Buitenverlichting

Goedendag,

Ik heb een vraag over een buitenlamp.
Wij hebben een buitenlamp met bewegingsmelder gekocht voor in de achtertuin en deze moet aangesloten worden op het netstroom, mag ik de buitenlamp met een buitenkabel naar binnen in de schuur en daar dan aansluiten op de lasdoos in plaats van met een stekker in de wandcontactdoos.

vast aansluiten mag, normaal hang je zo'n ding op een inbouwdoos in de buitengevel waar de draden uitsteken, dus ook vast aangesloten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Sterker nog, vast aansluiten heeft de voorkeur boven stekkeren.

Eventueel kun je er nog een schakelaar tussen zetten om hem uit te kunnen zetten als dat een keer nodig is. Maar dat hoeft niet.
Als de kabel niet door de grond moet gebruik je gewoon een 3 aderige ymvk-kabel. 1.5mm² zou voldoende moeten zijn. Loopt de kabel door de grond, dan moet je een kabel met aardscherm toepassen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 16 september 2018 19:59:57 schreef meander:
Eventueel kun je er nog een schakelaar tussen zetten om hem uit te kunnen zetten als dat een keer nodig is. Maar dat hoeft niet.

Ik zou het doen, vaak denken mensen niet na over de tijd dat ze zelf in de tuin zitten en de sensorlamp heel de tijd aanschiet.

Op 18 september 2018 11:26:45 schreef T-sec:
[...]

Ik zou het doen, vaak denken mensen niet na over de tijd dat ze zelf op het terras zitten en de sensorlamp heel de tijd aanschiet.

misschien 2 schakelaars , ik vind het soms prettig dat de lamp blijft branden als ik laat nog in de tuin zit

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 18 september 2018 11:35:39 schreef Franssel:
[...]misschien 2 schakelaars , ik vind het soms prettig dat de lamp blijft branden als ik laat nog in de tuin zit

Als het een armatuur met bewegingsmelder in 1 is, is het niet altijd mogelijk om deze te overbruggen zonder het hele ding te modificeren.

Spanning staat en stroom gaat!

zeker die dingen met radarsensor en lichtsensor in 1 niet, niet zeldzaam ook tevens de leddriver.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Simpele tip als je zo'n lamp uit wil houden: klein lampje eronder zetten en hij denkt dat het dag is. Bijvoorbeeld een ledlampje op batterijen.

Juist aanhouden is een kwestie van de tijd lekker lang instellen.