Voeding stoort

Beste,

Ik heb een kratradio hier met een geschakelde 12 volt voeding in.
Echter stoort het mijn DAB signaal enorm want als ik mijn antenne verder weg doe van de radio dan speelt hij perfect maar als ik hem wil inbouwen heb ik amper signaal.

Welke voeding kan ik best gebruiken? Heb nu een Mean Well

Mvg

een trafovoeding, die storen veel minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de supersnelle reactie.
Zou je me een link kunnen geven van een goede voeding?
Het is voor een autoradio te voeden

Alvast bedankt!

Damn the torpedoes, full speed ahead!

https://www.allekabels.nl/spanningsomvormer/1741/1194813/spanningsomvo…

iets als dit voor een standaard radio zonder extra versterker..

je kunt ook proberen om wat HF ontstoring toe te passen op je bestaande voeding, 2 spoeltjes uit een oude pc voeding helpen ook al..

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1GU8yLFXXXXcxXpXXq6xXFXXXC/Copper-Wire-Flat-Wire-Copper-Coil-Rfid.jpg_350x350.jpg iets als deze..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zou een goede 2handse merk ATX(pc) voeding kunnen gebruiken of een voeding die ook word gebruikt door CB-ers en radio-amateurs!

Arco

Special Member

Gewoon een lineaire voeding, een ATX lijkt me geen aanrader in dit geval... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zulke voedingen zijn wat groot om in te bouwen in mijn krat.
Die spoeltjes, waar moet ik die tussen plaatsen?

Mvg

Arco

Special Member

Toch is een lineaire voeding eigenlijk de beste oplossing.
Je kunt ontstoorspoeltjes proberen tussen de voedingslijnen, maar het is geenszins gezegd dat zoiets ook afdoende gaat helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bestaan lineaire voedingen dan in een kleiner inbouwformaat?

die zijn er wel, maar dan wordt de stroom ook wat minder. de optie met de spoeltjes heeft me ook al eens geholpen met een smps van meanwell, FM stoorde als een gek, met de spoeltjes was er niks meer van te merken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Het zou al kunnen helpen als je een adapter neemt als voeding, dan zit 'ie in ieder geval een eindje van de ontvanger af.
Bij DAB zul je eerder problemen hebben als met FM, omdat FM analoog is... (daar zul je hooguit wat storing horen, bij DAB is het wel of geen ontvangst)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tijd terug gewerkt in een pand aan de elektra met een DAB radio erbij, toen de voeding van t pand uit stond, werkte het prima, voeding terug aangezet en t ontvangst was geheel weg. FM deed het wel nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Schakelende voedingen zijn rotdingen. Ze storen per definitie.
ik bouw mn zenders en ontvangers altijd met een lineaire voeding..
Of voor een kratradio een autoaccu gebruiken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Rotdingen ... ach.

Een 24V 10A klik je op een dinrailtje. Dat zie ik je met een lineaire variant nog niet doen.

joopv

Golden Member

Over storing van switchedmode voedingen: De laatste jaren is het niet meer zo dramatisch slecht als pakumbeet >25 jaar geleden.

Even aannemende dat je geen chi.... consumer-grade illegale import troep hebt waar men bezuinigd heeft op ontstoring. Professioneel spul zoals in servers zit is behoorlijk "stil". Die werken vaak ook op 500kHz - 1MHz en dan wordt het wat gemakkelijker om alles stil te krijgen.

Ik heb laatst nog een 12V 90A smps uit een dikke server vrijwel weggegeven, die 1kW voeding was zo'n 5 jaar oud en weegt nog geen 3 kg. In dezelfde partij zat ook een 5V 200A smps van een oudere generatie en die woog bijna 10 kg.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 20 september 2018 10:07:23 (22%)

Ik ga eerst eens proberen om te ontstoren met spoeltjes.
Plaats ik deze spoelen op de input of op de output.
En is dit enkel op + of op + en -?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

In serie met de voedingsdraden.
Als de straling rechtstreeks is, gaan spoeltjes niet helpen. Als het een metalen voeding is, moet die geaard zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Dat kan...
Zonder te weten of de storing via de voedingsdraden binnenkomt of direct door de voeding wordt uitgestraald is dat moeilijk te zeggen.
In het laatste geval wordt de storing minder naarmate de voeding verder van de ontvanger af ligt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met de voeding die ik nu heb word de storing uitgestraald want als ik mijn antenne verder weg houd dan is het signaal beter

maartenbakker

Golden Member

Kan nog steeds (ook) via de voedingsdraden zijn, HF neemt soms op het oog vreemde omwegen dus dan ga ik liever proefondervindelijk aan de gang. Ik zou beginnen met een fatsoenlijk netfilter (als de Meanwell - welk type? - dat niet al heeft, heb je hem ook wel geaard aangesloten?) en de uitgaande voedingsdraden een paar keer door een ferrietring halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De voeding die ik nu heb is een Mean Well RS-150-12. De aarding is aangesloten.

mel

Golden Member

Op 21 september 2018 17:02:26 schreef jeffcoboy:
De voeding die ik nu heb is een Mean Well RS-150-12. De aarding is aangesloten.

Dan nog...Veiligheidsaarde is geen HF aarde/afscherming..
Als je een ferrietringkern kan vinden, dan haal de de voedingsdraden, zo dicht mogelijk bij de voeding, er een aantal malen doorheen.Dit zal al best veel schelen.Zoals Maarten al vertelde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

hangt de aarde ook hard aan de min van de 12V? want dat is bij een autoradio ook geen ontvangst verbetering. een ferrietkraal om de DC kabels, dicht bij de radio kan ook helpen, net als een keramische condensator van 100NF over de DC voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer