extra machine op krachtstroom

Beste,

Ik wil graag een tweede machine gaan aansluiten op de krachtstroom in de schuur, ik vraag mij af of dit kan.

De situatie is nu als volgt:

- Aansluiting huis 3x25amp.
- Kabel naar schuur 18 meter lengte, 4 x 2,5mm
- In de schuur hangt een Zekeringkast 3-fase krachtgroep(aardlekautomaat) en 3x aardlekautomaat 1-fase

Op de 1 fase aansluitingen zitten de lampen (led), close in boiler, koeling, en twee ovens. De Aansluitwaarde van deze twee ovens 3,1 KW - 230 V

Op de krachtstroom aansluiting zit een deegkneedmachine aangesloten.
Aansluitwaarde kneedmachine: KW 1,5/3 Volt 400/50/3

Nu wil ik er nog een extra kneedmachine bij zetten. Specificatie tweede machine: 380v, 50hz, 3 fase, 1.7 AMP, 552 watt.

Mijn vraag is: kan ik een tweede 400V aansluiting maken en vervolgens de twee machines ( en evt. de ovens) tegelijk aanzetten?

De elektricien heeft mij destijds gezegd dat ik alle groepen maximaal kan belasten.

Ik hoor graag jullie gedachten. Alvast bedankt,
Tim

je hebt een vermogen van 2x 3000W op 2 fasen en 2 verbruikers van 1,7KW op 400V 3fasen. zit er in de hoofdkast nog een automaat voor de kabel naar de schuur toe? of direct op de 25A hoofdvoeding aangesloten? als er nog een 16A automaat tussen zit 4 polig dan is die wat krap aan. er komt ook nog licht in de ruimte en dergelijke bij neem ik aan. 3500W per fase zou al op t randje zijn met een 16A automaat voor de schuurkabel.

dat is niet het geval als de hoofdvoeding direct naar de schuur toe loopt, wel gezegd dat de 4x2,5 kabel dan aan de dunne kant is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je echt heftige dingen gaat doen, dan is 4x2.5 niet heel ruim bemeten.

Maar 16A dat mag volgens de nederlandse regels.

Als er dingen misgaan, dan zal je nu wel het risico lopen dat er twee zekeringen ongeveer tegelijk er uitgaan, dus dat je zowel in de schuur als bij je meterkast een automaat moet gaan resetten. Maar dat is nu al gewoon de bestaande situatie.

3kW van de ovens is ruim 13A. Die zullen wel op verschillende fases zitten.

De 1.5kW kneder is 2.2A, Samen met de 13A van een of twee ovens is dat 15.2. Dan NOG een keder er bij van 1.7A dan zit je op 17.3A. Officieel: "net te veel".

Nu is het zo dat een 16A zekering zo heet omdat ie 16A gegarandeerd doorlaat. Wegens productie-toleranties kunnen ze hem niet zo maken dat ie precies bij 16.1 of 17A uitschakelt. Dat zal eerder het dubbele zijn. Kortom, je zal er wel mee wegkomen. Maar de ovens zijn dus de grote boosdoeners, 13A per stuk, samen op je 3-fase leiding naar je schuur: nog steeds 13A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 23 september 2018 13:30:34 schreef rew:
De 1.5kW kneder is 2.2A,...

Dan moet het inderdaad het opgenomen vermogen zijn. Een 1,5kW motor trekt op 400V tussen de 3,5 en de 4A

Heb er een foto bij gedaan voor de duidelijkheid

Foto 1 is van de kast in het huis.
Er zitten dus nog extra aardlekschakelaars voordat de kabel naar de schuur loopt (nummer 10 op de foto, distributiegroep).

In de schuur dus het kleine kastje. 1 x krachtstroom en 3 x normaal stroom. Volgens de elektricien kon ik alle groepen maximaal belasten (dus 1 oven per aardlekschakelaar om het maar zo te zeggen).

Verlichting zit allemaal op de bestaande leiding die er vanaf de bouw van het huis al naar toe liep.

er zit dus een B20 voor een C16 eindgroep, daar is niet over nagedacht. altijd een trage automaat als distributiegroep gebruiken, zeker in geval trage eindgroepen. ik neem aan dat die bestaande groep van de schuur van een andere is afgetakt? dus bij de keuken oid is bijgezet en dus al diverse verbruikers heeft?

de distributiegroep is een 3 polige automaat, dat mag ook niet eigenlijk, nul moet ook meeschakelen, is tevens een groepenschakelaar. de distributiegroep heeft geen aardlekschakelaar in de hoofdkast, maar dat is minder erg, de eindgroepen hebben dit immers wel.

beide kneders hebben dus met 4,4A werkelijk totaal verbruik een 1,45A per fase nodig, een 3A per fase voor de 2 samen dus. let wel maximaal verbruik, heb je dus geen heel taai deeg is dat verbruik wat lager. echter is het wel inductief verbruik wat wrs direct inschakelt en daar is een B20 die al 3000W op 2 fasen heeft lopen minder gelukkig mee wrs. het punt zal idd liggen bij de B20 in de hoofdkast, of die de piekstromen nog leuk gaat vinden. het totaal gelijktijdig vermogen zou nog wel kunnen..

hoe is die schuur verwarmd overigens? geen elektrische verwarming vergeten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, de andere groep naar de schuur is inderdaad van het huis afgetapt, inderdaad waar de keuken ook op zit.

foto nog voor de aansluiting van de kabel in de meterkast.

Schuur wordt verwarmd met een straalkacheltje (2000w) maar alleen als de ovens niet aanstaan, staan deze wel aan dan is de verwarming niet nodig zoals je zult begrijpen.

Meestal maak ik de degen de dag vóórdat ik ga bakken en staat nooit alles tegelijk aan, maar vroeger had ik ook aan één oven genoeg... Taaie degen maak ik haast nooit (alles zuurdesem en hoge hydratatie)

Het moet dus in ieder geval geen probleem zijn om de twee kneders tegelijk te laten draaien als de ovens uitstaan als ik het goed begrijp?

Zoals je zegt ligt het zwakke punt dus bij de B20 in de kast. Die is dan eventueel te verzwaren?

ah, het is een 3 moduul 4P automaat, die zie je niet zo vaak..

de B20 kan naar een C20, maar ik zou het eerst gewoon proberen, want dat ding wisselen is 5 min werk. blijkt dat het niet gaat pas ombouwen. je hebt immers ook maar 3x 25A hoofdvoeding, gaat in huis de oven of droger aan heb je niet veel ruimte meer over op de hoofdvoeding. gezien je bakelieten meterbord vermoed ik dat je nog smeltpatronen als hoofdzekeringen hebt, en die kun je niet zelf wisselen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit loopt wel ok omdat je nooit (of bijna nooit) alle belasting tegelijk voluit gaat nodig hebben.
Hoe lang kneed je? Een minuut of 15? En die kneders draaien haast nooit op vol vermogen. Dus dat loopt zeker goed.
De ovens erbij wordt wat krapper maar het is kantje boordje als alles voluit belast is. Door de langere 2,5mm² kabel ga je een extra marge ingebouwd hebben waardoor het nog eerder goed komt.

Een ampéretang is een handig meettoestel als je hiermee aan de slag wil maar het zou moeten kunnen.

mvdk

Golden Member

Mijn ouders hadden een bakkerijtje, ok, met een gasgestookte oven. In die bakkerij hadden we een deegkneder, een opbolmachine en een planeetmenger. Die eerste twee waren driefase dingen, de deegkneder had een 3pk motor. In die tijd stonden er nog pk's i.p.v. kW's op de motorplaatjes. We hadden een 3x25A aansluiting op oud 220 krachtnet. Bakkerij en woonhuis, een vergelijkbare setup als in dit topic, want een subverdeler in de bakkerij. Ging maar een heel enkele keer mis.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er een extra wcd maken voor de tweede machine.
groetjes, Tim

Het is inmiddels een tijdje verder. Zo gaan die dingen.

Ik ben er nu aan toe om een tweede wcd te maken, maar vraag nog even voor de zekerheid hoe ik dit het beste kan doen.

De situatie is nu zoals op de foto's

Kan ik voor de tweede wcd de draden gewoon bij de huidige draden in dezelfde
gaatjes stoppen?

GJ_

Moderator

Op 6 december 2018 14:15:10 schreef timpel_800: Kan ik voor de tweede wcd de draden gewoon bij de huidige draden in dezelfde gaatjes stoppen?

De klemmen zijn geschikt voor 2x16mm2. En met <10mm2 mogen er zelfs drie in. Dus met die dunnetjes moet het zeker lukken.

Zorg wel dat alle schroeven goed vastzitten, en de draden goed in de klemmen zitten (soms steek je ze er per ongeluk naast).
Slechte contacten kunnen heet worden met alle gevolgen van dien.

Spanning staat en stroom gaat!

Daarom is het een goede gewoonte om even aan de draden te trekken nadat je de klem hebt aangedraaid.