groschopp motor aansluiten

Hallo, in een machine zit een groschopp motor die aangesloten moet worden. Heeft er iemand een idee welke type motor dit is? Universele motor?De motor moet ook links rechts kunnen draaien en heeft 4 aansluitingen.
IS dit een dc motor die op wisselspanning kan draaien?

Groschopp KG 87-60

maartenbakker

Golden Member

Als er koolborstels op zitten is het een universele motor. Eigenlijk verwacht je dan wel 6 draden, de laatste 2 voor de tacho. Maar als er al een snelheidsregeling ergens verderop in de machine zit, of als er een redelijk constante belasting is dan hoeft dat niet.

Vandaar dat het handig is om de machine erbij te vermelden.

Oh trouwens, ook omdat de machine meestal een voorziening heeft om de motor aan te sluiten. Als die stuk is of ontbreekt betekent het niet dat je het niet ook op die manier kunt proberen uit te zoeken.

Edit: ik had het stukje "Err." gemist. Dat is Erregung, dus wel koolborstels maar geen universeelmotor. Zie onder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 september 2018 03:05:00 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De motor wordt gebruikt om de eindaanslag van een plooibank in te stellen. Via een een ketting aandrijving moeten twee assen in of uitgedraaid worden. De belasting is wel constant.
De bestaande sturing is weg. Aan de motor hangt enkel een 5 aderige kabel, aarding + 4 draden. Ik denk dat de koolborstels aanwezig zijn. Zal ik nog eens bekijken.

Lambiek

Special Member

Als de motor een eindaanslag van een zetbank moet bedienen, dan hoort daar ook nog een encoder op te zitten voor de positie uitlezing.

Maar eerst moet je kijken wat voor motor het is, zelf vermoed ik dat het een gelijkstroommotor is. Maar kan ook anders zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo te zien een DC motor. Maar omdat deze 160V is moet er een regel unit bij zitten.

Ik ben zo'n soort motor ook eens tegen gekomen op een draaibank waar ze met een speciale DC regelaar gebruikt werden, gevoed uit 230V.

Een andere plaats waar ik een 180V DC motor tegen gekomen ben waren DC servo's op een (ijzer) zaagbank. Daar zat een speciale DC servo controller bij met een encoder op de slede.

Dat soort regelingen zijn er nog wel maar ik dacht niet echt gangbaar meer. Vrijwel allemaal vervangen door AC servo's die goedkoper zijn.

-edit- Net wat opgezocht, in de specificatie staat dat de motor 50-60Hz is en 3000 rpm nominaal. Maar er staat geen spanning bij.
Dat zou betekenen dat het waarschijnlijk toch een seriemotor is (Universeelmotor).
Dat je 4 draden hebt kan dan kloppen: Het anker met de koolborstels en het veld.

Bij 160V DC zou het kunnen dat het met 230V AC overeenkomt kwa koppel.

Er zijn meerdere datasheets van de KG87-60 met allerlei subcoderingen dus met alleen dat nummer ben je er nog niet. Raar dat het niet op de sticker staat.

De wikkelingen staan in serieparallel blijkbaar? (anker+veld), door een van de twee om te polen, draait de richting om.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Volgens wat ik weet is dit een DC motor. Spoel en anker met eigen spanning, je kan die in snelheid regelen met een speciale sturing hiervoor. Zo'n motortjes staan vaak op transportbanden.

pamwikkeling

Special Member

is inderdaad een dc motor met een gewikkeld veld

Erregung is de bekrachtiging van het veld.
Best een "mooie" gelijkspanning (190Vdc / 0.07A) op aansluiten.

Anker aansturen met een regelbare spanning (PWM geregeld 0 tot 160Vdc)

Kijk eens bij sprint sturingen.

www.sprint-electric.com

bedankt voor info.
Mag je dan niet de twee velden in serie aansluiten op een AC voeding?

pamwikkeling

Special Member

Nee dat mag je niet.
De veldwikkeling is gewikkeld met hele dunne draad, er loopt immers slechts 0.07A door.

Als je die wikkeling in serie met het anker gaat zetten, gaat er nooit genoeg spanning over je anker komen te staan en de motor gaat niet werken.
De verhouding ankerweerstand en weerstand van de veldwikkeling is veel te verschillend van elkaar.

Dus hieruit volgt ook dat je een DC motor niet op AC kan gebruiken en zeggen dat het een universeel motor is.