ervaring met problemen door harmonischen in het net

Hoi
Heeft iemand ervaring met problemen veroorzaakt door harmonischen in het LS net.
Graag symptomen, oorzaak, gevolg, oplossing.... The whole story.
Thanks

Jij bent aan het afstuderen en zoekt cases om te beschrijven?
Je hebt als schoolopdracht gekregen iets op te schrijven over mogelijke gevolgen van harmonischen in het net? Waarom moet je dit weten? Graag the whole story. Thanks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 17 september 2018 10:16:39 schreef rew:
Jij bent aan het afstuderen en zoekt cases om te beschrijven?

Geboortejaar 66? lijkt me niet heel erg waarschijnlijk.

mijn ervaring: van enkelfase gevoede frequentieregelaars heb je veel harmonischen. Schakelende voedingen gaan hier heel erg van stuk.

mel

Golden Member

Er bestaan niet voor niks netfilters voor Frequentiedrives..
En de netvervuiling van een drive is niks vergeleken bij schakelende voedingen, PLC(powerline zooi) en dergelijke.Elektronische dimmers, en weet ik veel wat allemaal.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 17 september 2018 12:13:48 (59%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

De vraagstelling is tamelijk veelomvattend. Laten we beginnen met die harmonischen in het LS net. De MS kant van een trafo, ik zal niet zeggen dat 't daar "schoon" is, maar daar komt 't niet vandaan. Harmonischen in het LS net worden veroorzaakt door verbruikers. Zoek de oorzaak op, en verhelp dit.

De symptomen die ik ken, waren uitgefikte trafohuisjes...

GJ_

Moderator

De oorzaak kan bestaan uit honderden verbruikers, dus niet altijd even gemakkelijk te verhelpen. Dan zijn oplossingen met actieve bestrijding eenvoudiger, hoewel ook niet erg goedkoop.

Op 17 september 2018 10:16:39 schreef rew:
Jij bent aan het afstuderen

I wish :) Nee ben al 52 jaar en niet te oud om te leren.
Gewoon gezonde interesse van nen ellentrikker. Je leest er wel eens over maar echte casus vond ik niet direct terug op www.

Op 17 september 2018 12:54:18 schreef mvdk:
De MS kant van een trafo, ik zal niet zeggen dat 't daar "schoon" is, maar daar komt 't niet vandaan.

Niet te hard roepen. Mijn ervaring is die met de aluminiumfabriek in het Sloegebied (Pechiney). Die hadden twee trafo's die gevoed werden uit 150kV. Achter die trafo's zaten gelijkrichters die een zeer grote gelijkstroom produceerden voor de electrolysebaden. De trafo's waren ten opzichte van elkaar zodanig in fase verschoven dat het geheel zich gedroeg als een 12-pulsige gelijkrichter. En dat produceert de 11e en 13e harmonischen. Die drongen door in de laagspanningsnetten en door opslingering werd op sommige plekken de spanning zo hoog dat toonfrequentontvangers spontaan gingen lopen.

Een ander effect is dat de energierichting van de harmonischen van de verbruiker naar het net is. Dat zou betekenen dat de kWh meting minder aanwijst dan de 50Hz energie die ze gebruikten. Om ze niet te "belonen" voor de netvervuiling hebben we daar heel lang nog ferrarismeters gehandhaafd omdat die de energie van de harmonischen nauwelijks kunnen meten. Later is dat door wetgeving achterhaald, toen mochten ferrarismeters niet meer en werden ze allemaal elektronisch.
En nog later ging het hele probleem vanzelf over toen de fabriek failliet ging.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ:
Dank voor deze aanvulling. Die 3e hadden wij als LS stroomboeren het meest mee te maken. Die 11e en 13e kwam bij ons bedrijf in de jaren 70 óók eens aan de orde. Door de plannen van de tunnelbouw in Rijswijk (ZH) moesten daar 10kV kabels van de NS verlegd worden, de voeding van de Delftse gelijkrichter kwam in die tijd vanuit Den Haag. Of ons bedrijf een aansluiting kon verzorgen. We hadden toentertijd een ingenieur die moeilijkheden met de 11e harmonischen voorspelde, maar die werden niet serieus genomen. Er werden twee kabels gelegd naar het gelijkrichterstation, aangesloten op een 25/10kV station met twee trafo's, waar ook onze ziekenhuizen op zitten. Daar kwamen toen klachten vandaan. Er is toen het een en ander omgelast, zodat NS en HTM aansluitingen op een eigen 25/10kV trafo kwamen te staan.
In het NS personeelsblad is ook een keer een artikel over het een en ander geweest, het ging er toen over dat bepaalde types trafo's zouden worden vervangen.

5e Harmonische meten/ zoeken in een woonwijk is ook interessant om kwekerijen op te sporen.