Wat voor schroeven\boutjes horen hier in?

Hubie

Special Member

Ik heb een afdekplaatje met een haakje om een lamp op te hangen,echter geen schroeven\boutjes.
Is dat gewoon metrisch?

benleentje

Golden Member

Voor zover ik weet is dat gewoon metrisch. En denk dat het M4 is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Ik denk ook M4.
Toen ik mijn huidige woning betrok waren de schroefbusjes in de dozen flink beschadigd. Meest door het gebruik van parkers.
Ik heb door alle busjes een tap M4 gedraaid en de dozen weer van nieuwe schroeven voorzien.

Wil je het zeker weten, gewoon even passen. Als de bus onbeschadigd is moet je met duim en wijsvinger de schroef in kunnen draaien en er mag geen speling tussen de bus en de schroef zitten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik heb er nog 1,die is al vernaggeld(niet door mij).
Zijn er zelfs met een waterpomptang niet uit te draaien.

benleentje

Golden Member

Als de schroeven inderdaad goed vastzitten. Zou je ze gewoon kort af kunnen zagen of slijpen met de slijptol en er dan een M4 moertje opdraaien.
Dan steekt het wel iets uit maar dan heb je tenminste iets om het mee vast te zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Bij mij was 1 doos zo beschadigd dat ik een schakelaar/stopcontact combinatie er met fischerpluggen in het beton overheen heb gezet. De kap van de combinatie dekte precies de houtschroeven af.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Morgen maar is ff een paar M4 boutjes opzoeken in de rommeldoos.

evdweele

Overleden

Neem dan ook gelijk die tap M4 mee :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn ultieme remedie:
* uitboren met 5 of 6 mm
* volprutten met epoxy waarin ruim veel katoenvlokken oftewel flox
* hierin kun je dan boren en draad tappen.

Niet zo goed als metaal, maar het kan toch wel werken. Nadelen zijn de kost en het geklieder en het vele opkuiswerk. En de vieze dampen van epoxy en acetone.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

In die laatste lasdoos steekt een stuk koper van de blauwe nuldraad uit de lasdop. Beter vervang je even de lasdop en maak je dit even goed, want je zou niet de eerste zijn waarbij dit flinke problemen geeft.

Spanning staat en stroom gaat!

Wat als je een bout hebt die er met geen mogelijkheid uit wil omdat 'ie muurvast zit in de bus en, waarschijnlijk, de bus doldraait in het plastic?

En afzagen geen optie is omdat er een afdekplaat van een lamp overheen zit van metaal wat ik niet zonder grof geweld en plafond beschadigingen weg krijg?

Dat van die M4-tap hierboven vind ik wel clever, die ga ik gelijk bestellen voor de rest van de dozen hier. Eindelijk alle houtschroeven eens vervangen. Klushuis? Nee hoor, gewoon zo vanuit de nieuwbouw, stelletje prutsers.

Op 26 september 2018 19:08:33 schreef Hubie:
Ik heb er nog 1,die is al vernaggeld(niet door mij).
Zijn er zelfs met een waterpomptang niet uit te draaien.

Griptang (=wurgtang) erop en draaien maar. Maar ja, dan is wel het kunsstof kapot, maar goed, je hebt nu ook niks.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat als je een bout hebt die er met geen mogelijkheid hebt uit wil omdat 'ie muurvast zit in de bus en, waarschijnlijk, de bus doldraait in het plastic?

En afzagen geen optie is omdat er een afdekplaat van een lamp overheen zit van metaal wat ik niet zonder grof geweld en plafond beschadigingen weg krijg?

Tsja, dat is improviseren geblazen. Ik heb ooit wel een heel klein gaatje geboord, zo precies mogelijk in het midden, en dan met een grotere boor linksom en héél "sachies". Maar als de boel echt doldraait temidden veel zachter materiaal dan zie ik ook niet veel opties meer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 september 2018 21:11:20 schreef big_fat_mama:
Maar als de boel echt doldraait temidden veel zachter materiaal dan zie ik ook niet veel opties meer.

Zat nog te denken aan de bout heetstoken: bus wordt heet, plastic smelt, bus komt weer vast, hoera!
Als dat echter mislukt is het echt einde oefening natuurlijk, dan wordt het hakken en een zak plamuurgips...

Op 26 september 2018 21:06:53 schreef flipflop:
[...]
Griptang (=wurgtang) erop en draaien maar. Maar ja, dan is wel het kunsstof kapot, maar goed, je hebt nu ook niks.

Heb ik van de week gehad bij een stopcontact-lasdoos, moertje kwam mee uit het plastic. Uurtje zoeken en toen had ik mijn 'threaded insert M3' gevonden waarvan ik wist dat ie *ergens* moest liggen...

http://www.groov-pin.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/taplok_-_threaded_inserts_for_wood_-_brass_threaded_insert_-_groovpin.jpg

Dat was het beste dat ik kon verzinnen. Die van vullen met epoxy en opnieuw tappen klinkt goed, maar de langdurig voor mij, dat verziek ik op een of andere manier wel weer.

En vervang de lasverbindingen door wat betere soort, zoals de "WAGO 203 / 205" en de kroonsteen door "WAGO 224" die een steekverbinding aan de ene kant heeft en aan de andere kant een klemverbinding, voor zowel soepel als massieve aders.
( Bron: https://www.wago.com/nl/producten )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt ook deze dingen gebruiken:

De linker expandeert door het indraaien van de schroef.
De rechter expandeert doordat je met de schroef een klein plaatje in het busje naar achteren duwt. Dat geeft minder kans op het vastklemmen van de schroef.

Eerst de oude bus en schroef verhitten met een gassoldeerpen en dan er uit trekken.

Die op de foto zijn voor M3 boutjes, maar ze zijn ook voor M4 verkrijgbaar (o.a. Bouten Centrale = Fabory). Soms worden ze los bij een kunststof behuizing meegeleverd.

Die van r-p zijn voor hout bedoeld; kunststof barst er door

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 september 2018 22:37:25 schreef Tidak Ada:
Die van r-p zijn voor hout bedoeld; kunststof barst er door

Weet ik, maar gat was flink groot en deze had ik ergens liggen. Kwestie van roeien met de riemen en zo. (Plastic heeft het inschroeven overleeft denk ik, alleen is de ene helft van de schroevendraaier gleuf afgebroken, maar hij zat diep genoeg. Als het nu stuk gaat moet de hele lasdoos uit de muur gebikt worden denk ik...

Dank voor je plaatje, nu weet ik ook dat er een wat officiëlere oplossing is ;)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 26 september 2018 23:05:17 (24%)

mel

Golden Member

Centraaldozen hebben meestal schuin tegenover elkaar 2 draadbusjes M4.
Als deze kapot zijn, dan neem je de 2 andere gaten, en draai daar gewoon lange parkers in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alles wat je hier met M4 wilt indraaien, dat loopt vast. Dit is de oude maat welke in dozen zat, lijkt M4, maar is het niet. Het is withworth draad 5/32"
diameter is helijk, maar de spoed is anders.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

in die gaten voor M4 past ook een zwarte gipsschroef, die worden in de bouw vaak gebruikt, want je zet ze veel makkelijker vast als met die M4, die punt vindt het gat makkelijker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Was idd M4,het schroefdraad in de doos was onbeschadigd,M4 kon ik er met de hand indraaien.(M4 boutjes net weer iets te lang natuurlijk,opgevuld met een M4 moertje onder de kop)
Nu alleen nog een nette hanglamp in de kringloop scoren en dan kan die verhuisfitting na 12 jaar ook terug in de rommeldoos. ;-)

En deze? (foto hieronder) Heb weinig zin om dat doosje eruit te gaan hakken.
Daar gaan we (niet aan) beginnen.Na mij de zondvloed. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 28 september 2018 03:13:27 (16%)

benleentje

Golden Member

Die van r-p zijn voor hout bedoeld;

Niet allen hout, ik gebruik ze ook wel eens voor in gietijzer of aluminium als het oude schroefdraad weg is gesleten. Het mooie is het is een soort tap dus allen gaatje boren en hij tapt zichzelf erin.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Met zo'n grove draad (iets van 1,5 mm/gang)?

Ik heb ze wel gebruikt in betonmultiplex o.a. om bevestigingen voor mijn vouwfiets in mijn busje te maken (Waren wel voor M6 bouten).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †