1 lichtpunt aangestuurd door 3 schakelaars, uitbreiden met een draadloze schakelaar

Hallo,

situatie:
huis van begin jaren 80
3 schakelaars op de benedenverdieping bedienen 1 lichtpunt in de hal beneden=> Ik veronderstel dat we dan 1 kruisschakelaar en 2 wisselschakelaars hebben (zie schema onder titel "Kruisschakelaar" - https://www.gamma.be/nl/doe-het-zelf/verlichtingsadvies/verlichting-aa… )

gewenste situatie:
op de 1e verdieping willen we dit lichtpunt ook kunnen bedienen; zonder extra draad te trekken.
bij voorkeur blijven de huidige 3 schakelaars beneden zoveel mogelijk behouden
vraag:

kan ik dan 1 kruisschakelaar vervangen door een "slimme enkelvoudige schakelaar met RF-zender en -ontvanger" + voor op de 1e verdieping een "Draadloze schakelaar met twee toetsen"
https://www.niko.eu/nlbe/producten/niko-connected-switch-en-draadloos-…
https://www.niko.eu/nlbe/producten/niko-connected-switch-en-draadloos-…

En blijven de 2 schakelaars waar ik niet aankom dan ook nog werken?
Of gaat dit niet lukken?
Want wat ik niet zo goed begrijp is puntje "Aansluiten / Met extra bedieningen of ontvangers / 3.1.2.1 Met bedrade bedieningen"; wat men juist bedoelt met parallel schakelen...
https://www.niko.eu/-/downloadfile/b127689ec3af408193e9a74c013ad7e2?ut…

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Als je in die RF schakelaar het relais vervangt door een 2xom type, dan kun je die zo i.p.v. de kruisschakelaar zetten.
Je links werken trouwens niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt ook 1 van de wisselschakelaar vervangen voor een draadloze schakelaar met wisselcontact. Mogelijk is dit simpeler te doen.

[Bericht gewijzigd door T-sec op zaterdag 8 september 2018 19:37:12 (16%)

Thevel

Golden Member

Plaats DEZE onder de lamp.
Plaats op de 1e verdieping een draadloze wandschakelaar bijvoorbeeld DEZE.

Op 8 september 2018 20:12:14 schreef Thevel:
Plaats DEZE onder de lamp.
Plaats op de 1e verdieping een draadloze wandschakelaar bijvoorbeeld DEZE.

Hallo,

Bedankt, maar ik heb aan de lamp een nuldraad; een schakeldraad en een aardingsdraad.
Voor deze ontvanger heb je m.i. nog een extra fasedraad aan de lamp nodig denk ik...

beter idd 1 draadloze wandschakelaar nemen die een ontvanger bedient welke een wisselcontact heeft. deze ontvanger achter een bestaande wisselschakelaar plaatsen, de ontvanger neemt deze over maar de bestaande wandschakelaar kan de ontvanger wel bedienen, dus alleen boven komt een draadloze schakelaar erbij.

de AWST8800 en de ACM2300H bijvoorbeeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Hetzelfde antwoord had ik al eerder gegeven, alleen gaf ik het advies om hem onder de lamp te plaatsen.

als je de ontvanger onder de lamp zet, kun je niet overal de lamp aan en uitdoen met de 3 bestaande schakelaars je hebt dan alle draden nodig die op een wisselschakelaar toekomen, of je die allen hebt onder de lamp in de doos is niet zeker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Alvast heel veel dank voor jullie reacties!

Op 8 september 2018 21:32:35 schreef testman:
beter idd 1 draadloze wandschakelaar nemen die een ontvanger bedient welke een wisselcontact heeft. deze ontvanger achter een bestaande wisselschakelaar plaatsen, de ontvanger neemt deze over maar de bestaande wandschakelaar kan de ontvanger wel bedienen, dus alleen boven komt een draadloze schakelaar erbij.

de AWST8800 en de ACM2300H bijvoorbeeld..

Maar ik heb toch nog een vraag ;-)

Ik begrijp het dat als ik de extra ontvanger "ACM2300H" ACHTER de 2e wisselschakelaar zet én ik daar een extra fasedraad heb (die dus niet door de bestaande schakeling loopt) dat dit werkt.

Kan ik dit ook ACHTER de eerste wisselschakelaar zetten? Want daar heb ik 2 schakeldraden als output. En ik heb maar 1 ingang voor een schakeling op de extra ontvanger?

de ontvanger heeft fase en nul nodig, plus de schakeldraad naar de lamp zelf, ding kan dus wel onder de lamp als je daar een fase hebt. op S de draad naar de lamp vanuit de laatste wisselschakelaar, en op O de draad naar de lamp. je hebt er ook die achter de schakelaar kunnen, was een ander merk waar ik die heb gemaakt denk ik..

https://www.klikaanklikuit.nl/media/wysiwyg/manuals/70147_1.pdf

dat hoeft dus niet, de ontvanger reageert ook als de spanning op de schakeldraad vanuit de bestaande schakelaars wegvalt of juist erop komt.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 9 september 2018 10:47:00 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de wisselschakelaar waar je de draadloze schakelaar bijzet moet je dan ook vervangen door een kruisschakelaar.
je krijgt dan een serieschakeling van 1 wisselschakelaar, 2 kruisschakelaars en 1 draadlooze wisselschakelaar.
Of het draadloze contact nu aan de fasekant of aan de lampkant van deze serieschakeling staat maakt niets uit.

Het probleem is dat er een fase en nul aanwezig moeten zijn, dat kan als de eerste wisselschakelaar een combinatie is met een stopcontact, daarnaast is het huis uit de tachtiger jaren en zal waarschijnlijk nog een centraaldoos hebben achter de lamp en daar zal hopelijk een fase inzitten, dan kan het daar ook, beide met de afstandbediening die Thevel voorstelde.

Edit: voor zowel de niko als klik aan uit moet er een relaistje bijkomen als je hem achter de 1e schakelaar plaatst, ze hebben beide maar een enkele uitgang.

[Bericht gewijzigd door rwk op zondag 9 september 2018 12:12:49 (18%)