380v motor als generator gebruiken voor een bronpomp 380v

Hallo experts,
ik heb een bronpomp op 380volt maar 220v is er bij het huis aanwezig,
2 opties...... 1ste ,agregaat kopen die 3 facen genereert of
2de, 380 motor kopen en gekoppeld een door 220v aangestuurde motor[bv van wasmachine of zo]en dan een output creeeren van 380v voor die 380v bronpomp.
ik kan ook natuurlijk bij het energie bedrijf een 400v installatie laten installeren ,wat is het veiligste en goedkoopste? op wat voor zaken moet ik letten bij het maken van een 3 face installatie voor die bron pomp,die pomp heeft 1 0 kabel en 3 facekabels,alvast bedankt gr Patrick

Afhankelijk van het vermogen van de pomp kan een frequentieregaar eventueel via marktplaats nog wel eens het goedkoopste zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat dacht je van een nieuwe pomp, en dan een op 230 Volt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een ouwe motor als generator gebruiken werkt maar werkt niet echt goed.

Je hebt een paar opties:
- De bovengenoemde frequentieregelaar.
- Pomp van nieuwe motor voorzien.
- Driefase-aggregaat.
- Een motor-generator unit in elkaar beunen.
- Driefase elektriciteit aan laten leggen.

Ik denk dat optie 1 of 2 economisch het meest aantrekkelijk is. Zet eens voor jezelf op een rijtje hoeveel vermogen je nodig hebt, en wat de kosten per optie zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 september 2018 17:37:40 schreef Thijs1983:
Afhankelijk van het vermogen van de pomp kan een frequentieregaar eventueel via marktplaats nog wel eens het goedkoopste zijn.

waar tussen moet deze frequentieregelaar zitten ,bij welke opstelling?

mvdk

Golden Member

Op 19 september 2018 18:07:56 schreef p.nieuwenhuis:
[...]
waar tussen moet deze frequentieregelaar zitten ,bij welke opstelling?

Gewoon, de drie fasedraadjes van de pomp aansluiten op de uitgangsklemmen van de frequentieregelaar.
Maar er word hier gesmeekt om info over de bronpomp, hoeveel kW staat er op het typeplaatje?

GJ_

Moderator

Op 19 september 2018 17:59:42 schreef Ledlover:
Een ouwe motor als generator gebruiken werkt maar werkt niet echt goed.

Werkt voor geen meter :-) Een vierpolige motor geeft bij 1500 RPM nog lang geen 400Vac, dus dat werkt nooit.

Een frequentieregelaar kan prima werken als de pompmotor een 230/400V motor is met een vermogen van maximaal 3kW.

ik weet niet in welk deel van het land je woont, maar bij mij (stedin)
zijn de kosten voor verzwaring naar 3x25 a rond de 250 euro dus dat is nog redelijk te doen

Op 19 september 2018 18:20:53 schreef GJ_:
Een frequentieregelaar kan prima werken als de pompmotor een 230/400V motor is met een vermogen van maximaal 3kW.

Maar dan moet je deze wel in driehoek kunnen zetten.

Bronpompen zijn vaak dicht gesealed en je kunt de wikkelingen dus niet meer omleggen. Dan is het jammer maar helaas en niet mogelijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Klopt. Maar als dat niet kan zal er geen 230/400 op staan denk ik?

benleentje

Golden Member

Vertel ons nu eerst eens hoeveel vermogen die bronpomp nu is. Dat praat wat makkelijker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 september 2018 18:17:26 schreef mvdk:
[...]
Gewoon, de drie fasedraadjes van de pomp aansluiten op de uitgangsklemmen van de frequentieregelaar.
Maar er word hier gesmeekt om info over de bronpomp, hoeveel kW staat er op het typeplaatje?

het is een amerikaanse bronpomp met slecht te lezen info,ik zie 230v staan maar de rest is niet te lezen maar er komen wel 4 draden uit ,ik denk 1 o-face en 3face draden,dus bij die frequentie regelaar kan ik 220v aansluiten en er komt 380-400v uit ?

Op 19 september 2018 18:39:08 schreef flukemaster:
ik weet niet in welk deel van het land je woont, maar bij mij (stedin)
zijn de kosten voor verzwaring naar 3x25 a rond de 250 euro dus dat is nog redelijk te doen

Bulgarije is mijn vakantie-huis

Op 19 september 2018 19:59:53 schreef p.nieuwenhuis:
[...]
het is een amerikaanse bronpomp met slecht te lezen info,ik zie 230v staan maar de rest is niet te lezen maar er komen wel 4 draden uit ,ik denk 1 o-face en 3face draden,dus bij die frequentie regelaar kan ik 220v aansluiten en er komt 380-400v uit ?

Ik zou eerst een meten met een weerstandmeter hoe alle draden aan elkaar zitten intern.
En ook even naar de behuizing meten.

is al gedaan daar , 3 faces en 1 draad voor de nul

kan je hier niet een foto plaatsen van het info plaatje van de pomp ?
misschien dat iemand het hier kan ontcijferen/ uitrekenen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 september 2018 20:40:26 schreef p.nieuwenhuis:
is al gedaan daar , 3 faces en 1 draad voor de nul

Dat lijkt me sterk.....

Een 1-fase frekwentieregelaar haat niet als je de motor niet anders aan kunt sluiten. (moet van ster naar driehoek)
Is het een onderwater-bron pomp, een die dus in de bron, onderwater zit, of is het een bovengrondse pomp?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 september 2018 20:40:26 schreef p.nieuwenhuis:
is al gedaan daar , 3 faces en 1 draad voor de nul

Het lijkt mij zo op het summiere wat je hier opgeeft eerder een aansluiting 3 fase en aarde.
Ik zou niet weten waarom je een nul naar buiten zou uitvoeren. ( Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat je gelijk heb.)

Hoe diep is de bron waar je deze pomp gaat plaatsen? Als ik even snel kijk (Google) is een 1.5 kw pomp geschikt voor een opvoerhoogte van 120 meter. Dan kunnen we misschien een inschatting maken.

Kruimel

Golden Member

Recent kwam ik een filmpje tegen over iemand die een faseconverter had gebouwd op basis van een grote inductiemotor (dus geen motor-generatorset, gewoon een losse 3-fase inductiemotor). Daarin startte hij de motor (voor zo ver ik begrijp) met een Steinmetz schakeling, om als die eenmaal op gang was de motor aan de gang te houden met het aansluiten van een enkele fase en de excitatie te voorzien met een set condensatoren waar je dan de driefasenstroom van kon aftappen. Het is dit filmpje:

- https://www.youtube.com/watch?v=uGKZ51zg0X8

De uitleg is summier, en er is geen volledig schema, maar het bewijst een beetje een concept. Hij verwijst ook naar een serie van twee filmpjes van een andere gebruiker die er iets verder uitlegt:

- https://www.youtube.com/watch?v=yXPKDEqcVLY
- https://www.youtube.com/watch?v=IEOORRuX4wI

Hij beoogde nog een derde filmpje te maken, wat hij niet heeft gedaan, maar het concept lijkt me niet geheel onrealistisch. Ik zou zo niet weten welke waarde condensatoren er nodig zijn en welke waarde motor, maar als je toegang hebt tot een oude draaistroommotor en niet bang bent voor wat experimenteren is dit misschien een oplossing voor je. Deze kerel start de grote motor met een kleine enkelfasige motor.

Ik heb geen eerstehands ervaring met het systeem (ik heb ook geen driefase-apparatuur), maar het klinkt me aannemelijk in de oren dat het kan werken en misschien vind iemand dit interessant om eens te proberen (en te rapporteren :)). Ik denk dat er voornamelijk wat werk zal zitten in het bepalen van de waarde voor de condensatoren in combinatie met de specifieke motor die je gebruikt. Ik zie zo snel ook niet wat de verhouding zou zijn tussen de aansluitwaarde en de grootte van de motor die er gebruikt wordt.

Op 19 september 2018 21:05:04 schreef van Stolk:
[...]

Het lijkt mij zo op het summiere wat je hier opgeeft eerder een aansluiting 3 fase en aarde.
Ik zou niet weten waarom je een nul naar buiten zou uitvoeren. ( Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat je gelijk heb.)

Hoe diep is de bron waar je deze pomp gaat plaatsen? Als ik even snel kijk (Google) is een 1.5 kw pomp geschikt voor een opvoerhoogte van 120 meter. Dan kunnen we misschien een inschatting maken.

we spreken van 15 meter maar het gaat meer dat hij later een middelgroot zwembad moet vullen en dat ik niet een week op mn baantje trekken moet gaan wachten,waar zijn die 5 polige stekkers dan voor als er 4 uitkomen?

Sine

Moderator

Voor dingen waar meer dan een enkele motor in zit.
De nul aansluiting bij puur een motor is compleet zinloos.

Weet je überhaupt zeker dat het een 3 fasen motor is? Vier draden uit de motor kan ook bij een enkelfasige motor.

Op basis van de beperkte kennis en info die de TS heeft/verstrekt, raad ik aan om lokaal een elektriciën in te schakelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Als het een Amerikaanse motor is. is het een grote kans dat het 3 fazen 230 volt is... Immers. in Amerika is dat dus krachtstroom..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

drie fasen en aarde, maar die heeft een andere kleur als je gewend bent?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Aarde is in de VS normaal gesproken groen.

Op 20 september 2018 00:24:21 schreef mel:
Als het een Amerikaanse motor is. is het een grote kans dat het 3 fazen 230 volt is... Immers. in Amerika is dat dus krachtstroom..

Ja, of 480Vac.

Op 19 september 2018 19:59:53 schreef p.nieuwenhuis:...dus bij die frequentie regelaar kan ik 220v aansluiten en er komt 380-400v uit ?

Nee, je stopt er 1x230V in en er komt 3x230V uit. Vandaar dat een 230/400V motor van ster naar driehoek zou moeten.

Ik zou in Bulgarije even een vakman opzoeken als ik jou was.

Op 19 september 2018 21:41:08 schreef Kruimel:
Recent kwam ik een filmpje tegen over iemand die een faseconverter had gebouwd op basis van een grote inductiemotor

Als je met de ene motor als generator de andere wil aandrijven klopt de spanning niet, of de frequentie niet. Hoe wou je dat regelen?