Welke vingerprintscan module?

Ik zoek een goedkope fingerprint scan module om zelf wat mee aan te klooien.
Graag een goedkoop Chinees model omdat het mij niet uitmaakt indien het niet goed zou werken, of kapot gaat (met de tijd).

Moest het kunnen dat deze echt wel prima werken is dat een pluspunt. Voorlopig ligt mijn focus op "goedkoop", "leren" en "ervaring" er mee opdoen.

Er zijn twee exemplaren die volgens de fabrikant echt wel prima werken (en we zullen ze maar geloven zeker?).

De twee waaruit ik wil kiezen zijn de "R308" en de "R551".
Ze hebben een verschillend werkingsprincipe. De ene is optisch, de andere capacitief.

Zie beschrijvingen hier:
https://www.dropbox.com/sh/epucei8lmoz7xpp/AAAmon04b1DiSOeh1q4nAhzAa?d…

Zoals ik zei zou dit zijn om te experimenteren. Maar stel nu dat de gegevens in de datasheets juist zouden zijn en ze toch zo fantastisch zouden werken :-) (en bij het temperatuurbereik dat ze opgeven). Welk werkingsprincipe zouden jullie dan proberen?
Met in het achterhoofd dat je er misschien ooit wel iets van toegangscontrole zou van kunnen realiseren (voor niet cruciale zaken)?

Arco

Special Member

Merk zegt ook niet zo veel.
Bij Mythbusters hebben ze een merkslot met vingerafdrukherkenning voor een hoteldeur getest, die was zo te openen met een fotokopie van een vingerafdruk...
(daar stonden ze wel van te kijken, en die fabrikant ook... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2018 00:48:05 schreef Arco:
Merk zegt ook niet zo veel.
Bij Mythbusters hebben ze een merkslot met vingerafdrukherkenning voor een hoteldeur getest, die was zo te openen met een fotokopie van een vingerafdruk...
(daar stonden ze wel van te kijken, en die fabrikant ook... :) )

Had dat ook al gelezen in een topic op dit forum.

Maar dan toch, welk zouden jullie kiezen (uit die twee) met de voorwaarden die ik beschreef?

Toevallig zag ik dit filmpje laatst voorbij komen van iemand die een fingerprint module gebruikt.
https://youtu.be/-Xq6hQUJ4Fk

In de comments stond wel dat hij beter de fpc1020 kon gebruiken. Die fpc1020 zit wel rond de €40 en in het filmpje rond de €8 dus voor het leren zou die een optie zijn.

Op 19 september 2018 09:29:45 schreef #jeffrey#:
Toevallig zag ik dit filmpje laatst voorbij komen van iemand die een fingerprint module gebruikt.
https://youtu.be/-Xq6hQUJ4Fk

In de comments stond wel dat hij beter de fpc1020 kon gebruiken. Die fpc1020 zit wel rond de €40 en in het filmpje rond de €8 dus voor het leren zou die een optie zijn.

In dat filmpje is dat is de discussie tussen optisch en capacitief.

Dit zou willen zeggen dat capacitief beter is?

Documentatie is "tricky". De handleiding van het ding zegt: baud rate: 9600, de chinees die hem op aliexpress verkoopt: 57600 (CAN NOT CHANGE).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Op mijn vroegere werk waren USB-sticks met vingerafdrukherkenning in gebruik.
Je moest er 5 vingers in programmeren bij de eerste keer gebruik. Als je geluk had was er 1 die soms werkte....

Daarom durf ik mijn smartphone ook niet met een vingerafdruk te beveiligen. Een pincode lijkt me betrouwbaarder.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 19 september 2018 11:59:56 schreef rew:
Documentatie is "tricky". De handleiding van het ding zegt: baud rate: 9600, de chinees die hem op aliexpress verkoopt: 57600 (CAN NOT CHANGE).

Dat zal wel op te lossen zijn met de UART instellingen te veranderen zeker?

Welke zou jij dan kiezen van de twee technologieën?

Op 19 september 2018 12:40:54 schreef evdweele:
Op mijn vroegere werk waren USB-sticks met vingerafdrukherkenning in gebruik.
Je moest er 5 vingers in programmeren bij de eerste keer gebruik. Als je geluk had was er 1 die soms werkte....

Daarom durf ik mijn smartphone ook niet met een vingerafdruk te beveiligen. Een pincode lijkt me betrouwbaarder.

Dank u voor de anecdote.

Tidak Ada

Golden Member

@evdwele:
Samsung o.i.d.?

Ik heb geen problemen met mijn iPhone.
Als het niet lukt vraagt hij vanzelf om een PIN-code na een aantal mislukte keren.
Alleen heb ik een verkeerde vinger gekozen. Dat is alleen maar lastig (ben te lui om het et wijzigen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 september 2018 18:02:44 schreef MJU:
Dat zal wel op te lossen zijn met de UART instellingen te veranderen zeker?

Ik heb een random chinees op ebay of aliexpress gevonden die het typenummer (1 van de 2) verkoopt. Die publiceert het "kan niet veranderen" statement. Daarna een datasheet proberen te vinden en daarin staat 9600 zonder "kan niet veranderen". Ik denk dan dat mogelijk de verkopende chinees die 9600 te langzaam vond, en iets in de firmware heeft zitten klooien waardoor je de baudrate niet meer kan veranderen.

Dat is een wilde gok op basis van VEEL te weinig gegevens, maar het betekent in ieder geval dat de documentatie niet consistent is. En dat is vervelend om mee te werken. Ik heb je gewaarschuwd. Jij telt voor twee.

Je kan er je voordeel mee doen door de chinees te vragen: Ik heb hier dit datasheet gevonden, daar staat wat anders in dan wat jij in je advertentie zet. Hoe zit dat? Als je dat vantevoren vraagt, heb je een betere onderhandelingspositie om dan documentatie los te krijgen. Misschien zegt ie: "oh, jij hebt een verouderd datasheet, hier is de juiste". Problem solved. Misschien zegt ie: "ik weet het ook niet". Dan kan je overwegen om het ding niet te kopen of om te beslissen: Hmm, ik denk dat ik er wel uitkom. Dan neem je een bewust risico. Als dat risico "een weggegooide 2 tientjes" is, en je neemt dat risico bewust, dan is daar niets mis mee. Als je plotseling voor een probleem komt te staan wat je niet verwacht dan kan het vervelend zijn.

Welke zou jij dan kiezen van de twee technologieën?

Daar heb ik geen verstand van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 19 september 2018 12:40:54 schreef evdweele:
Op mijn vroegere werk waren USB-sticks met vingerafdrukherkenning in gebruik.
Je moest er 5 vingers in programmeren bij de eerste keer gebruik. Als je geluk had was er 1 die soms werkte....

Daarom durf ik mijn smartphone ook niet met een vingerafdruk te beveiligen. Een pincode lijkt me betrouwbaarder.

Ten onrechte, gebruik het al jaren, en zou niet zonder willen.
de s5mini heeft een sensor ik de home knop(smalle rechthoek) waar ik mijn vinger overheen moet "scannen" (van midden naar top)

De nieuwe moto G4 plus, heeft een vierkante reader vinger erop = klaar.

mocht het toch niet lukken kan je altijd nog een pincode gebruiken. (meestal met klets natte vingers, maar een keer langs broek of shirt wrijven is voldoende)

wel serieus inleren, en dan niet 1 vinger 10 hetzelfde scannen, maar steeds in een iets ander positie . ook scan ik meerder vingers om dat met verschillend vast houden (links, rechts) je de andere hand gebruikt voor unlock. bij mij zijn dat beide duimen, en rechter wijsvinger.

Ik was eerst ook sceptisch, maar een waar genot, ook de laptop van de zaak (Lenovo) heeft zon ding ingebouwd, heerlijk, 1x vinger erover en weer aan het werk + dynamisch vergrendelen, als mijn telefoon buiten bereik laptop komt is hij meteen weer gelocked.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Gewoon je telefoon bij je houden, dan heb je al dat gedoe niet nodig... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 20 september 2018 18:30:40 schreef Arco:
Gewoon je telefoon bij je houden, dan heb je al dat gedoe niet nodig... ;)

Geen idee wat je hier mee bedoeld?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 september 2018 18:36:47 schreef Shiptronic:
[...]

Geen idee wat je hier mee bedoeld?

Maakt toch ook niks uit, heeft in se niks met de vraag in de openingsthread te maken?

Dus niemand een antwoord op de vraag welke beter zou zijn?

Alvast dan dank voor jullie input!

Arco

Special Member

Geen idee wat je hier mee bedoeld?

Ik vergrendel mijn telefoon zelden, als je die gewoon altijd bij je houdt kan er weinig gebeuren.
Veel mensen gaan dom met hun telefoon om en leggen hem overal gewoon neer, da's vragen om moeilijkheden.
(dat doe je met je portemonnee toch ook niet?... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com