lastrafo 220/380 volt

amador

Honourable Member

Hoi, ik heb hier nog een lastrafo staan waar in een ver verleden de hoofdschakelaar compleet uit elkaar is gevallen. Deze wil ik weer gangbaar maken maar helaas is het tekeningetje van de aansluiting verloren gegaan.
De 2 primaire spoelen meten met een (simpele) ohmmeter 0 ohm.
Kan ik op de secundaire spoel een trafootje zetten en is dan de hoogste spanning de 380 en laagste spanning 220? En wat voor trafootje, ik ben bang dat de secundaire spoel zo goed als kortsluiting maakt.
Kan e.v. ook een ander lasapparaat op de secundaire zetten maar weet niet wat dat voor consequenties heeft.
Groet, Jan.

Sine

Moderator

Een kleine wissel(!) spanning aanbieden moet genoeg zijn voor een simpele bromdoos. Dan is de rest inderdaad een kwestie van spanning meten.

Een beltrafo oid is prima geschikt.

Een adnere lastrafo kan ook, maar dat is misschien wat heftig.

mel

Golden Member

Zou idd moeten kunnen..
Maar bromdoos? die kon ik nog niet :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik wou zeggen, gelijkstroom weerstand van de primaire meten, maar die is dus "0" ohm volgens jouw meter.
Andere manier, een 12V voeding met een auto lamp in serie er op aansluiten en dan de spanning meten die over de winding valt.
En dan testen op het net met een flinke lamp/kachel in serie, kan niet mis gaan.
Op de trafo ook niets meer te elzen zeker ?

Ik heb voor dat doel een plank met 2 wcd's in serie met een stekker er aan. Erg handig om iets testen, ook omdat dan een stofzuiger of boormachine met snoerbreuk dan lekker stil blijft (liggen) bij het testen.

amador

Honourable Member

Geen typeplaatje meer te vinden. Ik ga het testen met een trafootje, die heb ik genoeg liggen. Dank voor de antwoorden.

Op 14 september 2018 11:17:52 schreef amador:
En wat voor trafootje, ik ben bang dat de secundaire spoel zo goed als kortsluiting maakt.
Kan e.v. ook een ander lasapparaat op de secundaire zetten maar weet niet wat dat voor consequenties heeft.
Groet, Jan.

Voor gelijkspanning van je Ohm meter wel, voor 50Hz wisselspanning ligt dat toch wat anders. Je kunt de beltrafo gewoon aansluiten. De beltrafo is bovendien kortsluitvast, dus feirtelijk gaat er niets stuk. Primair meet je wellicht weinig spanning, maar om het verschil te zoeken heb je niet veel nodig.
Als je op 230 volt last, kun je de trafo normaal aansluiten op de primaire. In de stand 400 op 230 volt, zal het lasresultaat bedroevend zijn, omdat de benodigde stroom niet gehaald wordt.

Plaats eens een foto van de lastrafo. Veel van die modellen zijn bijna gelijk. Zoja dan heb ik misschien nog wel een tekeningtje voor je.

amador

Honourable Member

Het is wel een redelijke professionele trafo geweest vroeger. Ik zijn de 2 primaire spoelen verschillend van hoogte, is misschien ook een aanwijzing.
Er zitten ook 2 condensatoren in; VARCO, PSF20, MF20, V250, TEMP ESER, 76 + 80. Ik vermoed dat er over elke spoel een parallel moet, alleen is er dan een conflict met V250 en de 380 volt, Of moeten die over de secundaire?

amador

Honourable Member

Herstel: de onderste spoel is de secundaire, gewikkeld met een soort platte aluminium? strip. De bovenste zijn 2 primaire spoelen, op elk been een maar dezelfde draaddikte en spoel afmetingen lijkt het. Maandag kan ik pas gaan meten.

Die prim. spoelen lijken wel indentiek, kan zijn dat ze voor 380 in serie moeten.
In serie aansluiten en kijken wat je sec. krijgt, wel sec. even los halen.
In serie aangesloten kun je de spanning over elke spoel meten, als ze verschillend zijn weet je welke de hoogste spanning heeft en misschien de 230 220V wikkeling is.

ik zou zeggen, zet een halogeentrafo parallel aan de secundaire wikkelingen, meet dan wat er uit de primaire wikkelingen komt. de wikkeling met de hoogste spanning is die voor 380V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de wikkeling met de hoogste spanning is die voor 380V

Als ze voor 380V in serie staan niet.

daar kom je dan zo achter, de verhouding tussen de wikkelingen kun je ook meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
amador

Honourable Member

Dat schema van bobbes1 is interessant, ga ik uit printen en de verbindingen in tekenen dan kan ik het wel begrijpen. Helaas morgenavond pas meten, heb hele weekend gasten.