RTL-Nieuws: "Steeds meer branden door zonnepanelen: experts slaan alarm".

Sine

Moderator

Op 19 september 2018 11:30:40 schreef buckfast_beekeeper:
Bliksemafleider wordt doorgaans met iets meer als een draadje naar de aarde geleid. Normaal ook met ankerpunten buiten het gebouw. In onze contreien meestal op officiële gebouwen. In Duitsland, Oostenrijk en CH zowat op elk huis.

[...]

Dat heb je voor 99% zelf in handen. Stoffilter elke droogbeurt leeg halen is al een begin. Jaarlijks 1 of 2 keer de achterkant verwijderen en de boel helemaal schoon maken. In 30 jaar droogkast gebruik nog geen problemen gehad. Hier gaat echt alles de droogkast in.

Voor de veiligheid hangt er ook een rookmelder boven (gekoppeld met 4 andere in huis). Mocht het dan toch verkeert gaan, worden we onmiddellijk verwittigd.

@buzzy: bekijk de auto en je weet toch al genoeg.

En laat het ding nooit onbeheerd draaien, ditto voor vaatwasser / wasmachine.

In de NEN1010 is de aarding voor zonnepanelen volgens mj ook nog steeds onduidlijk.
Aarden via de huisinstallatie lijkt mij onwenselijk. Als de bliksem erin slaat heb je op zijn minst een enorme ravage maar brandgevaar lijkt mij in dat geval ook een behoorlijk reële consequentie.

Opgeruimd, wat is dat?

Op 19 september 2018 13:08:35 schreef JBHC:
In de NEN1010 is de aarding voor zonnepanelen volgens mj ook nog steeds onduidlijk.
Aarden via de huisinstallatie lijkt mij onwenselijk. Als de bliksem erin slaat heb je op zijn minst een enorme ravage maar brandgevaar lijkt mij in dat geval ook een behoorlijk reële consequentie.

Als de bliksem erin slaat heb je sowiso al een grote ravage. Daarnaast hebben wij bijv. ook schoorstenen met metalen ventilatiebuizen die indirect via de ventilator e.d. ook geaard zijn. Of wat dacht je van de aarding van het betonijzer / aardmat in de badkamer.

Spanning staat en stroom gaat!

In de NPR 5310-2017 712 staat onderstaand schema. Staat toch echt dat metalen frame met de pe verbonden moet zijn.

Dit is een interessant artikel:

http://www.acsolarwarehouse.com/news/solar-fires-dc-arc-faults-on-sola…

Voor het overgrote deel ben ik het eens met de conclusies.
Arc faults en branden in solar-installaties zijn naar mijn mening te voorkomen door gebruik te maken een een omvormer met, of een toevoeging aan de installatie met: een arc fault detection.

De functie van deze arc-fault detection is heel simpel.
Deze beveiliging kijkt continu naar de stroom die uit de panelen komt. Is deze stroom afwijkend van wat normaal is, bv doordat er ergens op het dak een vlamboog staat te knetteren, dan schakelt de arc-fault detector de complete omvormer uit.
Hiermee kun je een brand in een vroeg stadium voorkomen. In een enkel geval zal het afschakelen van de omvormer geen effect hebben, en gaat de brand gewoon door.

Naar mijn mening is het ook veiliger om een omvormer te hebben met een zogenaamde netscheiding. Deze omvormers zijn een stuk duurder, en je ziet ze in NL niet veel.

In de VS weet ik dat er een tijd geleden een nieuwe norm geldt mbt solar-omvormers. Er mogen alleen nog omvormers worden geïnstalleerd met een arc fault detection erin.
Nu staan er in de VS veel houten huizen met een dak van bitumen.
Daar loop je dus een gigantisch risico bij een brand op het dak.

In NL is het nog niet verplicht om een arc fault detector te hebben, of een omvormer die deze functie bezit.
Dat duurt nog even, maar dat komt wel.

De kosten voor het extra inbouwen van de arc-fault detection in een omvormer-design zijn heel laag. Maar omdat tegenwoordig iedereen voor de laagste prijs gaat is elke euro teveel.
Omvormer-fabrikanten gaan deze functie dan ook alleen inbouwen als ze van overheidswege uit gedwongen worden.

Een verrotte stekker, en de daaruitvolgende vlamboog is in staat om een complete string van zonnepanelen in de as te leggen. Het gebeurt niet vaak, maar het komt wel voor.

Er ist wieder da...
Sine

Moderator

Zolang er "installateurs" MC4's blijven knijpen met een combinatietang is ook dat dweilen met de kraan open.

Op 20 september 2018 07:30:26 schreef Sine:
Zolang er "installateurs" MC4's blijven knijpen met een combinatietang is ook dat dweilen met de kraan open.

:o :r

Meep! Meep!
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Misschien is er ijzerdraad in de verbindings-kabels verwerkt, is goedkoper, en dat wil men!....GOEDKOOP.

daar is een speciale tang voor, gewichtig dingetje. die stekker pennen heb ik nog een aantal kilo's van liggen, of t is al oud koper geworden ondertussen.

nu is verkeerd aanknijpen niks nieuws, pas een oude hoofdverdeler aan te slopen geweest, bleek dat het maar net goed was gegaan tot de omzetting, L3 was goed aan t verbranden op de mespatroonhouder, was toch al 30 jaar geleden gemaakt. diezelfde installateur had de trafokabels ook met de verkeerde tang geperst, zat maar 1 van de 3 knepen op de schoen vast op de kabel. vandaar dat je geen kabelschoenen af mag tapen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 september 2018 06:59:24 schreef buckfast_beekeeper:
@ohm pi, zeg er dan ook bij hoeveel op 6000 er zijn ontstaan door een friteuse, dakwerken (heel populair), ... pas dan kan je een beeld vormen.

Is niet boeiend.
Veel interessanter is het aantal huizen wat zonnepanelen had. Hadden alle 6000 huizen zonnepanelen dan is de kans op brand door zonnepanelen vrij klein. Had één huis zonnepanelen dan is de kans op brand door zonnepanelen vrij groot.

Op 20 september 2018 19:33:53 schreef ohm pi:
[...]Is niet boeiend.
Veel interessanter is het aantal huizen wat zonnepanelen had. Hadden alle 6000 huizen zonnepanelen dan is de kans op brand door zonnepanelen vrij klein. Had één huis zonnepanelen dan is de kans op brand door zonnepanelen vrij groot.

Meer dan 500000 inmiddels

Van de ABB site
Roken 19%
Elektra 13%

Van de elektrabranden onstaat een derde in de meterkast

Op 20 september 2018 19:45:05 schreef Peter112:
[...]
Meer dan 500000 inmiddels

Dat kan natuurlijk niet. Van de 6000 huizen kunnen geen 50.000 huizen zonnepanelen hebben ;-)

veel branden in de kast, kan wel beamen dat daar vaker de boel gaat smeulen, slecht aangedraaid of in 30 jaar niet nagetrokken in een trillende omgeving. of de oude bekende, waterleidingen en riool in de meterkast die een keer lekken. geen uitval, MAAR veel later gaat die brakke verbinding dan smeulen en brand is een feit.

pas nog een video gezien, grote verdeelkast in een bedrijf die uit aan het fikken is, met de nodige klappen en geknetter, komt enexis aan om de voeding af te zetten, maar monteur is nogal voorzichtig en monteert een voltcheck aan een bezemsteel zodat ie niet in de buurt hoeft te komen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2018 19:50:04 schreef ohm pi:
[...]Dat kan natuurlijk niet. Van de 6000 huizen kunnen geen 50.000 huizen zonnepanelen hebben ;-)

Nee dat klopt, er waren vorig jaar volgens mij 12 paneel branden op 500000 huizen. Totaal waren er 106000 woningbranden

19% roken
13% elektra, hier vallen de panelen ook onder ~ 13750 branden waarvan 12 met panelen.

Op 20 september 2018 19:58:19 schreef testman:
en monteert een voltcheck aan een bezemsteel zodat ie niet in de buurt hoeft te komen :P

[offtopic] voor sommigen hier wellicht dagelijkse kost, maar ik vond het uitermate spannend toen ik eens 10kV mocht meten bij GEB in Amsterdam (als ik het me goed herinner) met een iets anders uitziende voltmeter met flink lange testprobes... Nog veel spannender dan het op de motor op 2m afstand langsrijden van een loshangende bovenkabel van de tram (Rotterdam).[/offtopic]

Thanks Peter, plaatst het inderdaad wat in perspectief. Geen reden om er niets aan te doen overigens...

Vriend van me werkt bij de brandweer en heeft een advies bedrijfje ook voor de brandweer. Hij gaat altijd achter allerlei 'interessante' branden aan, bv. met elektrische auto's. Vaak behoorlijk moeilijk om de feiten duidelijk te krijgen.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 20 september 2018 20:13:42 (15%)

waar denk je dat zo'n video van komt, de brandweer kan meer als blussen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2018 19:58:21 schreef Peter112:
[...]
Nee dat klopt, er waren vorig jaar volgens mij 12 paneel branden op 500000 huizen. Totaal waren er 106000 woningbranden

19% roken
13% elektra, hier vallen de panelen ook onder ~ 13750 branden waarvan 12 met panelen.

Dat is nogal wat. 21,2% Van de woningen hadden vorig jaar last van een woningbrand. 0.0024% Van de branden komt door zonnepanelen. Dat valt dan weer mee.

evdweele

Overleden

Op 20 september 2018 19:58:21 schreef Peter112:
Nee dat klopt, er waren vorig jaar volgens mij 12 paneel branden op 500000 huizen. Totaal waren er 106000 woningbranden

Op 20 september 2018 21:10:04 schreef ohm pi:
Dat is nogal wat. 21,2% Van de woningen hadden vorig jaar last van een woningbrand. 0.0024% Van de branden komt door zonnepanelen. Dat valt dan weer mee.

Dat gegoochel met cijfers maakt het er niet duidelijker op.
Volgens het CBS was in 2017 de woningvoorraad 7.686.178
Met 106.000 woningbranden zou 1 op de 72,5 woningen vorig jaar door brand zijn getroffen.

Het aantal woningen bij mij in de straat is circa 250. De laatste brand was 10 jaar geleden (onvoorzichtigheid met kaarsen) en de brand daarvoor 19 jaar geleden.
Het noemen van alleen een aantal woningen en het aantal branden is daarmee veel te kort door de bocht. Maar voor een nieuwsredactie die uit is op sensatie heel interessant.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik vraag me af waar sommige panelen vandaan komen. Je kunt een gammele installateur in huis hebben, maar ook slechte panelen. Als er in één sluiting ontstaat, voed de rest van de panelen dit paneel toch? Of hangt er nooit een set parallel?

Kruimel

Golden Member

Op 20 september 2018 21:17:02 schreef flukemaster:
ook hier raken ze in paniek

Dude, dat is exact het artikel in de openingspost. Ff lezen graag... :?

de elektrabranden komen ook vaker voort uit een blikseminslag. in de zomer gaan er vaak wel een boerderij of 3 in de as vanwege een inslag op het dak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 september 2018 06:26:20 schreef testman:
de elektrabranden komen ook vaker voort uit een blikseminslag. in de zomer gaan er vaak wel een boerderij of 3 in de as vanwege een inslag op het dak.

Ook dat is dan weer een marginaal aantal. Wetende dat er enkele honderdduizend bliksemschichten per jaar zijn. Het overgrote deel is dan wel air to air, het aantal air to earth is niet verwaarloosbaar. Van dat laatste aantal zal dan weer een fractie voor problemen zorgen. Op dit kaartje staan 352867 geregistreerde bliksemschichten, over 24h geteld. Mochten hier extreem veel branden ontstaan zijn, hadden ze wel de kranten gehaald.

Er gaan net zoveel boerderijen in brand door broei, als het al niet meer is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 september 2018 09:52:47 schreef meander:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2324345/Man-gewond-door-strooms…

Ben benieuwd of dit ook zo'n cowboy was.

Misschien dat iemand de montagebus herkend, hoewel die wel enigzins geblurd is. Hier heb je beter zicht. http://112nijmegennieuws.nl/2018/09/20/man-geelektrocuteerd-bij-aanslu…

Voorzover de tekst klopt ging het mis bij werkzaamheden in de meterkast en niet met de panelen zelf.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 21 september 2018 10:23:41 (10%)