Lantaarnpalen en aardlekvragen

bprosman

Golden Member

Bij mijn ouders op de camping staan op de parkeerplaats een zestal lantaarnpalen, naar ik gehoord heb ca. 300 Watt ( geen led).
Nu zit dit via een aardlek van 0.5A , een kleinere aardlek vliegt er om de haverklap uit.
Moeten lantaarnpalen eigenlijk wel op een aardlek zitten ?
Zo ja op welke waarde ?

Of is het bijna zover dat er nieuwe kabels gelegd moeten gaan worden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als de aardlek er vaak uitvliegt wordt het tijd om de zaak eens te meggeren zodat je weet waar het probleem zit. En dan natuurlijk oplossen.

bprosman

Golden Member

Maar moet zo'n lantaarnpaal wel achter een ALS ? En zo ja welke waarde ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

nee, lichtmasten hoeven niet achter een aardlek te zitten, als er geen bereikbare wcd's op die groep zitten iig niet. lichtmasten zijn dicht, geaard en dus hoeven niet achter aardlek. zou wat zijn op straat, elke koude nacht met volle zon in de ochtend en je hebt geen licht de avond erop. het water lekt nogal uit de alu mast over de klemstrook onderin de mast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Je moet 't van de andere kant af beredeneren: welke maatregelen neem je om te voorkomen dat er een gevaarlijke spanning op een lichtmast komt te staan? Welk beveiligingsdinges spreekt er aan bij een ondergrondse fout?
Er zijn rechtszaken over gevoerd. Er schijnt een hond dood te zijn gebleven na aanraking van een lichtmast. Is hier een topic over geweest. Op aandringen van de toezichthouder is de netcode aangepast, maar ik praat al die tijd over lichtmasten voor openbare verlichting.
Zo'n campingbedrijf, ze weten het waarschijnlijk niet eens, valt onder het 3140 regime. Die keurders zullen het wel weten.
En voor zo'n camping/recreatiebedrijf, gelden strakkere regels als voor OV...

Edit: de laatste regel in de openingspost, ik las het hele ding weer even opnieuw. Verstandigste is, als je nieuwe kabels gaat leggen, géén ondergrondse lasjes te maken. Kabel uit één stuk, naar een mast, en vanuit de mast verder naar de volgende. Dat is het veiligste.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 25 september 2018 20:44:16 (16%)

ik kan je vertellen dat lichtmasten bij bedrijven ook niet achter aardlek hangen, heb buitenkasten gemaakt voor diverse bedrijven, wel automaten maar geen aardlek voor de lichtmasten. wel voor de evt wcd's gevoed uit die kast.

aarding goed aansluiten, idd lassen in de mast, echter als er 1 wordt omgereden dan ligt meteen alles eruit. je komt wel masten tegen waar 5 kabels 6mm2 in zijn gelast, dat is niet echt handig.

als ik me herinner van die hond was dat een mast die geen aarding had, dat mag natuurlijk niet. de 25 meterse masten als parkings van oa ikea dan heb je wel een ding wat enige meters in de grond zit, maar omdat die dingen met teer zijn afgesmeerd voor t stuk wat in de grond zit heb je toch een minder goede aarde, die moet toch uit de voeding komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja een kwestie van meggeren denk ik. Al zou je al eens kunnen beginnen met een visuele inspectie. Kijk eens of de armaturen last hebben van vocht en of er geen barsten etc in zitten en of de aansluitingen onderin de paal nog oke zijn.

Spanning staat en stroom gaat!

500ma gaat er niet snel uit, ik zou idd ook denken aan een kabel of rotte vsa in t armatuur. in elke mast de zekeringeruit draaien en dan nog eens meten, heb je dan nog zoveel lek is er een rotte kabel of je hebt een nul/aarde probleem. soms helpt de nul/fase draaien in de kast, is de lek dan veel minder, dan zit het in de fase doorgaans. is het juist erger, dan zit de lek in de nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

500mA blijft er ook wel in, maar iemand bij de vorige eigenaar had ze achter een 30mA gezet, dat was bijna iedere nacht feest.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Lantaarnpalen hoeven NIET achter een aardlek. Maar......
Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.
Het is het een of het ander, maar beide mag ook.
En je lantaanpaal mag NIET geaard worden. ( NEN1010 art 741 ev. of 714 heb de NEN niet bij de hand)

Maar je vraagt naar een voorschrift, en je moet een oplossing hebben.
Er zit in de installatie een aardfout. Die MOET je verhelpen!
De camping is een openbare ruimte, mocht er wat gebeuren dan is de campingeigenaar aansprakelijk, zeker nu je weet dat er iets niet goed is. Je kunt je nu niet op overmacht beroepen.
Waar het probleem zit, het kunnen spinnewebben in een aansluitkast zijn, maar er kan net zo gied een beschadeging in een grondkabel zitten. Een slecht armatuur behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Hopelijk zij alle aftakkingen in de palen gemaakt en kun je stukje voor stukje loshalen om zo te lokaliseren waar het probleem zit. Met wat pecht heb je aftakkingen in de grond zitten en wordt het spitten.
Begin eerst met een goede isolatieweerstandsmeter, in de volksmond een Megger. Daar mee kun je goed isolatiefouten mee meten.

Zon installatie met 6 paaltjes zou probleemloos met een 30 mA aardlek moeten kunnen werken

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Als een 300mA er uit gaat heb je toch een lek van bijna 70W, dat wil je wel vinden ja.

bprosman

Golden Member

Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.
Het is het een of het ander, maar beide mag ook.
En je lantaanpaal mag NIET geaard worden. ( NEN1010 art 741 ev. of 714 heb de NEN niet bij de hand)

Die in mijn ogen tegenstelling snap ik niet.. kun je die aub uitleggen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Als een 300mA er uit gaat heb je toch een lek van bijna 70W, dat wil je wel vinden ja.

30mA gaat er uit , 500mA niet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 25 september 2018 22:25:30 (63%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

in de lichtmast zit een railtje, waar de klemmenstrook op aangesloten zit, de onderste schroef van die klemmenstrook zit wel degelijk aan het mastchassis en aan de kabelaarding. dus wel degelijk geaarde masten. anders heb je met een rotte vsa een mast onder spanning, veel gevaarlijker.

de mast zelf is meestal geteerd voor het deel wat in de grond zit, anders rot het spul weg.

ik ken wel masten achter aardlek, nieuw spul welke maar 4 meter hoog zijn en dali gestuurd, die zitten achter aardlek. op grote parkings heb je dat niet, alles is donker met een beetje lek, en dat heb je zo met wat oude vsa's en klemstroken die goed roestig zijn.

had voorheen een dikke 100 lichtmasten in onderhoud, geeneen achter aardlek. maar goed ook, want er zaten best rotte kabels tussen die met plaatsen van borden of graafwerken waren ontstaan, kon jaren liggen etteren voor het eruit kwam in de vorm van zekeringen die doorgingen, dan kon je gaan zoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik zeg 't altijd maar tegen iedereen die wil luisteren: raak geen lichtmasten aan, ook niet overdag. Op dit campingpark ligt 't waarschijnlijk iets anders, daar word waarschijnlijk (idd, twee keer waarschijnlijk) de kabel naar de masten ingeschakeld als deze moeten gaan branden. Als er een fout in een kabelmof ontstaat, kunnen alle masten onder spanning komen staan. Bijna altijd worden de masten geaard op de kabelmantel of litze daarin. En dat kan fout gaan. Ik heb even de door Toeternietoe aangehaalde nen1010 erbij gezocht, daarin word ervan uitgegaan dat in de masten klasse II materiaal is geinstalleerd. Is maar een aanname, ik heb wel eens anders gezien. Er word ook van uitgegaan dat de kabels die in de mast ingevoerd worden, zijn omhuld door beschermingsbuis, of dikke krimpkous. Nog nooit gezien. In die nen1010 (versie 2000) word aanbevolen om de beveiliging van kabels en masten met zekeringen of automaten te doen, zoals het meestal zit.
In die rechtszaak, gemeente Amsterdam tegen Liander meen ik, eiste de gemeente dat elke lichtmast een eigen aardvoorziening zou krijgen. Het ging hier om masten die op de distributiekabels zitten/zaten aangesloten, een erfenis uit de GEB tijd. Dat is dus nooit gedaan.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 25 september 2018 22:24:32 schreef bprosman:
[...]
Die in mijn ogen tegenstelling snap ik niet.. kun je die aub uitleggen ?

Wat snap je niet?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Deze :

Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.
Het is het een of het ander, maar beide mag ook.
En je lantaanpaal mag NIET geaard worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 september 2018 22:20:07 schreef Toeternietoe:
Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.

En je lantaanpaal mag NIET geaard worden. ( NEN1010 art 741 ev. of 714 heb de NEN niet bij de hand)

Nou, de tegenstelling is toch duidelijk? De ene keer zeg je: moet een aarding hebben, en in de volgende zin zeg je dat een lantaarnpaal niet geaard mag worden. Dat laatste lijkt me onzin. Ik vind dat een lantaarnpaal altijd geaard moet worden.

Jinny

Golden Member

Op 26 september 2018 06:23:07 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat snap je niet?

Lantaarnpalen hoeven NIET achter een aardlek. Maar......
Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.
Het is het een of het ander, maar beide mag ook.
En je lantaanpaal mag NIET geaard worden. ( NEN1010 art 741 ev. of 714 heb de NEN niet bij de hand)

Dit wordt bedoeld denk ik.
Ik vermoed dat de tweede onderlijning fout is.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Dan MOET je een veligheidsaarding hebben.

Maar daarvoor is een aarde (aarddraad) uit de voeding toch voldoende ?
Er natuurlijk van uitgaande dat die "voedende" aarddraad ergens aan een fatsoenlijke aarde (aardpen) geknoopt is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Afgezien van de 'regeltjes', zou je ook het gezond verstand eens kunnen raadplegen. Alhoewel dat anno 2018 not-done is natuurlijk, want gezond verstand is tenslotte niet 'gecertificeerd' of 'goedgekeurd' ofzo...

Als een 30mA ALS er met 6 palen uit vliegt, dan zou je (pi x duim met wat natte vinger) op een lekstroom van 5mA per paal uit komen. Tenzij daar een goede reden voor is, vind ik dat best fors. En dus aanleiding om eens verder te kijken wat er dan allemaal 'lek' is.

Een goede reden zou kunnen zijn dat die dingen netfilters hebben. Verder zou de verlichting zo kunnen zijn dat een ALS er niet blij van wordt (zoals de 'klassieke' ALSen niet zo enthousiast reageren op allerlei switching spul). Maar verder?

bprosman

Golden Member

Een goede reden zou kunnen zijn dat die dingen netfilters hebben. Verder zou de verlichting zo kunnen zijn dat een ALS er niet blij van wordt (zoals de 'klassieke' ALSen niet zo enthousiast reageren op allerlei switching spul). Maar verder?

Het zijn 300 Watt lampen , daar zitten best forse "voorschakelapparaten" of hoe die dingen ook mogen heten voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 september 2018 22:25:04 schreef bprosman:
[... 300mA ... 70W ...]
30mA gaat er uit , 500mA niet.

Ja, dus Sine gokt even: "misschien loopt er wel 300mA", dat zou 70W zijn en dat kost gewoon ieder jaar centen om die stroom te kopen. Het kan natuurlijk ook 31mA zijn. Dat is ongeveer 7W. Totdat je het meet weet je het niet. Maar half "worst-case" zou het 70W zijn hetgeen genoeg kost om ieder jaar 1x van uit eten te geaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Het zijn 300 Watt lampen , daar zitten best forse "voorschakelapparaten" of hoe die dingen ook mogen heten voor.

Ja, en?

bprosman

Golden Member

Ja, en?

Kan me voorstellen dat ALS'en dat niet prettig zouden kunnen vinden als je die dingen inschakelt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.