Let wel, ik moet het doen met info van een kennis met dit probleem, dus details kunnen even duren. Betreft een grote zellboot.
Korte samevatting:
Vorig jaar: boot aan walstroom, accu's worden via 230V~ geladen, Volvo Penta motor starten, geen probleem.
Dit jaar: zonnepanelen met eigen charger op accu's gezet. Boot aan walstroom, accu's worden via 230V~ geladen, Volvo Penta motor starten: dynamo geeft foutmelding.
Verbreek de 230V~ walverbinding, start Volvo Penta motor opnieuw, geen meldingen.
Schijnt incidenteel vaker voor te komen bij andere boten en advies is verbreken walstroom. Vraag ligt ook bij Mastervolt/Victron of van wie de acculader en solarladers ook zijn.
Zou ik prima vinden als ik goed begrijp waarom (en dus ook waarom dit vorig jaar niet tot problemen leidde, en nu reproduceerbaar continu).
Een acculader op 230V~ is meestal toch een redelijk gewone DC spanning, dus daar zou de dynamo toch niet van over de rooie moeten gaan?
Alle advies is welkom. Specifieke vragen kan ik wellicht t.z.t. ter plekke testen als de eigenaar niet zwicht voor de makkelijke oplossing (walstroom verbreken) en niet meer verder wil zoeken...