RTL-Nieuws: "Steeds meer branden door zonnepanelen: experts slaan alarm".

Op https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4420686/zonnepanelen-huizen-re… "Steeds meer branden door zonnepanelen: experts slaan alarm":

Brand- en elektrotechniekexperts maken zich grote zorgen over de sterke toename van het aantal branden met zonnepanelen. Ze slaan alarm over de slechte kwaliteit van de installatie van de panelen.

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws inventariseerde alle branden met zonne-installaties in 2018. Volgens het kennisinstituut voor de brandweer, Instituut Fysieke Veiligheid, is de situatie ernstig, en is het nu 'alle hens aan dek'.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

men wil zo goedkoop mogelijk, dus is de installatie nogal budget/frut gemaakt. standaard gemaakt door volk wat er geen opleiding voor heeft gehad en maar wat doet. zowel het netspanningsdeel als de DC kabels op het dak en aan de inverter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik wil beginnen met mijn dank te zeggen dat dit topic geopend is, enkele dagen terug weifelde ik een beetje. Het blijkt een serieus probleem. Bij het topic over de paneeltjes in het geluidsscherm langs de N470 was ik een beetje negatief, maar eigenlijk is/zijn dat de beste oplossing(en), minder brandgevaar.
Maar ik bevraag mezelf, hoe kan dat spul aan de brand raken op een pannendak?

Shiptronic

Overleden

Slechte connectors, hoge overgangsweerstand. Mensen die geen flauw benul hebben van spanning en stroom.

Maar, nog geen paniek, er is nog geen dode gevallen, daar wachten we eerst op :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad, het risico is er zeker. Een groot deel is naar mijn mening veroorzaakt doordat het een 'hype' is en dus elke idioot wil meeliften.

Er is geen keuringseis, je gaat naar de KvK en je bent een zonnepanelen installateur.

Over 5 jaar een nieuw onderzoek: Steeds meer branden door thuislaadpalen....

Een gloeilamp is leuk, maar iets wat langdurig continue kilowatts verbruikt/het netwerk op stampt is een ander vakgebied.

Geen adereindhulsjes, beschadigde kabels, slecht gestripte kabels, niet op moment aanhalen, geen windberekeningen.... allemaal helaas veel voorkomend in de praktijk.

Met de krapte aan technisch personeel denk ik dat dit eerder vaker gaat voorkomen dan minder....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bah, typisch RTL-'nieuws'. Zeiden ze nog iets over een oorzaak van de toename? Zoals, oh, ik weet niet... de toename van het totale aantal zonnepanelen? ;)

Natuurlijk is het een goed idee, de installaties goed aan te leggen. Maar het bericht heeft het over 21 branden, waarvan 12 woningbranden. Stel dat het in dat tempo in totaal 18 woningbranden worden in 2018.
In 2016 waren er in totaal 103 000 woningbranden (klik). Dat aantal zal in 2018 niet veel anders uitvallen.

Kortom, van iedere bijna zesduizend woningbranden wordt er één veroorzaakt door zonnepanelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
buckfast_beekeeper

Golden Member

Nog 5 jaar wachten. Er zijn er al velen geweest en er gaan er nog veel meer volgen. De kwaliteit van de gebruikte materialen zullen pas binnen afzienbare tijd duidelijk worden.

Ik heb dat al eens voorspeld, binnen enkele jaren verplichte jaarlijkse of 2-jaarlijkse keuring.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Vooral indak systemen geven vaker brand waarschijnlijke oorzaken zijn geen pannen als brandscheiding, indak panelen hebben minder koeling dus grotere kans op oververhitting.

Sommige installaties zijn aangelegd door cowboys en dakhazen.
Er zijn installateurs die op het dal alles laten uitvoeren door dakdekkers.

Mijn eerste pv systeem lag al op het dak toen ik het huis kocht. Dit was een indak systeem met shell panelen.
Bij verwijdering viel mij op hoeveel rommel aan blad en andere zooi er tussen de panelen en de kunststof bakken zat. Na verwijdering panlatten aanbrengen en vol leggen met beton pannen. Hier zijn later de nieuwe panelen weer over heen gezet op een geaarde constructie.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 18 september 2018 20:16:51 (38%)

Hier zijn begin het jaar(voorjaar) nog 2 loodsen met luxe bootjes (jachthaven) uitgebrand door een fout bij het monteren van zonnepanelen .

Vindt ze overigens ook spuuglelijk op je dak .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

dan heb je nog een beroep, veel van dat spul is door allerhande volk gemaakt, voorheen sjouwer of balkzager bij een houtbewerker.. groepen zonder aardlek, wcd's van de directe hoofdvoeding aftakken, DC kabels met 600V langs scherpe randen van de schaar in zo'n dakpad doorvoeren. stekkers los op het dak leggen, die dingen gaan hoe dan ook lekken op den duur, zeker na die dagen van 37 graden met 25% meer zonkracht als normaal in de zomer. ik zie nu ook veel bruin geworden regenbuizen en ander pvc buiten. inverters van zeer bedenkelijke kwaliteit en zo nog meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 september 2018 20:12:05 schreef Peter112: Hier zijn later de nieuwe panelen weer over heen gezet op een geaarde constructie.

Daar begint het al....
De constructie mag je NIET aarden. Wel mag je deze koppelen aan een bloksemafleiderinstallatie.

Voor de rest lijkt het een beetje Telegraafverhaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 18 september 2018 20:42:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Daar begint het al....
De constructie mag je NIET aarden. Wel mag je deze koppelen aan een bloksemafleiderinstallatie.

Voor de rest lijkt het een beetje Telegraafverhaal.

hmm isso zegt toch iets anders https://www.youtube.com/watch?v=4xvhlwA77TY
Ik heb me hier maar door laten leiden
https://www.conduct.nl/tool/pv-installaties/info-aarding/

Vooral in de winter heb ik de draad wel eens los gemaakt en een weerstand van 10 ohm in serie gezet. Ik mat hier buiten de dc ook een flinke wisselspanning op. Ik laat de vereffening dus maar mooi aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 18 september 2018 20:58:42 (30%)

evdweele

Overleden

Ik dacht dat de komkommertijd inmiddels voorbij was, maar voor RTL-"nieuws" duurt die een heel jaar.
Zijn er cijfers bekend van de hoeveelheid branden, van de toename over een aantal jaren, van de hoeveelheid zonnepanelen bij het begin van de telling en van de hoeveelheid bij het eind van dit "onderzoek"? Ik waag het te betwijfelen.

Het is net als bij "de grootste krant van Nederland" (die ook het snelst in de vuilnisbak verdwijnt) als de chocoladeletters maar groot genoeg zijn is het "nieuws". In een serieuze krant vind je daar helemaal geen bericht over of hooguit 3 regels op pagina 17 omdat het totaal irrelevant is.

Het lijkt me voor een nieuwsredactie veel belangrijker om de juiste cijfers achter zulke verhalen te achterhalen. Maar dat betekent wel véél minder sensatie.
Men zou zich beter druk kunnen maken over het aantal gewonden bij het afsteken vuurwerk met Oudejaar bijvoorbeeld en wat daar tegen te doen valt.
Maar dat wordt achterwege gelaten want de 'klanten' van RTL-"nieuws" stellen dat niet op prijs. Het draait bij zulke zenders en websites uitsluitend en alleen om de reclame-inkomsten, de rest is bijzaak.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

als je het artikel leest onderaan worden wat getallen genoemd
maar ben het met je eens dat bv de verhouding brand door cv ketels, wasdrogers waarschijnlijk in het niet valt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 april 2019 19:56:22 (79%)

Op 18 september 2018 20:42:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Daar begint het al....
De constructie mag je NIET aarden. Wel mag je deze koppelen aan een bloksemafleiderinstallatie.

Voor de rest lijkt het een beetje Telegraafverhaal.

Het aluminium frame van een zonnepaneel moet wel geaard worden, naar mijn weten.
Mijn PV-installatie (+/- 6jr. oud) is wel degelijk geaard.
Bij mij is de installatie ook op het dak gemonteerd door het installatiebedrijf zelf, en niet door een extern bedrijf zoals een dakdekker o.i.d.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 18 september 2018 18:35:33 schreef testman:
men wil zo goedkoop mogelijk, dus is de installatie nogal budget/frut gemaakt. standaard gemaakt door volk wat er geen opleiding voor heeft gehad en maar wat doet. zowel het netspanningsdeel als de DC kabels op het dak en aan de inverter..

Zou de gemeente Opmeer ook frutpaneeltjes op het dak van hun gemeentehuis hebben gezet? Daar zijn laatst ook een paar paneeltjes uitgefikt.
https://koggenland.nieuws.nl/112/152594/brand-zonnepaneel-gemeentehuis…

Op 18 september 2018 20:01:20 schreef Frederick E. Terman:
Kortom, van iedere bijna zesduizend woningbranden wordt er één veroorzaakt door zonnepanelen.

en van deze 6000 afgebrande woningen had er één zonnepanelen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 18 september 2018 21:43:00 (19%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

@ohm pi, zeg er dan ook bij hoeveel op 6000 er zijn ontstaan door een friteuse, dakwerken (heel populair), ... pas dan kan je een beeld vormen.

Dat de gemeente flut paneeltjes legt, daar kan ik best in komen. Een openbare aanbesteding komt meestal neer op zo goedkoop mogelijk. Voor de gemeente zijn die panelen ook maar duurzame schijn. Ze mogen in hun aanbesteding ook geen merken of iets dergelijk noemen. Bezit de gemeente de kennis om de beunhazen te onderscheiden van de correct werkende firma?

Bij ons in het dorp, bij een gerenommeerd internationaal bedrijf, zonnepanelen op het dak, de veiligheidsafsluiting op het dak was nog niet verwijderd en de boel stond al in de fik.

De mooiste combinatie die je kan maken, zonnepanelen op een rieten of stro dak.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

steeds meer.... tja, zo kan je alle statistieken beginnen.

steeds meer ongelukken met electrische wagen... zijn dan de electrische wagens het probleem, of gewoon het feit dat er meer en meer rondrijden en de kans op problemen ook stijgen.

als je het aantal branden zou opzoeken waarbij een droogkast de oorzaak van is, dan zou je die verschrikkelijke toestellen moeten verbieden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 18 september 2018 18:35:33 schreef testman:...standaard gemaakt door volk wat er geen opleiding voor heeft gehad en maar wat doet...

Heb je daar cijfers van? Dit is ook precies wat de "officiële" elektroclubs begonnen te roepen naar aanleiding van dit nieuws. Maar enige onderbouwing konden ze niet geven.
Die hopen gelijk al op extra inkomsten door allerlei door paniek ingegeven verplichtingen.

Dat van prutsers is echt niet nieuw, verleden jaar zijn er al een aantal installateurs en monteurs op het matje geweest voor het foutief installeren van cv ketels.
Daarbij ontbreekt ook de oorzaak van de branden , slechte montage, slecht materiaal, omvormer afgedekt noem maar op.
Ik heb laatst bij een collega een geyer automaat vervangen een 16A B. Ding was half gesmolten. Oorzaak leg ik bij de geyer budget troep die flink heet worden als er 5 uur 14A terug geleverd wordt.
Nu maar een ABB erin gezet.

Branden in 2016
https://vebon-novb.nl/nl/handige-informatie/feiten-en-cijfers/feiten-e…
Stop eerst maar met paffen.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 19 september 2018 09:03:40 (37%)

Sine

Moderator

Op 19 september 2018 07:54:29 schreef GJ_:
[...]Heb je daar cijfers van? Dit is ook precies wat de "officiële" elektroclubs begonnen te roepen naar aanleiding van dit nieuws. Maar enige onderbouwing konden ze niet geven.
Die hopen gelijk al op extra inkomsten door allerlei door paniek ingegeven verplichtingen.

Ik heb een paar PV installaties van dicht bij gezien, enkele zien er heel goed doordacht uit
Anderen zijn gewoon snel flans en prutswerk waarvan ik mag hopen dat het niet door een 'professional' is aangelegd, want als die zo'n werk aflevert is het ernstig te noemen.

Op 18 september 2018 19:21:07 schreef Shiptronic: Mensen die geen flauw benul hebben van spanning en stroom.

Maar, nog geen paniek, er is nog geen dode gevallen, daar wachten we eerst op :(

Zo denken heel veel mensen dat een autoaccu bijvoorbeeld "zwakstroom" is. De spanning van 12 volt mag dan wel laag zijn, in de volksmond zwakstroom, maar een accu kan gemakkelijk 100 ampère of meer leveren. Als de aangesloten apparatuur en bedrading niet correct beveiligd zijn, heb je bij een sluiting meteen een fikse brand.
Zo sluit je een omvormer aan voor een geluidswagentje.

Kruimel

Golden Member

Op 18 september 2018 20:42:20 schreef Toeternietoe:
[...]
De constructie mag je NIET aarden. Wel mag je deze koppelen aan een bliksemafleiderinstallatie.
[...]

Zit een bliksemafleider dan niet gewoon met een koperen staaf diep in de grond in de buurt van je constructie? Dan komt het elektrisch gezien toch vrij aardig op hetzelfde neer? Of gaat het hier alleen over de regelgeving? Dat kan ik me op zich wel voorstellen, ik zou niet in de buurt van een geaard stopcontact willen slapen als die direct verbonden is met iets dat tijdens donder een dubbelrol als bliksemafleider heeft...

PS Verder 100% mee eens dat het sensatiezoekerij is. Ik vraag mee af welke experts ze hebben geconsulteerd, en of die experts in het volgende nieuwsbericht misschien niet toevallig dienstdoen als het eerstvolgende soort expert dat ze dan toevallig nodig hebben.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 19 september 2018 10:56:11 (17%)

Ik zat me ook af te vragen wat het verschil is tussen aarden en verbinden met de bliksemafleider.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bliksemafleider wordt doorgaans met iets meer als een draadje naar de aarde geleid. Normaal ook met ankerpunten buiten het gebouw. In onze contreien meestal op officiële gebouwen. In Duitsland, Oostenrijk en CH zowat op elk huis.

Op 19 september 2018 07:50:11 schreef fcapri:
....
als je het aantal branden zou opzoeken waarbij een droogkast de oorzaak van is, dan zou je die verschrikkelijke toestellen moeten verbieden

Dat heb je voor 99% zelf in handen. Stoffilter elke droogbeurt leeg halen is al een begin. Jaarlijks 1 of 2 keer de achterkant verwijderen en de boel helemaal schoon maken. In 30 jaar droogkast gebruik nog geen problemen gehad. Hier gaat echt alles de droogkast in.

Voor de veiligheid hangt er ook een rookmelder boven (gekoppeld met 4 andere in huis). Mocht het dan toch verkeert gaan, worden we onmiddellijk verwittigd.

@buzzy: bekijk de auto en je weet toch al genoeg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.