Lantaarnpalen en aardlekvragen

de aansluitkasten bepalen niet of de paal geaard moet zijn, dat bepaalt het armatuur. een alu armatuur met aardaansluiting op de klemmen bepaalt dan ook dat de paal geaard dient te worden. een kunstof armatuur met aarding op de vsa alleen zegt dan ook geen geaarde mast nodig. of helemaal geen aarding nodig natuurlijk, dubbel geisoleerd.

ik weet dat er ook masten in winkelgebieden zijn met een wcd bovenin, geen aardlek erop en bij de mast meegezekerd, anders was het te duur. de wcd is een contrastekker met rml welke na een jaar of 8 rot van de zon is geworden. dat hadden ze beter met vmvl snoer gedaan..

van de week nog een omgereden mast van de lichtjesroute gezien, die had geheel onder een wagen gezeten, glasscherven van 50 gloeilampen over 2m2 over t fietspad verspreid. een ongeaarde mast kan onder spanning komen staan door beklemde draden, terwijl een geaarde mast de zekering eruit laat gaan..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 28 september 2018 22:00:40 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Een wcd boven in een lichtmast? Wat voor nut heeft dat? Feestverlichting?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 september 2018 09:54:27 schreef mel:
Een wcd boven in een lichtmast? Wat voor nut heeft dat? Feestverlichting?

Yep, ik ken hier een hele wijk daar zit bijna elke ov mast boven in een CEE 16A vlak onder het armatuur. Eind oktober hangen de vrijwilligers de feestverlichting op.

iets dergelijks heb ik ook weleens gemaakt voor evenementen, afgetakt op de vaste spanning van de lichtmasten, pvc buis open gezaagd die om de mast werd geschoven, daarop een kaedra kastje met alamatje B16 en ip44 wcd. in de masten zat een contrastekker waar de losse kap met alamat in werd gestoken, masten waren 20A traag gezekerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer