MB Quart 310A subwoofer - defect, schema gezocht

Goedemorgen,

Ik heb een MB Quart 310A subwoofer. Dit is een actieve sub met 2 uitgangen voor een setje speakers. Eenmaal aangesloten werken de speakeruitgangen wel, maar de subwoofer zelf doet niets. Op het internet krijg ik weinig technische info gevonden. Heeft iemand van jullie ervaring mee deze sub en helemaal top zou een schema of service manual zijn?!
Alle info en tips zijn welkom.

Ik heb de passieve broer ;)

Maar kan je er verder weinig informatie over geven. Hoe is je Duits? Ik denk dat de beste kans de Duitse fora zijn, ik zal daar eens neuzen (maar wellicht is je Duits prima en heb je daar al uren inzitten...)

De mijne is een dubbele voice coil uitvoering (van lang voordat de auto-audio wereld met DVC's aan de haal ging). Ik zou je niet kunnen zeggen of die van jou dat ook is, maar dit zou een eerste stap kunnen zijn, de spoel van de luidspreker loshalen en doormeten.
Wanneer dit in orde is, wordt het al snel een 'gewone' versterker reparatie (zekeringen, voedingsspanningen, etc., zelf maar beperkt ervaring en succes mee).

Edit: ook op Duitse fora veel vragen, weinig antwoorden.

Zijn die speaker "uitgangen" niet stiekem je high input :)

E:volgens een duits forum, heeft het idd separate versterkers aan boord voor sattelieten.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 2 september 2018 17:38:11 (46%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

staat er niet "ausgang sattelieten" bij die klemmen of "eingang sattelieten " ?

degelijke poolklemmen trouwens, de hirschmann PKI-10 is een poolklem die je niet gauw ziet op audio, zelfs het dure spul heeft merkloze rommel doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 september 2018 11:32:34 schreef r-p:
Ik heb de passieve broer ;)

Maar kan je er verder weinig informatie over geven. Hoe is je Duits? Ik denk dat de beste kans de Duitse fora zijn, ik zal daar eens neuzen (maar wellicht is je Duits prima en heb je daar al uren inzitten...)

De mijne is een dubbele voice coil uitvoering (van lang voordat de auto-audio wereld met DVC's aan de haal ging). Ik zou je niet kunnen zeggen of die van jou dat ook is, maar dit zou een eerste stap kunnen zijn, de spoel van de luidspreker loshalen en doormeten.
Wanneer dit in orde is, wordt het al snel een 'gewone' versterker reparatie (zekeringen, voedingsspanningen, etc., zelf maar beperkt ervaring en succes mee).

Edit: ook op Duitse fora veel vragen, weinig antwoorden.

Ja dat was inderdaad ook mijn conclusie van de Duitse sites. Echter is mijn duits niet wauw, maar Google translate is mijn grootste vriend..

Op 2 september 2018 17:28:11 schreef testman:
staat er niet "ausgang sattelieten" bij die klemmen of "eingang sattelieten " ?

degelijke poolklemmen trouwens, de hirschmann PKI-10 is een poolklem die je niet gauw ziet op audio, zelfs het dure spul heeft merkloze rommel doorgaans..

Inderdaad, er staat ausgang sattelieten. Heb nog meer impressiefoto's toegevoegd.

Foto's zijn niet heel duidelijk, maar de print ziet er verzorgd en netjes uit. Moet de versterker nog wel verder strippen.
Betreft die dubbel voice coil uitvoering waar je het over hebt. Dat is toch te zien als er meerde aansluitingen op de speaker zitten? Op dit moment zie ik er maar 2. Dus net zoals bij een "gewone" speaker.

Weer een stapje verder. Wat me meteen opvalt is dat er een “hoedje” af is van een bruin component wat ik niet zo gauw kan thuis brengen.

Ook de 2 weerstanden daarboven zien er niet zo fris meer uit

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zondag 2 september 2018 20:28:21 (18%)

Volgens mij is dit gewoon een 100uF/40V elco. Kan iemand dit bevestigen en is deze gewoon te vervangen voor een normaal type mee dezelfde specs? Of is dit een speciale condensator?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Wat zijn nu de beste stappen om te maken: de twee 100ohm weerstanden vervangen en de condensator. Vervolgens weer testen? Of ook alle eindtorren doormeten? Kan dit makkelijk wanneer deze nog op de print zitten, of moeten deze alle los gesoldeerd worden?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Transistors kun je makkelijk doormeten (op de print).
Multimeter op diodestand, per transistor moet je als het ware 2 diodespanningen meten (0,6 tot 0,9 volt).
Op dezelfde manier ohms doormeten om kortsluitingen te vinden.

Kan goed zijn dat de zaak weer werkt met 2 nieuwe weerstanden en nieuwe elco.
Ik had een keer een versterker die niet werkte door 1 defecte weerstand.

Voor de zekerheid even een gloeilamp in serie zetten met je versterker.
Als de lamp fel oplicht weet je dat de amp teveel stroom trekt.

Het kan geen kwaad al die Roederstein elco's te vervangen. Dat zijn al niet zo'n beste elco's en na al die tijd nu wel op.

Groeten, Ron.

Op 3 september 2018 11:00:08 schreef M-i-c-h-e-l:
Transistors kun je makkelijk doormeten (op de print).
Multimeter op diodestand, per transistor moet je als het ware 2 diodespanningen meten (0,6 tot 0,9 volt).
Op dezelfde manier ohms doormeten om kortsluitingen te vinden.

Kan goed zijn dat de zaak weer werkt met 2 nieuwe weerstanden en nieuwe elco.
Ik had een keer een versterker die niet werkte door 1 defecte weerstand.

Voor de zekerheid even een gloeilamp in serie zetten met je versterker.
Als de lamp fel oplicht weet je dat de amp teveel stroom trekt.

Oké, zal dat wel gaan doen! Vervang sowieso de defecte componenten. Mocht ik geen gekke dingen meten op de transistoren, dan zal ik ‘m nog eens testen.

Op 3 september 2018 11:35:03 schreef Rontronix:
Het kan geen kwaad al die Roederstein elco's te vervangen. Dat zijn al niet zo'n beste elco's en na al die tijd nu wel op.

Groeten, Ron.

Gewoon vervangen voor normale elco’s? Op internet worden deze soms aangeprezen als high end capacitors. Maar weet niet hoe veel hier nou echt van waar is en hoeveel effect het gaat hebben op het geluid.

Edit: Zou dit een goede vervanger zijn: https://nl.farnell.com/panasonic-electronic-components/eeu-fc1h101/cap…

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op maandag 3 september 2018 11:53:01 (15%)

Ben nu bezig met de componenten te vervangen. Echter kan ik niet zien hoe de polariteit van de condensator is geweest. Kan ik er vanuit gaan dat de engineers alle condensatoren de polariteit dezelfde kant op hebben gehouden? Heel toevallig staan alle + polen van de overige elco’s, dezelfde richting in. Maar als ik dat aan zou houden, dan zou de + pool van de elco die er rechts van zit, aan de - pool van de nieuwe elco komen te zitten.

Anoniem

Als je de polariteit niet kent kun je de condensator vervangen door 2 condensatoren in anti-serie zodat je een bipolaire condensator krijgt.
Als je hem terug werkend krijgt kun je daarna meten hoe de polariteit van de condensator zit.

Zojuist de componenten gesoldeerd. Helaas zonder resultaat.
Ik kon ook geen gekke dingen meten op de transistoren.

Je sattelieten werken, maar die hebben hun eigen versterkers.
FF terug zoeken dus, zo complex is dit niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 september 2018 21:34:13 schreef Ricotjuh:
Zojuist de componenten gesoldeerd. Helaas zonder resultaat.
Ik kon ook geen gekke dingen meten op de transistoren.

Dan verder gaan meten. Begin 's bij de voedingsspanningen.
En dan verder de schakeling in.

De transistoren zitten gemonteerd om 2 aluminiumblokken die op zijn beurt weer gemonteerd zitten met het koelblok (achterkant van de sub) maar om goed te testen/meten is het onmogelijk wanneer deze blokken gemonteerd zitten met de achterkant.
Wat is jullie ervaring wanneer ik deze niet koppel met het grote koelblok. Levert dit geen problemen op bij het testen? En worden deze torren warmer (te warm) naarmate ze aanstaan?

dat is geen probleem, de blokken waar ze nu op zitten hebben van zichzelf al behoorlijk wat thermische massa.
Gewoon af en toe even voelen of ze niet “te” heet worden.
Als je het blok nog aan kunt raken is er niks aan de hand.

put your signature here

Mooi, dan zal ik eens wat metingen gaan verrichtten