aansluiten relay 230 volt

Beste forummers,

Hierbij mijn nieuwe relay voor aansturen solenoid klep en pomp. Het is meteen maar een stevige zodat de kontakten niet snel zullen inbranden dat hoop ik dan maar.

Hoe sluit ik dit aan, ik wil dit niet verpesten natuurlijk met rookpluimen.

Grt. Atlas,

relay 230volt.jp2

Sine

Moderator

Euh, ja .. zoals op de tekening staat?

Verder gaat mijn kristallen-bol visie even niet.

Op 28 september 2018 12:59:05 schreef atlas1302:
https://www.aliexpress.com/item/AC-Contactor-Relay-12A-3-Pole-2NO-2NC-…

Deze is het, gebruik ik dan alleen de contacten 13,14,21,22,43,44?

Wat wil je bereiken?

Als ik t zo zie lijkt erop dat dat de hulpcontacten zijn en 1 tm 6 de (NO) hoofdcontacten die dus het vermogen schakelen.

Maar hoeveel vermogen wil je schakelen? En wat is de reden dat je geen SSR wilt gebruiken?

Het is bedoeld voor mijn beregeningsysteem, een waterpomp en een solenoid klep moeten bediend worden.
De tijdschakelaar zal het relay inschakelen waarna de pomp en klep geactiveerd wordt. Het is bij elkaar niet zo`n groot vermogen maar ik dacht dat dit relay wel wat kan hebben.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De kontakten 1-2, 3-4 en 5-6 zijn hoofdstroomkontakten. Die zijn bedoeld om grotere stromen te schakelen.
Met deze kontakten schakel je de pomp.
De andere kontakten 13-14, 21-22 etc. zijn hulpkontakten en zijn bedoeld voor lage stromen.
Hiermee schakel je bv je klep.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dus eigenlijk niet verkeerd zo`n relay, zou dus in principe 3 pompen kunnen aansluiten als ik niet boven de belasting uitkomt.

GJ_

Moderator

ehh, ja natuurlijk. Je kan er evengoed 100 pompen op aansluiten.
Heeft weinig nut.

De contacten schakelen allemaal tegelijk, min of meer. Je kunt dus niet één set hoofdcontacten onafhankelijk van de anderen schakelen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 28 september 2018 14:18:56 (55%)

mel

Golden Member

De kontakten 13-14 en 43-44 zijn no kontakten, deze sluiten zodra de magneetschakelaar bekrachtigd word. De kontakten 21-22 zijn VERBREEK- kontakten,evenals 31-32, deze OPENEN als het relais bekrachtigd word.
Deze kontakten zijn meestal bedoelt om in een stuurstroom iets te schakelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ehh, ja natuurlijk. Je kan er evengoed 100 pompen op aansluiten.

Ik bedoelde 1 pomp voor 1 contact, het is ook de bedoeling dat alles tegelijk open gaat of dicht. We zitten hier te klooien met variabele waterdruk en dat is vervelend, vandaar de pomp. De klep moet zorgen dat als de pomp niet meer werkt, geen druk, dan ook alles afgesloten.

Na een week-endje weg hadden we net weer wel volop waterdruk waardoor de halve tuin volop water had, de pomp laat dan gewoon door.

Maar het is een joekel van een relay en we kunnen er dus aardig wat op aan sluiten, misschien buiten verlichting wanneer de pomp is ingeschakeld en schrikt dan ook af voor de piraten en die hebben we hier genoeg.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Van een motor behoor je alle aktieve geleiders gelijk af en aan te cshakelen.
Voor ee 3-fase oftewel een krachtstroom motor heb je dan 3 hoofdstroomkontakten nodig, voor een 1 fase, lichnetmotor heb je dan 2 kontakten nodig, Fase en Nul.
Bij gebruik van een thermisch pakket op de magneetschakelaar (zoals op het voorbeeld plaatje) MOET je alle 3 de thermische aansluitingen gebruiken. Gebruikelijk is dan de Fase 2x te schakelen (Fase op 1, 2 doorverbinden met 3, en op 4 de faseaansluitng van de motor) en de Nul 1x ( via 5 - 6)
Natuurlijk kun je meerdere motoren parrallel zetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Op 28 september 2018 15:11:49 schreef atlas1302:
Maar het is een joekel van een relay

Dat noemen techneuten in het juiste jargon, doorgaans een magneetschakelaar.:)

Met de hulpkontakten (met 2 cijfers aangeduid) kan je bvb signaal lampjes, andere besturings relais of een toeter schakelen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 28 september 2018 15:42:44 schreef Toeternietoe:
Van een motor behoor je alle aktieve geleiders gelijk af en aan te cshakelen.

Twee is ook genoeg. Erg gebruikelijk bij onder andere takels. Maar in deze een beetje off-topic.

Op 28 september 2018 15:11:49 schreef atlas1302: Maar het is een joekel van een relay en we kunnen er dus aardig wat op aan sluiten,...

"Een joekel" is niet een maat die ik in de specs eerder ben tegengekomen :-)
Om een pomp in en uit te schakelen heb je al gauw een vrij groot relais, maar de joekeligheid zegt verder ook niet alles. Ook de kleinsten zijn 45mm breed. Het zijn gewoon standaardmaten.

mel

Golden Member

Joekeligheid? :P
Nieuw woord, die houden we er in :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan eigenlijk een aansluitvraag, de pomp is 12 volt en wordt gevoed door een omvormer 220/10A.
Is het nu handig om de omvormer of de pomp (12V) te schakelen? Het zijn toch afzonderlijke contacten die een stroom doorlaten.

De klep is 220 volt.

mel

Golden Member

Ik zou de voedende kant schakelen, daar loopt de minste stroom.
En anders blijft de omvormer ook nog onder spanning staan, wat niet nodig is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik gebruik relais die claimen 10A te zijn en 100000 schakelmomenten mee te gaan. Maar dan staat er bij: "Mechanisch 10 miljoen". Dat betekent dus dat ie ongeveer 100000 * 10A kan schakelen. Of 1 miljoen keer 1A of 10 miljoen keer 0.1 A of minder.

Dat zou er voor pleiten om liever de 20x lagere stroom in de 220 kant te schakelen dan de stroom aan de 12V kant. Of de hogere spanning nog significant veel roet in het eten gooit weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoek wel even in de datasheet op wat de minimale schakelstroom van dit relais is.
Bij te lage stroom branden de contacten niet schoon en krijg je problemen met de levensduur.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
GJ_

Moderator

Als die pomp 12Vdc is zou ik de contacten in serie zetten.

De omvormer zou ik op een apart relais zetten, of op een ferme schakelaar. Ik kan me indenken dat die pomp geregeld in- en uitschakelt en dat die omvormer daar niet van gediend is. Controleer of er in de specs iets staat over maximaal aantal inschakelingen per uur.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 29 september 2018 19:33:57 (70%)

Dat was ook een punt van mij dat de omvormer het niet fijn zou vinden dat inschakelen van die pomp.
De contacten doorlussen zat ook in mijn gedachte dan verdeel je de stroom over 3 contacten. De pomp is trouwens 6 A.

De omvormer op een aparte timer zodat deze niet 24 uur stand by staat. Uurtje omvormer en 30 min pomp. Dus 1 keer per dag water voor de plantjes, 5 ltr/min max.

Shiptronic

Overleden

Nee stroom niet verdelen, maar in serie, DC schakelen is wat anders dan AC ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Ik begrijp dat de stroom voor de 220V solenoid en de 12V voor de DC pomp door hetzelfde relais moeten?

wat is de spoelspanning van het relais 12V DC of 230V AC ?

Wat is het vermogen van de 230V AC solenoid en welk vermogen heeft de 12 DC motor?

Op de hoofdcontacten;

de AC dubbelpolig schakelen naar de solenoid toe.

de -12V naar de DC motor schakelen , Ja in de min , de + met een geschikte zekering aan de +12V hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Hier zouden we het niet over eens zijn ship. In een industriele installatie is een 12V pomp natuurlijk al een no-no, maar als ie er dan toch in zat zou in Europa zeker de +12V geschakeld worden.
Aan de verkeerde kant van de oceaan zou het een gok zijn wat men zou schakelen.

Goedemorgen,

Spoelspanning is 230 V/ac

Solenoid vermogen:https://www.aliexpress.com/item/3-4-220V-Electric-Solenoid-Valve-Pneum…

12 V/ dc/ 60 watt. pomp.

Ik zou de klep op de hulpcontacten willen plaatsen en de pomp op de hoofd contacten. De voeding is 12V / 10A omvormer. Waarom alles op de hoofdcontacten?