[BE] PEN systeem 690V?

Hallo,

Wij hebben de vraag gekregen om een bord te ontwerpen op 690Vac, op zich niks speciaal, al moeten alle materialen natuurlijk geschikt zijn.
De klant die het besteld heeft er echter zelf niet te veel kaas van gegeten en beweerd dat het bord gevoed zal worden met 3*690Vac+PEN.
Een PEN systeem lijkt me in deze toch bedenkelijk, zoniet gewoon foutief. Ik kan maar niet aannemen dat een PEN systeem toegelaten is bij dergelijke spanningen, alleen al om het feit van de gevaarlijke spanning bij de N... Los daarvan lijkt er mij ook geen apparatuur geschikt om te werken tussen L en N :)

Iemand die deze bedenking deelt?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

In Nederland lijkt mij dit toegestaan, in hoofdstuk 543.4 van de NEN1010 staan o.a. wat eisen voor PEN leidingen. Daar staat geen maximale spanning bij. Dus PEN leidingen kun je voor het hele toepassingsgebied van de NEN1010 qua spanning toepassing (<1000VAC/<1500VDC laagspanning). In de 61439 heb ik nog niet gekeken. Echter voor sommige toepassingen (o.a. ziekenhuizen) verbied de NEN1010 het toepassen van PEN leidingen na de hoofdverdeler.
Of het aan te raden is is wat anders natuurlijk.

Maar gezien je spreekt over een bord denk dat dit in Belgie is?

Op 13 september 2018 07:31:06 schreef jdjere:
om een bord te ontwerpen

tussen N en L van een 690V krachtnet heb je toch 400V staan? daar kun je grote 400V gasontlading armaturen op laten branden onder andere..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga er vannuit dat het in Belgie is.
Helaas weet ik te weinig van de AREI om uitspraken te doen.
Maar omdat je aangeeft dat je opdrachtgever er niet zoveel van weet zou ik je toch aanraden om:
Zeker weten wat de spanning is, 3 x 400/690V ?
Wordt het een onderverdeling of is het de hoofdaansluiting?
Als het een onderverdeling is dan MOET (in NL) het voorliggende deel ook met een PEN voeding gemaakt zijn.
Vraag ook naar zijn beweegredenen om een PEN systeem aan te leggen.
Een PEN systeem is financieel voordelig, maar kan in de praktijk toch nare bijverschijnselen hebben.
Een verdeelinrichting voor een PEN of een gescheiden systeem maakt financieel niet veel uit.
Wellicht dat je een gescheiden verdeelinrichting maakt, en daarin de Nul en Aarde doorverbind, zodat je later makkelijk, goedkoop en eenvoudig terug kunt naar geen gescheiden systeem.
Overleg met je klant en wijs hem op de mogelijheden.
Hij betaald, en hij bepaald, maar als jij aangeeft dat je met hem meedenkt dan schept dat vertrouwen, doe je voordeel er mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Het enige nut van een 690 net is volgens mij als je dikke zware motoren gaat gebruiken...
En idd tussen lijn en nul is het 400 volt, daar kan je eventueel een trafo achter hangen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alles is eigenlijk 3f gevoed, dus de N wordt niet gebruikt. Stuurspanning hebben we gegenereerd met transfo 690/230 (enkelfasig).
Dus ik heb bedenkingen bij die PEN... Hoe ga je de opsplitsing maken, is dat nodig, etc...

Inderdaad BE maar mag niet veel van NL verschillen

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als de Nul niet gebruikt wordt, dan is het eigenlijk heel simpel.
Dan is het eigenlijk geen PEN systeem.
Gewoon 3 fase + aarde.
Opspliten is dan ook niet nodig.

In NL mag je een PEN syteem maken bij draaddikte > 10 qmm,dus eigenlijk de wat grotere installaties.
3 fase zonder nul mag je altijd maken

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 september 2018 10:12:55 schreef mel:
Het enige nut van een 690 net is volgens mij als je dikke zware motoren gaat gebruiken...

Inderdaad, wordt toegepast voor motoren die net iets te groot zijn voor 230/400V, maar waar hoogspanning te duur wordt.
Ik ken 400/690V systemen van windmolens. Dat waren trafo's 10kV/690V met een geaard sterpunt. Dus hetzelfde als een gewone distributietrafo 230/400V (NL)

Kruimel

Golden Member

Op 13 september 2018 12:49:34 schreef jdjere:
[...]Inderdaad BE maar mag niet veel van NL verschillen

Dat heeft ze er niet van weerhouden praktisch elke regel en gewoonte omtrent elektriciteit anders te maken...

mvdk

Golden Member

Wat ik een beetje mis in de openingspost is, hoe groot is de aansluitwaarde? Gaat het om de hoofdverdeler? Waar staat de voedende trafo? (afstand tot)?
Is er een selectieve aardlekschakelaar geplaatst? (in tijd selectief)?

Belgische installateurs houden niet zo van TN stelsels en PEN leidingen, zoveel is me duidelijk.

Een uitleg over bezwaren van een TN stelsel:
http://www.nieuws1010.nl/wp-content/uploads/2012/09/INJ-Sept-2013-Netb…
Dat daar over nen1010 word gesproken, daar even overheen lezen, het gaat om/over het principe.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 september 2018 23:14:03 schreef mvdk:
Wat ik een beetje mis in de openingspost is, hoe groot is de aansluitwaarde? Gaat het om de hoofdverdeler? Waar staat de voedende trafo? (afstand tot)?
Is er een selectieve aardlekschakelaar geplaatst? (in tijd )

In een PEN systeem kun je geen aardlekschakelaars toepassen, dat heeft weinig nut. Dat is een van de nadelen van een PEN systeem.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 14 september 2018 08:24:41 (29%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

@Toet: dat van geen aardlekschakelaars mogelijk gaat alleen maar op als je de PEN bij binnenkomst niet splitst. In dit geval word er wel degelijk gesplitst, maar het ene eindje, de nul, loopt niet door. Het enige eenfasige toestel, de trafo voor de stuurspanning, zit tussen de lijnspanning.

Dit lijkt op een grootverbruikaansluiting, een aansluiting groter dan 3x100. Ook bij die hogere spanning ga je het met je eigen aarding niet redden als er ooit een fase-aarding sluiting ontstaat.
Het is daarom dat ik die vragen vraag.

Is er ook voorzien in een voeding voor verlichting en wcd,s?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 13 september 2018 23:14:03 schreef mvdk:
Wat ik een beetje mis in de openingspost is, hoe groot is de aansluitwaarde? Gaat het om de hoofdverdeler? Waar staat de voedende trafo? (afstand tot)?
Is er een selectieve aardlekschakelaar geplaatst? (in tijd selectief)?

Als bordenbouwer krijg je natuurlijk altijd zo weinig mogelijk info (als je IEC 61439 op de letter zou volgen kan je dan ook geen bord bouwen).

Nominale stroom is voorzien op 400A, kortsluitstroom kennen we niet maar wordt aangenomen lager dan 10kA te zijn.
De overige info is er niet dus kunnen we ook geen rekening mee houden. Aardlekschakelaar hebben we alvast niet in het bord, ervoor geen idee, lijkt me ook niet noodzakelijk gezien dit toch hoofdzakelijk drijfkracht en de aansturing ervan is. En binnen een PEN systeem sowieso niet.

Leuk he zoveel veronderstellingen als je iets wil bouwen dat aan de regelgevingen moet beantwoorden :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 14 september 2018 10:32:01 schreef Hunebedbouwer:
Is er ook voorzien in een voeding voor verlichting en wcd,s?

Neen

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 14 september 2018 08:56:57 schreef mvdk:
Dit lijkt op een grootverbruikaansluiting, een aansluiting groter dan 3x100. Ook bij die hogere spanning ga je het met je eigen aarding niet redden als er ooit een fase-aarding sluiting ontstaat.

Klopt, maar waarom zou de aarding niet meer volstaan?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
GJ_

Moderator

Op 14 september 2018 15:49:30 schreef jdjere:..Aardlekschakelaar hebben we alvast niet in het bord, ervoor geen idee, lijkt me ook niet noodzakelijk gezien dit toch hoofdzakelijk drijfkracht en de aansturing ervan is....

Dat is toch verplicht in Belgie? Ik zie in alle nieuwe verdelers overal en altijd aardlekschakelaars.

Op 14 september 2018 15:53:08 schreef GJ_:
[...]Dat is toch verplicht in Belgie? Ik zie in alle nieuwe verdelers overal en altijd aardlekschakelaars.

Helemaal niet... Residentieel: absoluut, industrieel hangt het af van de situatie.
Men is nogal creatief met normen, maar als je je installatie als machine kan laten keuren dan geldt de wetgeving van het AREI enkel van ALSB tot op de hoofdschakelaar, de rest valt dan onder de machine richtlijn.
Zet je dan een stopcontact voor de hoofdschakelaar dan moet er een aardlekschakelaar aanwezig zijn, zet je die na de hoofdschakelaar dan in theorie niet. Maar lastige keurders beginnen dan wel te discussieren over het feit dat dit dan geen machine meer zou kunnen zijn, of toch ten minste dat deel niet. Al kan het perfect volgens de machinerichtlijn.

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
mvdk

Golden Member

Op 14 september 2018 15:52:49 schreef jdjere:
[...]
Klopt, maar waarom zou de aarding niet meer volstaan?

Met eigen aarding bedoel ik een aardlus of aardpennen. Die zijn bij zo'n grote aansluitwaarde niet toereikend. Omdat bij een kortsluiting tussen een fase en de beschermingsleiding, ook wel aardleiding, de kortsluitstroom niet groot genoeg kan worden. Je beschermingsleiding moet dus direct, met een metaalverbinding aan de nul aansluiting van de trafo zitten.

De weg via je eigen aardvoorziening, aardrijk en de aarding van de cabine heeft een te grote circuitweerstand.

Edit:
ALSB vertaling Algemeen Laagspanningsbord

Waar zit zo'n ding?

Edit:
ALSB vertaling Algemeen Laagspanningsbord

Waar zit zo'n ding?

Stel je hebt een transfo 15kV/690Vac 1600kVa en daaraan heb je een verdeelkast hangen met enkele vertrekken dan spreken we in België meestal van het ALSB.

edit:
Er is geen sprake van aardlus, we hebben een binnenkomende PEN en gebaseerd op wat ik hier al las gaan we die gewoon laten overgaan van PEN naar PE. Daarmee is de kous af denk ik dan.
In een normale situatie heb je een stuk scharnierend koper nodig tussen PEN en N omdat je die zogezegd moet kunnen losleggen (om welke reden ben ik wel vergeten). Maar ik geloof dat er in dit geval geen sprake meer van hoeft te zijn.

[Bericht gewijzigd door jdjere op vrijdag 14 september 2018 16:16:56 (47%)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
mvdk

Golden Member

Op 14 september 2018 16:13:57 schreef jdjere:
[...]

Er is geen sprake van aardlus (...)

Is wel een beetje dunnetjes. Als je een beetje afstand hebt van de trafo en de installatie, is een eigen aarding als potentiaalvereffening wel gewenst.
Staat de trafo aan de andere kant van de muur waar het bord op zit, is het een beetje overkill...

GJ_

Moderator

Op 14 september 2018 16:00:31 schreef jdjere:
Men is nogal creatief met normen, maar als je je installatie als machine kan laten keuren dan geldt de wetgeving van het AREI enkel van ALSB tot op de hoofdschakelaar, de rest valt dan onder de machine richtlijn.

Ik zie in Belgie geen nieuwe verdeler zonder aardlek. Een verdeelinrichting valt niet onder de machinerichtlijn, hoe creatief je ook bent. :-)

Op 14 september 2018 16:27:09 schreef mvdk:
[...]
Is wel een beetje dunnetjes. Als je een beetje afstand hebt van de trafo en de installatie, is een eigen aarding als potentiaalvereffening wel gewenst.
Staat de trafo aan de andere kant van de muur waar het bord op zit, is het een beetje overkill...

Ik neem aan dat de installateur weet wat hij doet (al heb ik er weinig vertrouwen in dat hij dat weldegelijk weet)

[Bericht gewijzigd door jdjere op vrijdag 14 september 2018 17:08:20 (13%)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
mvdk

Golden Member

Een 400amp aansluiting, dan zit je in NL al vast aan een eigen trafo (een kleine 500kVA in dit geval). Zo'n tien jaar geleden heb ik eens een aansluiting in bedrijf gesteld waar een Belgische installateur betrokken was. In de cabine (trafohuisje) zat na de laagspanningspatronen een dikke aardlekschakelaar, een 400Amp exemplaar. We hadden een kort overleg. Wij, de techneuten die de klant "spanning geven" hadden een heel kort lijstje: er moest een kWh meter zitten en een hoofdschakelaar en aardelektrode. In dit geval was er geen aardelektrode aanwezig, er was geaard op de betonwapening van een tamelijk groot gebouw, districentrum ALDI BLEIZO.
De aardlekscbakelaar was bereikbaar voor de technische dienst, een 5 aderige kabel liep van de cabine naar de hoofdverdeler.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet jezelf het niet te moeilijk maken.
Jij bouwt de verdeelinrichting, dan ben je voor de installatie niet verantwoordelijk.
Ik neem aan dat je eerst tekeningen maakt, die stuur je naar de opdrachtgever en vraag een exemplaar voor akkoord getekend retour.
Hoofdschakelaar, in NL moet dat 3 polig zijn bij een PEN systeem.

Een aardlekschakelaar als hoofdschakelaar moet vaak in B, of dat bij grote industriële installaties ook moet betwijfel ik, dat moet je zelf uitzoeken.
3 fasen rail en een aardrail
Afgaande groepen alle 3 fase + Aarde.
Afgezien je geen Nul nodig hebt, hoef je die ook niet te maken.

Zie voor opties (toch een Nul rail) in een van mn vorige post.

PS:
10 kA Max. Kortsluitstroom bij een 400A aansluiting lijkt mij aan de kleine kant. Ik zou nog maar eens navragen wat de impedantie van de voeding is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 14 september 2018 22:16:46 (10%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)