Hoofdzekering 3 fase

Ik heb een 3x25A meterkast met dus een 4 polige 40A hoofdschakelaar.

Nu ga ik nog een kast er naast plaatsen voor elektrisch koken en toekomstplannen maar ik denk niet helemaal geweldig uit te komen met de 3x25A.

Bij mij zitten de hoofdzekeringen "verscholen" dus niet reset-baar (smeltzekeringen).

Ik ben alleen bang dat ik dus in zn totaliteit een kans kan bestaan dat de hoofdzekering kan smelten vanwege 2 ovens, inductie koken, airco, vaatwasser, droger, wasmachine. Allemaal wel netjes hun eigen groep maar in zn totaliteit de kans dat er iets uitvliegt en heb geen zin Stedin te gaan bellen op een ongeschikt moment.

Kan ik het smelten van de hoofdzekering voor zijn?
Wat is de karakteristiek van de hoofdzekering?
Kan/MAG ik ik een 3x25A automaat in de kast plaatsen? zo ja welke? en moet die voor de hoofdschakelaar of na de hoofdschakelaar?

Michel
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, je kan en mag een extra hoof-automaat plaatsen. Deze moet na de hoofdschakelaar (gezien vanaf de kWh meter, dan de hoofdschakelaar en dan de extra automaat.
Je mag ook de hoofdschakelaar vervangen door de automaat.

Maar denk er dan wel aan dat bij een overbelasting of flinke sluiting de extra automaat eruit kan gaan en je dus helemaal in het donker kunt komen te zitten. Je maakt het er niet allemaal beter op.
Zonder de extra automaat zou 1 zekering eruit gaan, blijven de andere 2 nog in bedrijf, heb je in elk geval wat elektra over.

De Karakterestiek van de hoofdbeveiliging bij zekeringen is altijd Traag, niet dat dit veel uitmaakt bij sluiting, alleen bij een kortstondige overbelasting is een trager langzamer dan een gewone zekering.

Ga voor je zelf eens nawat je allemaal in huis hebt qua elektra. Tel het eens op, en bepaal ook eens wat je maximaal allemaal gelijktijdig in bedrijf hebt.
Bekijk ook of je de apparaten die gelijktijdig in bedrijf kunnen zijn netjes verdeeld zijn over de 3 fasen

Gewone zekeringen kun je behoorlijk overbelasten, normaal kan je een factor 40% overbelasten gedurende minimaal 10 minuten, dat is nogal wat.

Optioneel zou je een 3x35 (40)Ampere aansluiting kunnen aanvragen, maar dat zul je zelf moeten bekostigen, en hou er rekening mee dat je voor deze zwaardere aansluiting maandelijks extra lvastrecht” betaald. Dat komt elke maand terug, Dat kan in de loop der jaren een behoorlijk bedrag worden.

Ik vermoed dat niets doen de beste oplossing is. Zo vreselijk veel heb je nu ook weer in huis.
Heb je gedacht aan zonnepanelen? Als de zon het felst is, loopt de airco het meest, en dat heft elkaar dan mooi op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 23 september 2018 21:34:39 schreef Hoihoi:
en heb geen zin Stedin te gaan bellen op een ongeschikt moment.

Dan bel je ze op een geschikt moment om er 3x35 in te draaien.

Kost jaarlijks een beetje extra, maar met zoveel gemak in huis, waar je ook blijkbaar geen zin hebt er over na te denken, is dat extra geld toch goed besteed?

Toeternietoe geeft een mooier antwoord.

je hebt beter smeltzekeringen als een automaat, smeltzekeringen zijn traag en een 25A hoofdautomaat is een C type welke er sneller uitgaat. trage zekeringen zijn D omgerekend naar automaten.

hier zit 1x 35A, en ik heb er vaker enige minuten 50A over getrokken, toch zit er nog steeds de 1e zekering in. ik denk dat het wel goedkomt, je hebt ook nog de gelijktijdigheidfactor. tevens zijn de huidige zekeringen al jaren ( of decennia ) oud en kunnen eerder stukgaan, als er nieuwe ingezet zijn kan dit heel lang duren eer die weer stuk gaan. zorg wel voor goede verdeling over je fasen!

dit kwam ik onlangs tegen bij werkzaamheden in een kantoorpand, een meter die na wat drukken op de knop duidelijk aangaf hoe scheef deze kast is belast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als je een aanvraag doet komt de stedin voor rond de 300 euro de hoofdzekeringen omknutselen naar automaten, je kan dan eventueel ook gelijk aanvragen of ze de boel overzetten naar 3x35, dat kost dan niet zo veel extra omdat ze er toch al moeten zijn

Op 23 september 2018 22:01:00 schreef flukemaster:
als je een aanvraag doet komt de stedin voor rond de 300 euro de hoofdzekeringen omknutselen naar automaten, je kan dan eventueel ook gelijk aanvragen of ze de boel overzetten naar 3x35, dat kost dan niet zo veel extra omdat ze er toch al moeten zijn

Behalve dat het je zo'n 700 eur per jaar aan vastrecht extra kost.

Ik denk dat je beter de load goed kan monitoren en pas moet gaan upgraden als het echt nodig is.

Inductiekoken -> gebruikt weinig stroom omdat het vrij efficient is. De boost mode gebruik je meestal kort en het normale verbruik is laag (Tenzij je alle pitten altijd continue op max vermogen hebt - maar dat is in de praktijk nooit zo)

Oven... Die gebruikt wel wat, maar dat is maar 1 fase en een keertje 2kW. En als ie eenmaal warm is zal dat ook niet continue zijn.

Airco? Dat houd met 1kW wel op, wat terugzakt naar 300w ofzo als ie 'gewoon' draait. Tenzij je een mobiele airco hebt met een luchtslang: die zijn veel inefficienter, dan mag je eerder op 1-1.5kW continue rekenen.

Droger: Trekt een keertje 500W, alleen een ouderwetse trekt nog wel wat.

Wasmachine: Verwaarloosbaar, alleen 'hoog' verbruik bij het opwarmen van het water. Maar een moderne machine gebruikt weinig water, en met 40 graden ben je er al.

Ik heb alle genoemde apparaten ook op 3x25A, en ook nog eens een doorstroomboiler. Zekering is er nog nooit uitgegaan.

een droger doet een 2800W, alleen een warmtepomp model niet, oude drogers nog 3500W, idd wel stapsgewijs oplopend vermogen en ook stapsgewijs aflopend vermogen. wasmachine verwarmt met een 2200W voor ~15 minuten bij een 60 graden wasje. airco van nu is idd een inverter model die meestal maar op 1 of 2/3 van het max vermogen loopt. oude airco's niet, die trekken met aan/uit pozen volle bak vermogen, een 3,5KW model doet 1000W. de meest voorkomende is een 2,5KW model welke een 700W doet. fornuis4 pits inductiemodel doet idd max 7200W, maar alleen met alle pitten vol open, dat heb je nooit, alles brand mee aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In elektrische installaties, wordt altijd rekening gehouden met de zgn gelijktijdigheidsfactor. Als dat niet gedaan werd, zouden de installaties altijd veel te zwaar zijn en onnodig duur uitpakken. Niet alle genoemde apparaten staan gelijktijdig aan en als dat wel een keer gebeurt, dan trekken ze niet altijd het maximale vermogen, Zo zijn de verwarmingselementen van een wasmachine niet continu ingeschakeld, terwijl het typeplaatje wel een opgave doet van het totale vermogen.

Mijn ouders hebben een 1x25A aansluiting met daarop een keramische kookplaat, oven, vaatwasser, wasmachine en droger (die nog wel eens tegelijk draaien). In de >30 jaar dat ze er wonen is daar nog nooit iets mee misgegaan.
Ik denk dus dat mits je alles een beetje goed verdeeld dit op 3x25A ook wel prima zal gaan.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 23 september 2018 22:11:04 schreef DJSmiley:
[...]

Behalve dat het je zo'n 700 eur per jaar aan vastrecht extra kost.

.

dat was ik even vergeten ja :-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 september 2018 22:11:04 schreef DJSmiley:
[...]

Behalve dat het je zo'n 700 eur per jaar aan vastrecht extra kost.

Ik denk dat je beter de load goed kan monitoren en pas moet gaan upgraden als het echt nodig is.

Inductiekoken -> gebruikt weinig stroom omdat het vrij efficient is. De boost mode gebruik je meestal kort en het normale verbruik is laag (Tenzij je alle pitten altijd continue op max vermogen hebt - maar dat is in de praktijk nooit zo)

Een beetje inductie wokbrander trekt al gauw 3,5 -7 kW (Gas tot 15kW!!)

Oven... Die gebruikt wel wat, maar dat is maar 1 fase en een keertje 2kW. En als ie eenmaal warm is zal dat ook niet continue zijn.

Onze nieuwe oven trekt 3,2kW
[....]

Droger: Trekt een keertje 500W, alleen een ouderwetse trekt nog wel wat.

Die van ons werkt op windenergie >:)

[....]

Ik heb alle genoemde apparaten ook op 3x25A, en ook nog eens een doorstroomboiler. Zekering is er nog nooit uitgegaan.

Je kunt op 3×25A mikken en later, als het gas is gestopt, upgraden naar 3×40A in de zekeringkast als de voeding maar bestand is tegen die stroom. Dat zal tegen die tijd ook wel tegen het lage vastrecht binnen komen.

  • Wat voor kabel moet er trouwens voor 3×40A in de grond? Is dat 4×6² + scherm, of moet dat 4×10² + scherm zijn?
  • Wat is de buitendiameter daarvan?
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †