Dynamo parallel aan acculader geeft fout

Let wel, ik moet het doen met info van een kennis met dit probleem, dus details kunnen even duren. Betreft een grote zellboot.

Korte samevatting:
Vorig jaar: boot aan walstroom, accu's worden via 230V~ geladen, Volvo Penta motor starten, geen probleem.

Dit jaar: zonnepanelen met eigen charger op accu's gezet. Boot aan walstroom, accu's worden via 230V~ geladen, Volvo Penta motor starten: dynamo geeft foutmelding.
Verbreek de 230V~ walverbinding, start Volvo Penta motor opnieuw, geen meldingen.

Schijnt incidenteel vaker voor te komen bij andere boten en advies is verbreken walstroom. Vraag ligt ook bij Mastervolt/Victron of van wie de acculader en solarladers ook zijn.

Zou ik prima vinden als ik goed begrijp waarom (en dus ook waarom dit vorig jaar niet tot problemen leidde, en nu reproduceerbaar continu).

Een acculader op 230V~ is meestal toch een redelijk gewone DC spanning, dus daar zou de dynamo toch niet van over de rooie moeten gaan?

Alle advies is welkom. Specifieke vragen kan ik wellicht t.z.t. ter plekke testen als de eigenaar niet zwicht voor de makkelijke oplossing (walstroom verbreken) en niet meer verder wil zoeken...

ik denk eens een scheidingstrafo proberen, mocht dat werken let op de maximale stroom die nodig is. ook beter voor de boot, je krijgt door stroom op de romp corrosie, in geval van een metalen romp iig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat voor foutmelding ?
onbekende accu misschien omdat de spanning hoger is dan de spanning die de boordcomputer (dynamoregelaar) verwacht .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sine

Moderator

Op 10 september 2018 21:17:27 schreef testman:
ik denk eens een scheidingstrafo proberen,

Zonder te weten wat er aan de hand is lijkt het me niet handig om lompweg dingen te gaan proberen, zeker geen dingen die een hoop geld en moeite kosten.

Daarnaast zit het probleem in het DC systeem, dat IS al gescheiden van het net.

Welk onderdeel bedoel je met "dynamo" ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 september 2018 21:17:27 schreef testman:
ik denk eens een scheidingstrafo proberen, mocht dat werken let op de maximale stroom die nodig is. ook beter voor de boot, je krijgt door stroom op de romp corrosie, in geval van een metalen romp iig..

Bij een stalen romp zou dit standaard aanwezig moeten zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

sinds de komst van de solar laders is er een probleem dus, blijkbaar pikt de dynamo niet dat er een lader is bijgekomen, of dat de accuspanning hoger is als de walstroomlader ervan maakt. dat het niet reproduceerbaar is kan komen omdat de fout komt als er geen laadstroom loopt, maar wel als er laadstroom loopt naar de accu's bijvoorbeeld. hoe het eea met elkaar communiceert kan daar aan bijdragen, helemaal geen communicatie, of via canbus of met contacten.

is de dynamo een moderne met canbus aansturing, of nog een oude met lampje in serie met de plus van het veld.

verder heb je nog dat met starten normaal alle last van een accu wordt gekoppeld ( bij voertuigen iig ) kan zijn dat de walstroom lader anders is aangesloten op de accu als de solar lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas is mijn kennis van het systeem beperkt, dus alles met een slag om de arm:

Dynamo is domweg de 'alternator' van de verbrandingsmotor. Storingsmelding weet ik niet, maar ik vermoed het lampje dat ook in je auto uitgaat zodra je motor gestart is (motorblok symbooltje is dat geloof ik). Ik denk dat deze dus aanblijft.

Boot is volgens mij minimaal 10 jaar oud, ik vermoed nog ouder, maar zal ik navragen. Idem met CANBUS. Maar mijn inschatting is dat dit nog allemaal lekker ouderwets robuust is (maar wat weet ik...)

Boot is polyester denk ik, zeewaardig zeiljacht 49 voet iirc.

meten is weten dacht ik .

accuspanning standbij onbelast 12,6V
accuspanning met netlader 14,0V ?
accuspanning met solarlader
accuspanning met net + solarlader
accuspanning met dyn + net + solarlader .

motorblok symbool is noodloop of uitlaatsysteem .

bij laadstroom indicator alleen rood lampje en soms bliksemschicht of accu symbool

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer