TL buis met LED filament (normaal 20w (dikke) model)

Anoniem

Op 18 september 2018 11:22:58 schreef T-sec:

Het mooiste zou zijn als je een glasblazer vind welke een glazen staafje met uitsteeksels/armpjes in de lengte van de buis kan blazen, dan kun je hier de voeding en filament LED's omheen draaien tot een spiraal. Het enige nadeel is wel dat dit regelijk breekbaar en dus gevoelig voor trillingen en stoten is.

Dat vind ik dan net weer een brug te ver.

Mooi resultaat overigens.

Wat ik zou doen in het geval van de TS is eenzelfde lengte oude tlbuis nemen, maar dan een dunne TLD, deze ook proper maken, en dan de leds erop kleven en het geheel in de dikkere buis schuiven .

zelf zou ik het niet doen, want ik vind het openmaken van tl buizen
onverantwoord. Er ontsnapt altijd kwik.

als de buis helder moet worden, dan dat poeder eruit vegen. zo niet is het ook niet makkelijk, want dat poeder valt eruit als de buis eenmaal open is.

een glasblazer kan ook een nieuwe buis maken, met een draaibank bijv.

de hoeveelheid kwik in een tl buis is nihil, dat is wel anders bij een oude thermometer. je komt de oude dikke 20W 60cm buizen niet veel meer tegen, langere buizen in de dikke tl12 uitvoering zijn minder zeldzaam, in oa reclamebakken en koelingen kom je ze nog tegen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Uiteraard zit in een thermometer veel meer kwik dan in een tl buis. Dat betekent niet dat het openmaken en uitkuisen zonder gevaar is. Het stof van de fosfor is bij oude tl's ook niet onschuldig.
Het is niet zonder reden dat tl buizen in de containerparken apart en voorzichtig opgeslagen worden.

evdweele

Overleden

Het idee is leuk, toch een paar opmerkingen.
Het zou mij na enige tijd enorm storen als de spiraal niet volkomen symmetrisch is.
Alle windingen op de millimeter nauwkeurig uit elkaar, en overal de zelfde afstand tot de glazen buis.
Op de foto's lijkt daar een flinke variatie in te zitten.

Het woord "authentiek" kan ik in dit verband helemaal niet plaatsen.

Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal

authentiek
(1451) <Lat. authenticus <Gr. authentikos (de eerste oorzaak betreffend, uit de eerste hand)

1. eigenhandig geschreven of gemaakt, niet vervalst
synoniem: echt, betrouwbaar, origineel
een authentieke brief
authentieke stukken
authentieke champagne
een authentiek kunstwerk
echt, werkelijk afkomstig van degene aan wie het wordt toegeschreven

2. overeenstemmend met het oorspronkelijke en daaraan zijn gezag ontlenend
authentieke afschriften, kopieën
een authentieke tekst
authentieke muziekuitvoering
uitvoering in de stijl (en met instrumenten) van de tijd waarin een stuk gecomponeerd is

De enige overeenkomst is dat een glazen buis is gebruikt van een gesloopte fluorescentielamp.

Vergelijkbaar met "bakfiets". De overeenkomst met de van oudsher bekende bakfietsen zoals deze in de jaren '50 en '60 werden gebruikt door de bakker, de slager, de groenteman en door mijzelf als ik oude kranten ophaalde voor de padvinderij is dat ze uit een bakje met drie wielen bestaan.
Je kan onmogelijk beweren dat de bakfiets links gelijk is aan de bakfiets uit de jaren '60 die er rechts naast staat.
Het is een moderne versie gebaseerd op een oud concept. Maar in het geval van jouw "TL-buis" is zelfs daar geen sprake van.
Het is een totaal andere techniek en opbouw.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 september 2018 18:56:33 schreef grotedikken:
Uiteraard zit in een thermometer veel meer kwik dan in een tl buis. Dat betekent niet dat het openmaken en uitkuisen zonder gevaar is. Het stof van de fosfor is bij oude tl's ook niet onschuldig.
Het is niet zonder reden dat tl buizen in de containerparken apart en voorzichtig opgeslagen worden.

nu wel idd, er zijn hier in de stad plaatsen waar kolonnes vrachtwagens vol met tl buizen zo in de grond zijn gegaan in de 50's en 60's. elke 5 jaar wordt het grondwater op die plaatsen gemeten, als de meter in t rood gaat mag de hele boel worden afgegraven en dat kost wat centen, spul zit meters diep in de grond..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met authentiek bedoel ik op dat er wel een TL buis zichtbaar moet zijn in de lamp waar de buis straks in komt maar met de sfeer van kooldraadlamp, lees filament.

De hoofdader heb ik gemaakt van een stuk lasdraad en daar heb ik de bestaande oogjes uit de gesloopte lamp aan gesoldeerd.
Door een stukje draad met isolatie erom om de hoofdader te wikkelen krijg men toch steun voor de twee min zijden.

Het is een prototype he evdweele..
Ik geloof ook dat we iet wat af dwalen van het onderwerp, maar het kan aan mij liggen..
Ow, de lamp waar ie moet komen heeft nu eenmaal plaats voor een tl en niet voor ander fittingen en dat wil ik zo houden, eerder voorbeeld had ik al laten zien in een link zoals ik het dus niet wilde hebben.

Wordt vervolgd.

Arco

Special Member

Ik denk dat de beste optie is om side glow led fibre optics te gebruiken: https://www.wiedamark.com/fiberopticsolidcoresideglow.aspx

https://www.wiedamark.com/images/products/detail/sideglowanilarge.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 september 2018 10:55:33 schreef Arco:
Ik denk dat de beste optie is om side glow led fibre optics te gebruiken: https://www.wiedamark.com/fiberopticsolidcoresideglow.aspx

[afbeelding]

Geeft te weinig licht....
Alleen als ornament te gebruiken

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

De led driver kun je zo sterk nemen als je wilt. (zijn er ook als laser)
En als het om authenticiteit gaat: een kooldraadlamp is ook niet echt een filmzon te noemen qua sterkte... :)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12sGyQXXXXXcFXXXXq6xXFXXXk/3m-DC12V-side-glow-fiber-optic-light-kit-for-car-decoration-LED-Neon-Lights-Shoes-Clothing.jpg_640x640.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 19 september 2018 11:22:15 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik weet niet wat TS precies wil, maar hij gaat uit van een 20W TL en die geeft redelijk wat licht.
Ik heb zelf zo'n lichtsnaar, maar vindt het rendement bedroevend als verlichting. Als ornament gaat het prima.
IKEA verkoopt een 'kooldraadlamp met dat spul en daar komt echt geen licht uit.

Het LED-filament van TS geeft aanzienlijk meer licht!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Een imitatie kooldraadbuis die evenveel licht geeft als een TL is onnatuurlijk en geen gezicht. (je ziet meteen dat het nep is)
Er zijn diverse soorten 'glow' filaments; led is veel sterker als de z.g. 'neon-flex'; daar komt inderdaad 0,0 aan licht uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aangezien de tl nog niet helemaal gevuld is met 2 filaments zou ik er 3 in willen maken. Dat is uiteraard wel mogelijk maar dan komt het probleem om de hoek kijken hoe ik de 3e ga voeden.
De filaments staan parallel op de print, zou het mogelijk zijn om er nog 1 bij te zetten? Is er een mogelijkheid er achter te komen wat het vermogen van het printje is?

Arco

Special Member

Zal wel een current source zijn. Bij eentje extra parallel gaat de boel dus zwakker branden. (ze moeten dan de stroom met z'n drieen delen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ja dat kan gewoon, die filamenten zullen de stroom wel gaan delen, dus de hoeveelheid licht zal niet of nauwelijks toenemen. Er zit een soort triviale stroomregeling in dat chipje die de maximale stroom afregelt op een waarde die door een weerstandje (waarschijnlijk die 62Ω) wordt bepaald. Hier wordt het uitgelegd door bigclive: https://www.youtube.com/watch?v=zLNMT2H-UFw

Op 19 september 2018 12:41:02 schreef Tidak Ada:

IKEA verkoopt een 'kooldraadlamp met dat spul en daar komt echt geen licht uit.

Deze? Die heeft naast een vieze kleur (imho) ook nog eens een bar slecht rendement, verbruikt meer energie dan een 20lm gloeilampje. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco

Special Member

Het zegt al genoeg dat men geen afbeelding van die IKEA lamp in brandende toestand heeft geplaatst... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

En wat als je de ledstrings in serie zet in plaats van parallel?

De vele opmerkingen dat het ontwerp onecht zou overkomen vind ik onterecht. Het is maar wat je zelf mooi vindt. Hoevelen hebben geen tuinkabouters staan? De ergste kitsch van allemaal.
Terwijl iedereen weet dat kabouters nooit een rode puntmuts dragen omdat ze niet willen opvallen. Daarom denken sommigen zelfs dat ze niet bestaan. :-)

Arco

Special Member

Ik denk dat bij serieschakeling de (benodigde) spanning te hoog wordt. Die filamenten hebben minimaal iets van 60-70V nodig. (sommige zelfs meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt. Ik ga het eens proberen, ben benieuwd.
In serie gaat denk ik niet werken, dan branden ze wellicht niet
of iig zwakker dan parallel, maar zal ik dan ook even proberen.

Kruimel

Golden Member

Op 20 september 2018 13:32:53 schreef Benadski:
Deze? Die heeft naast een vieze kleur (imho) ook nog eens een bar slecht rendement, verbruikt meer energie dan een 20lm gloeilampje. :P

Ja dat is gewoon een 'light guide', totaal niet te vergelijken. Bigclive heeft daar ook een filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=QyCeu9J2UwQ

Op 20 september 2018 13:59:21 schreef Arco:
Ik denk dat bij serieschakeling de (benodigde) spanning te hoog wordt. Die filamenten hebben minimaal iets van 60-70V nodig. (sommige zelfs meer)

Die flexibele filamenten lopen in dat eerdere filmpje waar ik naar linkte op ~250V. In serie gaat dan niet, alleen parallel. Misschien zijn deze anders, maar ik denk het niet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 september 2018 13:53:12 schreef grotedikken:
En wat als je de ledstrings in serie zet in plaats van parallel?

De vele opmerkingen dat het ontwerp onecht zou overkomen vind ik onterecht. Het is maar wat je zelf mooi vindt. Hoevelen hebben geen tuinkabouters staan? De ergste kitsch van allemaal.
Terwijl iedereen weet dat kabouters nooit een rode puntmuts dragen omdat ze niet willen opvallen. Daarom denken sommigen zelfs dat ze niet bestaan. :-)

Kabouters droegen in de mijnen in de Hundsrück (DE) weldegelijk puntmutsen! Daardoor stootten ze niet zo snel hun hoofd tijdens het werk. De punt van de muts fungeerde als een voelspriet.
Die mijnwerkers waren klein van stuk om dat dat praktischer was. Uiteindelijk werd het een fenotype van de lokale bevolking door genetische selectie en inteelt.
Dit is de oorsprong van het fenomeen kabouter, in combinatie met volksverhalen over o.a. trollen (Niet die van internet).
Mooi door Walt Disney weer gegeven in de film van Sneeuwwitje. De zeven dwergen waren immers ook mijnwerkertjes!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Zojuist getest, in serie branden ze niet, zoals ik al dacht
en 2 parallel en later een erbij dat resulteert inderdaad dat de 2 iets minder oplichten.

Die Ikea lamp heb ik toevallig in de keuken hangen als orientatielamp, daar is ie prima voor geschikt hoor.

De filamenten hebben meer nodig dat, aangezien er uit de print >300V komt.

Update en tevens een geslaagd einde al zeg ik het zelf.
Allen bedankt voor het meedenken en commentaar ;)