Philip 660 storing wisselpen

Ik loop tegen een probleem met een 1972 Philips 600 platenspeler. Deze heeft een wisselfunctie. Maar als ik de wisselpen monteer draait de plaat even hard wanneer de grijppen beweegt om de volgende plaat te laten zakken en dan schakelt de arm terug op de beginpositie. Zonder pen werkt de automatische arm goed. Zo kan ik de wisselaar functie niet gebruiken en ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Op 10 september 2018 22:12:54 schreef carlhxe:
Zonder pen werkt de automatische arm goed. Zo kan ik de wisselaar functie niet gebruiken en ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Ook met de wisselpen gemonteerd blijft de snelheid tijdens het wisselen ongewijzigd, das normaal.
Onderaan de wisselpen zit een uitstekend stukje dat aan de platendraaier doorgeeft zolang er nog een plaat volgt en hij nog niet mag afslaan. Is dat pinnetje nog wel aan de wisselpen? Ook kan door verhard vet in het mechanisme onderaan het voorkomen dat deze detectie niet meer werkt.

Op 10 september 2018 22:22:01 schreef kris van damme:
[...]

Ook met de wisselpen gemonteerd blijft de snelheid tijdens het wisselen ongewijzigd, das normaal.
Onderaan de wisselpen zit een uitstekend stukje dat aan de platendraaier doorgeeft zolang er nog een plaat volgt en hij nog niet mag afslaan. Is dat pinnetje nog wel aan de wisselpen? Ook kan door verhard vet in het mechanisme onderaan het voorkomen dat deze detectie niet meer werkt.

De draaischijf draait kort harder rond op het moment dat de wisselpen in werking wordt gezet.

Verder zie ik dat als ik op start druk de arm het wel even probeert om vervolgens terug en af te slaan als de pen is gemonteerd.

Het pinnetje op de pen is in orde, ik zal het vet controleren.
in de praktijk wisselt de speler dus de plaat, de arm gaat even kort heen en weer en dan uit.

evdweele

Overleden

Bij een Dual platenwisselaar had ik een soortgelijk probleem, of eigenlijk... het probleem was niet altijd hetzelfde. De wisselaar had een eigen wil gekregen.

Eerst hier en daar wat nieuw vet tussen gesmeerd. Dat hielp echter maar tijdelijk.
Toen heel rigoureus alle punten waar iets draaide of heen en weer schoof het oude vet heel goed weggewassen. Wasbenzine of isopropanol 96% (IPA) is daarvoor geschikt.
Daarna alle draaipunten van het mechaniek opnieuw met vers vet gesmeerd. Nu, vier later werkt de platenspeler nog steeds zoals het behoort.

De moraal van het verhaal: pak het smeren grondig aan, dat levert het beste resultaat op.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor de tip, er zijn aardig wat smeerbare punten dus ik ga op zoek.