TL buis met LED filament (normaal 20w (dikke) model)

Aangezien ik ze nog niet ben tegen gekomen probeer ik er zelf een te maken.
Het probleem is alleen, waar haal ik een lang filament vandaan?
Ik heb nu een lange buis filament gesloopt en daar zitten er 2 in, helaas als ze aan elkaar gekoppeld zijn nog te kort maar als ik niets ander kan vinden ga ik het er toch mee proberen.
Weet iemand of deze ook ergens verkrijgbaar zijn uit ervaring? En dan met de aanstuur print op maat.
Uiteraard heb ik het al eens in China gevraagd, maar helaas.
Ik heb de vraag nu wel weer uit staan..

De lamp zoals ie was

Filament uit de lamp

Thevel

Golden Member

Waarschijnlijk geeft het te weinig licht maar is EL-Wire geen oplossing?
Voorbeeld: https://www.myxlshop.nl/j-s-4m-neon-licht-el-wire.html

Bedankt voor je bericht, maar helaas geeft dat inderdaad te weinig licht.

maartenbakker

Golden Member

Het is opzich logisch dat je geen langere filamenten aantreft dan die waar voor een voltje of 220 aan LED's op in serie staan. Je kunt natuurlijk wel losse filamenten aanelkaarlassen. Als je meerdere strings parallel zet, vallen de korte donkere plekjes niet zo op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Persoonlijk zie ik daar het probleem niet in, het moet wel mogelijk zijn om ze langer te fabriceren. Het printje wat ertussen zit daar komt 230V op en komt 318V uit! Onbelast gemeten, maar belast zal dat niet veel uitmaken denk ik.

Arco

Special Member

Het printje wat ertussen zit daar komt 230V op en komt 318V uit!

Da's niet echt bijzonder, dat is de netspanning na gelijkrichting... ;)
Ze zouden er wel serie-parallelschakelingen van kunnen maken. (vergelijkbaat dus met in ledstrips)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 16 september 2018 11:55:56 schreef TYPE ONE:
Persoonlijk zie ik daar het probleem niet in, het moet wel mogelijk zijn om ze langer te fabriceren. [...]

Dat betekent niet dat het economisch is ze te maken alleen voor de verdwaalde hobbyist die er lak aan heeft dat massaproductie op basis van zulke lange filamenten niet competitief is. Ik snap niet precies wat je nu wil maken (ik zie TL buis in de titel, maar kom het niet tegen in je openingspost), maar het lijkt me stug dat je langere filamenten gaat vinden die langer zijn dan die in de afbeelding, daar is te weinig toepassing voor.

Het lijkt er op dat de fabrikant voor de lange filament lampen "Sealight" heet, en de waren verkoopt op eBay onder de naam "sealight_light" (eBay link naar verkoper: https://www.ebay.co.uk/usr/sealight_lights). De naam van deze verkoper staat ook op de fitting van de lampen, dus de verkoper lijkt wel dezelfde te zijn als de fabrikant. De filamenten zijn voor zo ver ik weet niet los te krijgen, alleen als lampen (maar dan zit er wel meteen een (dimbare!) regelaar in).

Voor de lengte van een TL buis zou ik eerder mikken op het gebruik van een lange PCB (zoals alle LED vervangingen voor TL buizen doen) en daar een strategische combinatie van serie- en parallelverbindingen op een IMS bord te maken.

maartenbakker

Golden Member

Een TL is van nature een rondomstraler, dus ik snap de vraag naar filamenten best. Ik snap ook dat ze niet commercieel verkrijgbaar zijn. Misschien dat de TS een fabrikant zo gek krijgt, maar dan is de volgende vraag: hoe ga je ze voeden?

Het is waarschijnlijk waar dat de spanning op ongelijkgerichte 120/230V is afgestemd, dus met gelijkrichten en afvlakken boek je wat winst, maar 2 keer zo lang betekent wel een schakelende voeding met vrij hoge uitgangsspanning. Ook dat is niet persee practisch.

Als je zelf kortere filamenten aanelkaar last, kun je daar gedeeltelijk een parallelschakeling mee maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begrijp wel dat het niet interessant is om te maken voor een fabrikant als er maar een paar benodigd zijn, maar het zou natuurlijk kunnen.
Ik heb een verkoper in China gesproken die eerder genoemde lamp wel in 600mm kan produceren ipv de 300mm, maar dat zou dan gaan om 500st...

Dit is die ik gekocht heb:
https://nl.aliexpress.com/item/E27-LED-Edison-Gloeilamp-Dimbare-Retro-…

De uitstraling van de lamp moet hetzelfde blijven als de bestaande lamp en is dan de bedoeling om het geheel onder te brengen in een TL buis.
Deze komt weer in een industriele lamp.

Dit is zo'n soort lamp en ook gelijk het voorbeeld zoals ik het niet zou willen. Het moet één geheel zijn en niet 2 losse lampen.
https://www.vtwonen.nl/shop/vtwonen-tube-hanglamp-metaal-85-cm-p164202…

Het gebruik van een pcb TL is dus iets wat ik niet wil, ik wil juist dat filament (kooldraad) erin hebben.

Arco

Special Member

Je wilt dus eigenlijk helemaal geen tl, maar een gewone lamp... :)
(TL is een witte buis, en jij wilt een lange transparante buis met kooldraden...)
Voor TL met gelijkmatig lichtbeeld zou een gewone ledstrip met 180 leds/m het prima doen...

Ik denk dat je alleen een aantal korte filamenten parallel kunt schakelen, lastige is dan dat je de voedingsdraden door de hele lamp moet voeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wil wel een TL buis maar wel omgebouwd. De buis heb ik al transparant en leeg. Zoals ik eerder al vermelde wil ik er geen ‘gewone’ led buis van maken maar een filament led buis.

Kleine filamentjes aan elkaar koppelen kan wel, maar kan men niet in de vorm krijgen zoal de lange filament, deze is nl van silicone en de korte zijn star, daar zit een keramisch plaatje in.

maartenbakker

Golden Member

Dan koppel je toch lange filamenten aanelkaar? Of zie ik wat over het hoofd?

Ga je ze op maat willen bestellen, heb je altijd met opstartkosten dus minimumaantallen te maken, maar dat wist je al. Anders is het net zo lang zoeken tot je misschien die ene speld in de hooiberg vindt, maar daar zou ik in jouw geval niet op hopen.

Hoe dan ook zul je ook even moeten nadenken hoe je de boel wilt gaan voeden. De opbouw heeft daar invloed op, dus je kunt voor onverwachte uitdagingen komen te staan als je daar pas achteraf naar gaat kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 17 september 2018 13:36:15 schreef TYPE ONE:
Ik wil wel een TL buis maar wel omgebouwd. De buis heb ik al transparant en leeg.

Een leuk experimentje. De grootste uitdaging gaat zijn, hoe voed ik mijn
"ledfilamenten"?

Wat minder leuk is,is dat zeker die oude dikke tl buizen een schadelijke hoeveelheid kwik bevatten dat vrijkomt tijdens het ontmantelen en dat het luminiscerende poeder waarmee de binnenkant van het glas bedekt is en dient om het geproduceerde UV om te zetten in zichtbaar licht, ook niet bepaald onschuldig is.

Die stoffen kunnen ernstige gezondheidsschade toebrengen.
Hopelijk zet je voor wat creativiteit je gezondheid niet op het spel.
Ik zou toch maar uitkijken met het open prutsen van sommige oude lampen en zo.

Zeker als je project lukt en vrienden en familie staan vol bewondering te gapen en vragen in koor: Wat apart zeg, kun je er voor mij ook zo een maken?

Gezien je er al één geprepareerd hebt, hoop ik maar dat je erg voorzichtig geweest bent, maar vergeet niet dat kwik en ook de giftige stoffen in de buiscoating cumulatief zijn.

Op 17 september 2018 14:12:34 schreef maartenbakker:
Dan koppel je toch lange filamenten aanelkaar? Of zie ik wat over het hoofd?

Ga je ze op maat willen bestellen, heb je altijd met opstartkosten dus minimumaantallen te maken, maar dat wist je al. Anders is het net zo lang zoeken tot je misschien die ene speld in de hooiberg vindt, maar daar zou ik in jouw geval niet op hopen.

Hoe dan ook zul je ook even moeten nadenken hoe je de boel wilt gaan voeden. De opbouw heeft daar invloed op, dus je kunt voor onverwachte uitdagingen komen te staan als je daar pas achteraf naar gaat kijken.

Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk. De filamenten in de bestaande buis staan parallel geschakeld. In serie kan wel, maar daar is het bestaande printje natuurlijk niet op gemaakt en aangezien ik het bestaande printje wil gebruiken zal ik ze parallel moeten schakelen.
De vraag hoe ik het wil gaan voeden is daarmee ook gelijk beantwoord;)

Op 17 september 2018 14:55:51 schreef grotedikken:
[...]

Een leuk experimentje. De grootste uitdaging gaat zijn, hoe voed ik mijn
"ledfilamenten"?

Wat minder leuk is,is dat zeker die oude dikke tl buizen een schadelijke hoeveelheid kwik bevatten dat vrijkomt tijdens het ontmantelen en dat het luminiscerende poeder waarmee de binnenkant van het glas bedekt is en dient om het geproduceerde UV om te zetten in zichtbaar licht, ook niet bepaald onschuldig is.

Die stoffen kunnen ernstige gezondheidsschade toebrengen.
Hopelijk zet je voor wat creativiteit je gezondheid niet op het spel.
Ik zou toch maar uitkijken met het open prutsen van sommige oude lampen en zo.

Zeker als je project lukt en vrienden en familie staan vol bewondering te gapen en vragen in koor: Wat apart zeg, kun je er voor mij ook zo een maken?

Gezien je er al één geprepareerd hebt, hoop ik maar dat je erg voorzichtig geweest bent, maar vergeet niet dat kwik en ook de giftige stoffen in de buiscoating cumulatief zijn.

Uiteraard heb ik de buis voorzichtig geopend, gaatje geboord tussen de pennen en met een spijkertje en een hamer doorgetikt op een afstand.
Later met zand de poeder verwijderd en afgevoerd.
Als er iemand om vraagt dan maken ze er zelf maar één haha.

Hier wat proto foto's

Arco

Special Member

Metertje PMMA buis bestellen was simpeler geweest... ;)
Een meter transparante 25mm buis kost maar 5 euro...

http://pvchoogeveen.nl/images/thumbnails/0/120/acryl-buizen.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Had gekund maar een TL is outentiek en daar gaat het mij om.
En dan erbij dat ik dan ook geen fittingen zou hebben.
En de TL was gratis;)

maartenbakker

Golden Member

Op 17 september 2018 21:10:12 schreef TYPE ONE:
[...]

Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk. De filamenten in de bestaande buis staan parallel geschakeld. In serie kan wel, maar daar is het bestaande printje natuurlijk niet op gemaakt en aangezien ik het bestaande printje wil gebruiken zal ik ze parallel moeten schakelen.
De vraag hoe ik het wil gaan voeden is daarmee ook gelijk beantwoord;)

Tenzij het antwoord "niet" is, hoort het bovenstaande nog bij je vraag en niet bij je antwoord ;)

Het printje is geschikt om je bestaande filamenten parallel te voeden en ik begrijp dat je dat in je prototype nu ook doet? In de uiteindelijke situatie waarin je liefst 1 lang filament wilt gebruiken, heb je er niets aan.

Prototype ziet er overigens leuk uit!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 september 2018 21:10:12 schreef TYPE ONE:
[...]

Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk. De filamenten in de bestaande buis staan parallel geschakeld. In serie kan wel, maar daar is het bestaande printje natuurlijk niet op gemaakt en aangezien ik het bestaande printje wil gebruiken zal ik ze parallel moeten schakelen.
De vraag hoe ik het wil gaan voeden is daarmee ook gelijk beantwoord;)

[...]

Uiteraard heb ik de buis voorzichtig geopend, gaatje geboord tussen de pennen en met een spijkertje en een hamer doorgetikt op een afstand.
Later met zand de poeder verwijderd en afgevoerd.
Als er iemand om vraagt dan maken ze er zelf maar één haha.

Hier wat proto foto's
[bijlage][bijlage][bijlage]

Voor de authenticiteit zou ik het poeder (lees: de fosfor) hebben laten zitten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zoals de filamenten nu geschakeld zijn in het prototype zo zal ie uiteindelijk ook worden en uiteraard alle draden weggewerkt.
De 2 filamenten zijn nu in de midden aan elkaar verbonden en daar zit een kant van de print op aangesloten, in dit geval de min.
Ik zal dan een dun draadje om de houder van de filamenten heen draaien zodat het (bijna) niet zichtbaar is.

Bedankt voor het compliment!

Op 17 september 2018 22:54:59 schreef Tidak Ada:
[...] Voor de authenticiteit zou ik het poeder (lees: de fosfor) hebben laten zitten....

Ik denk dat je het hele verhaal niet helemaal goed hebt gelezen;)
Filament moet zichtbaar zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Ik las op het einde 'authenticiteit', vandaar ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Authentiek met een knipoog dus... :) (je wilt het niet authentiek, maar je wilt het zoals jij wilt dat het eruit ziet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt ook proberen om 2 stuks 0,8mm2 massieve koperdraden met transparante isolatie als steundraad en voeding over heel de lengte van de glazen buis te maken.
Als je deze twee draden (L+N) aan hun uiteinden isolerend verlijmd en het geheel vervolgens als een lange U en in de dikte van de binnenmaat van de glazen buis buigt, dan maak je hiertussen de filament LED's en schuif je het als geheel de buis in. Zoiets als wat ze in deze lamp hebben gedaan.

Het mooiste zou zijn als je een glasblazer vind welke een glazen staafje met uitsteeksels/armpjes in de lengte van de buis kan blazen, dan kun je hier de voeding en filament LED's omheen draaien tot een spiraal. Het enige nadeel is wel dat dit regelijk breekbaar en dus gevoelig voor trillingen en stoten is.

Kruimel

Golden Member

Op 17 september 2018 21:10:12 schreef TYPE ONE:
[...]
Hier wat proto foto's

Ik moet zeggen dat ik nog wel onder de indruk ben. Toe het topic zo begon had ik mijn twijfels of het wat zou worden, maar dit ziet er voor een proto nog best aardig uit. Beetje spelen met steundraadjes (koper is met de hand ook nog wel aardig te bewerken) en het gaat er al best leuk uitzien. Ik ben het wel eens met de rest dat "authenticiteit" misschien niet het juiste woord is. Ik heb van mijn leven nog geen lamp gezien die hier op lijkt. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Een glazen uiteinde waarin je dunne spandraden bevestigt is wel een leuke oplossing denk ik. Omdat het niet vacuum hoeft kan in principe elke gevorderde glashobbyist zoiets maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."