Lantaarnpalen en aardlekvragen

mvdk

Golden Member

Ik heb jarenlang met een meetwagen kabelfouten opgespoord. Genoeg OV storinkjes gedaan, en je komt geregeld weggerotte aardschermen tegen.Zit dat ergens aan het begin van je kabel, is de rest niet meer geaard, en staan de masten onder spanning. Het probleem is dus dat de aarding in dezelfde kabel zit. Een afzonderlijke aarddraad meeleggen zou dat kunnen verhelpen, maar die word bij graafwerkzaamheden zomaar weggeknipt en gestolen.

bprosman

Golden Member

en je komt geregeld weggerotte aardschermen tegen

Vandaar ook mijn vraag om daar een "echte ader" (de geel/groene dus) voor te gebruiken ipv de aarschermen/afscherming in de kabel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat wordt problematisch. De meeste OV masten worden aangesloten op de distributiekabel. Daar zitten maar 4 aders in, 3 fasen en een nul, meestal uitgevoerd als sectoraders. Dus je moet wel het aardscherm gebruiken. Sterker nog, veel distributiekabels hebben niet eens een aardscherm. Daar zijn nul en aarde gecombineerd in 1 ader en pas in de huisaansluitkast wordt die gesplitst in een nul en een PE.

Op een privé terrein zoals een camping kan je natuurlijk kiezen voor een type kabel waar wel een GG-ader in zit. Maar zelfs dan lijkt het me zinvol om bij de laatste mast nog een extra aardpen te slaan.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 26 september 2018 12:33:04 (20%)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Kan me voorstellen dat ALS'en dat niet prettig zouden kunnen vinden als je die dingen inschakelt.

Het is niet mijn dagelijkse werk, maar er zijn verschillende soorten ALSen. Dan moet je er dus eentje hebben die daar niet op triggert :)

Maar nog steeds: de situatie die je schetst is toch aanleiding genoeg om eens met ene megger om je heen te prikken?

mvdk

Golden Member

Op 26 september 2018 13:24:50 schreef EricP:
Maar nog steeds: de situatie die je schetst is toch aanleiding genoeg om eens met ene megger om je heen te prikken?

Dat is nog best wat werk, nou ja, het zijn 6 mastjes, die moet je alle 6 openmaken en de automaat erin uitzetten, of de zekering losdraaien. En igv een zekering, de nuldraad losmaken. Je wilt immers alleen de kabel meten. En dan kom je misschien af op een isolatieweerstand van pak em beet 30k. Dat is niet goed, en lastig te meten. Je moet zien er achter te komen hoe de kabels lopen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 26 september 2018 09:17:28 schreef bprosman:
Deze :

[...]

Het armatuur zal (denk ik) wel geaard MOETEN zijn
Ook de ommanteling van je grondkabel MOET geaard zijn.
De Lantaarnpaal is een hulpmiddel, die heeft met de elektrische installatie niets te maken en mag niet geaard zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat lijkt me sterk. Achter het luikje in zo'n paal zit een zekeringhouder en vaak ook nog wat klemmen. Als er ergens een fasedraad afbreekt en contact maakt met de paal, dan is het toch wel wenselijk dat die geaard is.
Waar staat eigenlijk dat het niet mag?

klopt ook niks van, ik ken die mast klemstroken met houder, aarde op de mast aansluiten is normaal. anders komt de fase gewoon op de paal te staan met sluiting, de vsa die rot wordt, is al genoeg.. je hebt ook masten waar de vsa onderin zit, ook wel 4 vsa's van 400W onderin de paal op een alu plaat, die is echt niet geisoleerd van de mast..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 26 september 2018 17:44:08 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 26 september 2018 16:01:58 schreef Toeternietoe:
De Lantaarnpaal is een hulpmiddel, die heeft met de elektrische installatie niets te maken en mag niet geaard zijn.

Niet gehinderd door enige kennis van lichtmasten zou ik denken dat een lantaarnpaal een Klasse I apparaat is, net als een blikken pc.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Wat is er op tegen om een lantarenpaal te aarden? In sommige gemeenten doen ze het wel, andere weer niet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 september 2018 16:01:58 schreef Toeternietoe:

De Lantaarnpaal [...] mag niet geaard zijn.

Dat is interessant. Ik mag wel stellen dat iedere lantaarnpaal die ik ooit zie die regel dan overtreedt: ze staan allemaal in de aarde. En dat zand eromheen voldoet beslist niet aan de minimale isolatieweerstand.

Zeker, een lantaarnpaal is alleen een middel om de elektrische onderdelen in de goede onderlinge stand te houden... maar dat geldt natuurlijk voor wel meer dingen, zoals ook die blikken pc van @edvdweele. En als die andere dingen mogen wél geaard worden, voor zover ze dat niet zelfs verplicht zijn.

Nu zijn er in de elektricienswereld wel meer rare regels die een gewone elektronicus niet kan begrijpen, althans niet voordat hij er de achtergrond van kent. Maar er wordt ook veel ad hoc in het veld bedacht, en ik blijf dus twijfelen aan het bestaan van een aardverbod voor lantaarnpalen.

Ik zou een geïsoleerd opgestelde metalen paal met daarin bedrading waarvan je niet kunt zien hoe die eraan toe is, een boobytrap noemen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 26 september 2018 18:13:13 schreef evdweele:
[...]Niet gehinderd door enige kennis van lichtmasten zou ik denken dat een lantaarnpaal een Klasse I apparaat is, net als een blikken pc.

Het gaat toch niet over de mast? Je wilt licht hebben, Het armatuur en de aansluitingen maken deel uit van je elektrische installatie. Als je nu een armatuur in een boom hangt, moet de boom dan geaard worden?
Hang je het armatuur aan de gevel, moet je dan de stenen aarden?
Als je een kabel door een stalen buis legt ga je dan de buis aarden?

Noot: het wordt anders bij oude lantaarnpalen, dus die waar het aansluitkastje NIET van isolerend materiaal gemaakt is.

NEN1010, dacht art 741 ev.

En dingen die niets met een elektrische installatie te maken hebben aard je natuurlijk niet.
Het hekwerk om de camping, je auto, je fiets, Tuinhek, (stalen) werkbank etc.. Alleen in speciale gevallen doe je aan potentiaalvereffening, bv bij ontploffingsgevaar, natte ruimten etc etc,. Dan MOET je ALLE metalen delen voorzien van potentiaalvereffening. Potentiaalvereffening is wat anders dan aarden.
Daar is weer een speciale uitzondering op, de badkamer in woonhuizen, daar is weer aanvullende potentiaalvereffening, die weer vervonden is met de aarding van je elektra. Normaal is dat uit den boze, maar in woonhuizen mag het.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

Op 26 september 2018 20:04:28 schreef Toeternietoe:
Het armatuur en de aansluitingen maken deel uit van je elektrische installatie.

De kast van een pc maakt toch ook geen deel uit van de elektrische installatie? Die kast is er alleen maar om alle losse rommel binnenin bij elkaar te houden.

Regeltjes zijn soms/vaak ondoorgrondelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Nou Toet... Als ik het hekwerk van een aantal bruggen zo eens bekijk, dan zit daar wel degelijk een dikke veter aan. Of je dat potantiaal vereffening of aarde wilt noemen, laat ik maar ff in het midden.

In een aantal havens zit er zelfs aan de bolders een dikke veter.

In beide gevallen heeft eea. niks met een electrische installatie te maken. Er zit zelfs niks electrisch in de buurt...

Toet, volgens mij ben je nu echt de weg kwijt.

mel

Golden Member

Het gaat om metalen geleidende voorwerpen, die door een defect onder spanning kunnen komen...
Een lantarenpaal is denk ik wel zo'n ding..
Een brugleuning weer niet.. maar dit kan voor statische elektriciteit zijn..
Je weet de achtergronden niet.
Ik weet wel, toen ik aan de Goereese sluis werkte, moest echt Alles geaard zijn.. alleen de koffiepot nog net niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zekers, de mast behoort geaard te zijn. er zitten immers stroom geleidende onderdelen in, de mast niet aarden is zelfs moeilijker, zeker als het armatuur de vsa's onderin heeft zitten. een armatuur van kwaliteit heeft een alu behuizing en zit dus ook aan de mast, dat armatuur is ook geaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan toch wel een stuk met Toeternietoe mee gaan, als je een dubbelgeisoleerde kop hebt (kunsstof) en je zou de paal aarden dan is de kans dat de paal onder spanning komt het grootst via een slecht onderhouden aarde.
Heb dat een keer met een keurmeester (die waren er toen nog) besproken bij renovatie van een openbaar zwembad waar alles geaard moest worden, ook het traphekje het water in, na mijn suggestie dat het hekje dan alleen nog onder spanning kon komen via die (defecte) aarde, omdat er nergens spanning in de buurt is, hebben we besloten dat niet te aarden omdat dat veiliger was.
Statische ontlading heb je bij een lantaarnpaal ook niet die maakt van zichzelf genoeg aarde.

misschien heeft het met elektrolyse te maken dat de paal niet geaard mag worden? De paal zit al met zijn voet in de grond, en als de veiligheidsaarde op een iets ander potentiaal staat kan dat het metaal voortijdig doen wegvreten. zomaar een idee...

mvdk

Golden Member

@kris van damme: dat is óók een dingetje. Ons bedrijf deed de OV voor gem. Delft erbij, ergens jaren 80 werd er getracht iets aan de galvanische corrosie te doen. De onderkant van de mast is dan wel met bitumentape omwikkeld, de scherpe rand aan het ondereind blijft onbeschermd, evenals de binnenkant onderaan. Regelmatig braken (en breken nog steeds) masten onderaan af. Het experiment waar ze bij ons mee aan de slag gingen, was het plaatsen van twee parallel diodes, in verschillende richtingen, tussen de aardaansluiting in de mast en de aarddraad/litze. Ik heb eigenlijk nooit een terugvoering gehoord of dat effectief was. De gedachte was dat door de spanningsval in de diodes de mast ter plaatse een iets hoger potentiaaal zou hebben tov de grond waarin de mast is geplaatst.
Hier in Delft zijn er nog enkele plekken waar armaturen aan een kabel boven de grachtrijweg hangen, die kabels zitten met ankers aan de huizen langs de grachten. Die armaturen waren geaard. Tegenwoordig zijn die kabels trouwens van kunstvezel.
Persoonlijk schat ik de kans dat een lichtmast onder spanning komt vanuit de kabel groter in, dan vanuit de mast zelf, ik kan dus met Toet z'n gedachten meegaan. Maar de praktijk is anders.

mvdk

Golden Member

Op 26 september 2018 16:01:58 schreef Toeternietoe:
[...]
De Lantaarnpaal is een hulpmiddel, die heeft met de elektrische installatie niets te maken en mag niet geaard zijn.

Op 26 september 2018 20:04:28 schreef Toeternietoe:
[...]
Het gaat toch niet over de mast? Je wilt licht hebben, Het armatuur en de aansluitingen maken deel uit van je elektrische installatie. Als je nu een armatuur in een boom hangt, moet de boom dan geaard worden?
Hang je het armatuur aan de gevel, moet je dan de stenen aarden?
Als je een kabel door een stalen buis legt ga je dan de buis aarden?

Noot: het wordt anders bij oude lantaarnpalen, dus die waar het aansluitkastje NIET van isolerend materiaal gemaakt is.
...

Ik heb even opgezocht wat NEN1010 hiervan vind (zie hoofdstuk 714, welke specifiek over buitenverlichting gaat).
(NEN1010 is niet van toepassing op de OV van netbeheerders).

In het geval van een dubbel geïsoleerde aansluitkast, bedrading en armatuur staat er het volgende:

714.412 - BESCHERMINGSMAATREGEL: DUBBELE OF VERSTERKTE ISOLATIE
714.412.2 - EISEN VOOR BASISBESCHERMING EN FOUTBESCHERMING
Er mag geen beschermingsleiding zijn toegepast. De geleidende delen van de lichtmast mogen niet bewust met
het aardingssysteem zijn verbonden.

Bij dubbel geïsoleerde aansluitkasten is dit logisch (net als met dubbel geïsoleerde apparaten, metalen delen mag je hier ook niet aarden). De paal kan in principe nooit door een fout onder spanning komen te staan, gezien de actieve delen dubbel geïsoleerd zijn.
Echter kan door een fout in de aarding (bv in de beschermingsleiding/aardedraad in de voedende kabel) de paal wel onder spanning komen te staan. Dus dan niet aarden.
(Dat de paal in de grond staat en op die manier evt. wel verbinding heeft met de aarde is wat anders natuurlijk).

Bij niet dubbel geïsoleerde aansluitkasten moet de paal wel met de beschermingsleiding/aardedraad verbonden zijn. Zeker bij de oudere palen zijn de aansluitkastjes vaak niet dubbel geïsoleerd.
Enige jaren terug heb ik enkele honderden palen geopend, en o.a. d.m.v. meting gecontroleerd of de beschermingsleiding wel op de mast is aangesloten, en of de circuitweerstand voldoende laag was i.c.m. de beveiliging.
Dit i.v.m. een hondje wat geëlektrocuteerd zou zijn door een lantaarnpaal.
Ik ben in die tijd geen enkele dubbel geïsoleerde aansluitkast tegengekomen. Alle palen moesten geaard zijn.
Voor zover ik weet hadden alle palen, ook de nieuwere, een aansluiting om een beschermingsleiding op aan te sluiten.
In de nieuwe palen zat een railtje om de aansluitkast op de monteren. Een speciaal hiervoor bedoelde ophangklem van de aansluitkast was verbonden met aarde, zodra je de kast ophangt op het railtje en de kabel aansluit is dus de paal verbonden met aarde.

Dus bij dubbel geïsoleerde aansluitkasten, en bekabeling e.d. (klasse II): niet aarden.
En bij niet dubbel geisoleerde kasten (klasse 1): wel aarden.

Niet dat ik jaren ervaring heb met lichtmasten, maar de paar honderd palen welke ik open heb gehad (geen eigendom van een netbeheerder), waren allemaal niet dubbel geïsoleerd, en moeten dus geaard zijn (dat waren er diverse niet trouwens door diverse soorten fouten).

Edit: even googlen leert dat ze wel dubbel geïsoleerd bestaan. Bij de fabrikant die ik voor me heb kun je kiezen, dubbel geïsoleerd of niet.

*Bij de klant waar ik toen was had de tuindienst ook enkele palen aangesloten. De jongens waren totaal niet elektrotechnisch onderlegd.
Bij een van de palen was de beschermingsleiding naar de behuizing van de paal aangesloten op de afgaande kant van de patroon in de paal.. Bij het indraaien van een patroon (4 of 6A) stond dus de paal onder spanning. De fase en nul voor de lamp waren voor de patroon rechtstreeks op de kabel aangesloten.
De patroon was wel aangesproken, de behuizing van de paal staat in de grond en dat had kennelijk een voldoende lage weerstand om de patroon aan te laten spreken.

Bij mij op het werk worden OV-kasten gemaakt (binnenkasten en buitenkasten) geheel op wens van de klant.
De OV-kasten heeft hoogstens een aardlek van 30mA voor de servicewandcontactdoos maar de eindgroepen hebben gewoon zekeringen.

Elke eindgroep heeft drie fase, nul en aarde. Er gaat/gaan veelal één of twee kabels 4x10 +as vanaf elke eindgroep de grond.
Bij elke lantaarnpaal kan men kiezen welke fase men pakt.
De eindgroep heeft wel een groepenschakelaar (4 polig)

Bij elke buitenkast wordt er een aardelektrode geslagen.