan

@maus0611: blijkbaar valt het nog wel mee met de "high end" eisen van de TS. FM radio is dat sowieso al niet. Dus, mijn Denon doet nog lekker mee (paar honderd niet te letterlijk nemen he!)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou gaan voor de eerder aangedragen oplossing van een (al dan niet tweedehandse) DVB-C tuner, zoals bijvoorbeeld Humax. Coax-kabel in de DVB-C tuner, audiokabeltje naar je versterker en radio luisteren maar. Die Humaxen staan inderdaad vaak voor heel weinig op Marktplaats (ik heb er zelf een tijdje terug twee verkocht voor € 10,-).

Op 4 september 2018 11:14:39 schreef testman:
ik zou toch denken dat ze een digitaal CAI alternatief hebben voor de FM, immers ben je anders de radio geheel kwijt, de optie om via de tv te kijken vind ik niet noemenswaardig, radio zit al 10 jaar op de CAI in DVB-C maar geen hond gebruikt het omdat het omslachtig is. de tv kun je wel instellen dat het scherm uitgaat en dus 85% van het stroomverbruik weg is, maar dan nog klinkt het nergens naar, DVB-C is verder geen standaard voor radio ontvangers.

om nog een internet tuner in standaard 43 cm formaat te vinden is helemaal een probleem, de enige betaalbare die ik vond was een ding voor in omroep installaties. de rest is van die plastic rommel met ingebouwde speakers, dat wil ik niet, goed geluid is ver te zoeken in zo'n ding.

stageline wap200, 19 inch oren zitten er los bij.
internet radio, gewone fm en dab+

Tidak Ada

Golden Member

Kan je wat meer vertellen/laten zien van die Humax?
Heb er nooit van gehoord. Mijn eisen zijn zodanig, dat ik niet het geluid van mijn iPhone speaker wens te horen, noch van een die USB speaker en gelijken. Ik heb niet voor niets KEF Cresta's in mijn hobbyhok.
Ik heb helaas last van tinnitus, maar ben nog goed in staat vervorming waar te nemen....
Helaas werkt ook de geldbuidel niet meer zo mee ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fripster

Golden Member

Humax voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/tv-decoders-en-schotelan…

Op de SCART staat de audio. Prima stereo geluid. Adapterkabeltje makkelijk te maken of te kopen.

Moet wel een Ziggo kaartje in (denk ik...)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Op 6 september 2018 18:30:48 schreef pararuud:
Hun 625 later op UHF gaf nog een geluidsprobleem. Er waren geen multinorm ontvangers met het Britse systeem te koop.

Haha, dat doet me gelijk denken aan een gevalletje een jaartje of 35 geleden.
Een man kocht in Engeland een video recorder (ik meen een Sony) en dacht een koopje te hebben, helaas viel hij bij de douane door de mand en moest een boete + heffing betalen, hierdoor was de video recorder al duurder geworden dan een zelfde video recorder uit Nederland.

De man kwam er zelf achter dat een Engels toestel een andere geluids-frequentie heeft.
Er kon wel een ombouwset (compleet met afregel procedure) geleverd worden, de video werd nog duurder....
De man had niet de kennis om hem zelf om te bouwen en kwam bij mijn oom terecht welke in die tijd een tv/video reparatie winkel had.
De video werd alsmaar duurder....

Mijn oom heeft de video omgebouwd maar kwam achter een probleem: de video had geen VHF!!
In die tijd zaten in NL op de kabel meest bekeken zender op de VHF.
De man had dus voor veel geld maar een 'halve' video recorder.. :) ;)

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 september 2018 22:29:10 schreef fripster:
Humax voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/tv-decoders-en-schotelan…

Moet wel een Ziggo kaartje in (denk ik...)

Helaas geen Ziggo hier, maar Delta....

@K7JZ:
Bedenk dat ik er DRIE moet hebben.
Wel een beetje erg veel geknutsel dan.

Overigens nog dit:
Ik snap niet erg hoe je wèl internetradio kan ontvangen met je PC, maar dat er met zo'n stand-alone internetradio problemen komen opzetten. Is daar dan niet over nagedacht?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 6 september 2018 23:29:59 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 6 september 2018 18:30:48 schreef pararuud:
Engeland was wel iets te hoog gegrepen.
De zenders kwamen zo goed als niet door, misschien stukje Zeeland aan de kust.
Bovendien had je een speciale ontvanger nodig om het Britse 405 lijnen systeem te kunnen ontvangen. Hun 625 later op UHF gaf nog een geluidsprobleem. Er waren geen multinorm ontvangers met het Britse systeem te koop.

Een kennis van mij die in Scheveningen woonde had uit Engeland een 405 lijnen tv meegebracht en met een antenne van een meter of 25 hoog kon hij ongeveer 1/3 van het jaar goed naar de BBC kijken.

Toen er kleuren multinorm-tv's kwamen zaten daar ook de Britse, Franse, Amerikaanse en Oost-Europese standaarden in.
Ik had zelf 2 van die tv's

  • een voor in de woonkamer waarmee ik in Zuid-Limburg naar de Amerikaanse AFN, de Britse BFBS en de Franse tv keek (Frankrijk alleen tijdens condities)
  • een voor in de caravan. Aan de Franse kust bij Normandië keek ik zowel naar de Franse als de Britse tv.
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Helaas geen Ziggo hier, maar Delta...

Voor de basis radiostations geen kaartje nodig.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 7 september 2018 02:41:48 (46%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 september 2018 23:23:24 schreef Tidak Ada:
Overigens nog dit:
Ik snap niet erg hoe je wèl internetradio kan ontvangen met je PC, maar dat er met zo'n stand-alone internetradio problemen komen opzetten. Is daar dan niet over nagedacht?

Zo'n ding geeft in werkelijkheid ook geen problemen.
Een internetradio laat een lijst van zenders zien, en haalt de juiste url op van een server. Die server (eigenlijk servergroep) is een gemeenschappelijke onderneming van een heleboel van die uitzenders.
Het voordeel is dat je altijd je zender krijgt, ook al is de url intussen eens veranderd - en dat komt nogal vaak voor.

Het probleem dat wij hier geconstrueerd hebben, is: wat als die server er niet is?
In 2014 heeft de url-server van Sony (die dat toen voor zijn merk nog in zijn eentje deed) er eens enkele dagen uitgelegen. Sommigen hadden een Sony van 700 pond en waren dus redelijk boos. Daarna kwam de dienst weer terug.
Tegenwoordig haalt zo'n radio zijn url's natuurlijk niet meer van één machientje op, maar gebruikt een lijstje van servers. Die moeten dan allemaal tegelijk uitgevallen zijn.
Verder moet dan ook geen enkele van de deelnemende uitzenders daar iets aan doen - met andere woorden, niemand van de uitzenders zou dan nog door iemand gehoord kunnen worden. En dat zou ze dan niets moeten schelen.
Kortom, de kans dat je zonder zit is niet zo groot.

Je kunt altijd nog kiezen voor een radio met een hand-invoermogelijkheid, maar alléén met de hand is af te raden. Je blijft dan aan het zoeken en invoeren; juist bij de grote publieke zenders verandert zo'n url geregeld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 september 2018 02:41:11 schreef bprosman:
[...]
Voor de basis radiostations geen kaartje nodig.

Ook Ziggo blijkt uit deze mededeling analoog uit te gaan faseren.
Nu mogelijk allen analoge TV, maar wie weet zit hier radio ook bij.

Op 7 september 2018 13:19:15 schreef T-sec:
[...]

Ook Ziggo blijkt uit deze mededeling analoog uit te gaan faseren.
Nu mogelijk allen analoge TV, maar wie weet zit hier radio ook bij.

Bij Ziggo gaat het alleen om TV, radio blijft (vooralsnog)

Kan ik nog wel analoge radio luisteren?
Ja. Alleen het analoge tv-signaal verdwijnt. Je kunt nog gewoon analoge radio luisteren via de kabel.

Kijk in het zenderoverzicht onder de tab Analoge radiozenders welke zenders te beluisteren zijn.

Bij Delta gaat ook analoge radio er af blijkbaar. Dan blijft alleen digitaal dus over. Maar goed, met een Humax oid kan dat dus zonder alteveel kosten en smartcards.

Bij Ziggo verwacht ik met 2-3 jaar (max) ook wel de analoge radio eruit. Het is technisch niet mogelijk om die te behouden als je volledig naar Docsis 3.1 wil.
Vanuit kosten is het ook niet logisch om het netwerk 2x te gaan ombouwen maar verwacht ik dat ze in 1x de retour naar 204Mhz trekken EN de frequentie optrekken tot 1.2Ghz

Het zou nog kunnen dat een kabelaar kiest voor 5-85Mhz voor de retourband. Dan zou de analoge FM band nog kunnen blijven bestaan, al moeten dan wel de onderste requenties vrijgemaakt worden (De roll-off van een low-pass filter is niet *strak* op 85Mhz. Ik weet niet exact wat ie wel is, maar ik gok dat dan de 95-108Mhz nog wel bruikbaar is voor de FM.

Of een kabelaar dat doet of die stap overslaat en voor de langere termijn gaat... geen idee.

bprosman

Golden Member

met een Humax oid kan dat dus zonder alteveel kosten en smartcards.

https://www.marktplaats.nl/z/humax.html?query=humax&sortBy=price&a…

Als je die route op gaat zou ik er wel een nemen met display , kun je zien welk station er op staat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat ik toch voor die DUAL van @FET ga, of een equivalent daarvan. Liefst met een “normale” behuizing. Het getoonde LCD-scherm is voor mij niet praktisch om te plaatsen.

Is er een gelijkwaardig ‘alternatief’ voor die DUAL?

/edit:
Mogelijk een HUMAX gescoord om mee te experimenteren.

Weet iemand iets over het sluipverbruik daarvan? dat

/edit2:
Bedenk me net dat het mogelijk moeilijkheden geeft om 2 TV tuners aan die digitale kabelaansluiting te hangen. Moet daar dan een antenneversterker tussen of kan je een gewone splitter gebruiken?
Bij Delta zwijgt men hierover. :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 7 september 2018 22:15:26 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †