Bandrecorder Akai GX 4000D

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Deze lagers zijn bijna zeker sinterlagers, en moeten met speciale olie gesmeerd worden! Vroeger had je sinterlager olie in de verkoop, o.a. bij WeBe in Den Haag. Harshoudende oliën verstopt de sinter spons, waardoor langdurige smering door de olie in het sinter materiaal er niet meer voor zorgt.

Hoi Krelis

Bedankt voor de tip.

Verder wou ik iedereen die hebben gereageerd bedanken voor hun info.
Inmiddels draait het toestel weer perfect.

Conclusie:

- Capstanas speling opgesloten.
- rubberen aandrukrol vervangen door een andere.

Nogmaals bedankt.

Weet iemand misschien waar het aan kan liggen dat ik bij het afspelen klein beetje de lage tonen van de andere kant van de band?

Moet de leeskopversteld worden? Of is er iets anders mee aan de hand?

Kijk eens of de kopstelschroefjes nog verzegeld zijn met lak. Zo ja, afblijven.
Zo nee:
Als je geen volspoor referentieband en tweekanaals oscilloscoop hebt: afblijven.
Wel de benodigde referenties? volg de afregelprocedure precies zoals beschreven in de service manual. Snap je die instructies niet, ga dan met je recorder langs bij een ervaren recorder hobbyist want je krijgt de drie koppen maar moeilijk weer op 1 lijn zonder ervaring en kennis.
Tip: begin met een 'waardeloos' cassettedeck. Daar heb ik het ook op geleerd.
Er zijn maar een paar machines in europa die referentiebanden maken (dus de band js erg duur), vaak loont het om een hobbyist een paar tientjes aan te bieden om het voor je te doen. Ik heb helaas die tape niet.

Bij akai's met GX koppen is het trouwens normaal dat je in de stiltes tussen twee nummers de bassen van het naastliggende spoor hoort. Dat is gewoon een nadeel van dat type kop. Het voordeel is dat ze bijna volkomen onverslijtbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 6 september 2018 13:22:33 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zou ook nog de overslag van de vorige wikkeling op het reel kunnen zijn, dat was vroeger al een bekend probleem.

Ok bedankt voor de reacties.

Dan neem ik het bijgeluid maar op de koop toe.

Groet Eddy