ABB 40A hoofdschakelaar verkeerd-om aansluiten

In mijn huis was de verzegeling van de hoofdzekeringsautomaat bij de oplevering 20 jaar geleden al verbroken cq niet aanwezig. Er zit nog een klein stukje dun metaaldraad aan de schakelhendel, dus ik vermoed dat het er wel ooit gezeten heeft. Vermoedelijk de werkwijze zoals testman beschreef.

Dat je middels een zegel probeert te voorkomen dat ik bij de teller kan komen en voor de teller wat draadjes aftak, dat snap ik, maar wat is überhaupt het nut van zo'n zegel aan de automaat, ná de teller? Ik heb in die 20 jaar nooit controle van de zegelpolitie gehad. Wel een aantal keren een meteropnemer, maar die hebben niks gezien of niks gezegd.

mel

Golden Member

Na de teller word niks verzegeld, dat hoort bij je huisinstallatie.
VOOR de teller wel.. daar kan je tenslotte een kabeltje aftakken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 september 2018 16:53:52 schreef meander:
Die erkende installateur is er eentje die door stedkn erkent is en zegeltjes mag knijpen.

Op de website van Stedin staat wat anders. Zij vinden een installateur erkend als hij is aangesloten bij een branchevereniging. Er staat niks over zegeltjes knijpen.

als je zelf in de hoofdzekeringkast gaat rommelen , moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. als je kortsluiting maakt zit heel de straat, of zelfs een deel van de wijk zonder spanning, en jij kan gelijk met de ambu naar door beverwijk , dan zal de stedin ook nog een flinke boete opsturen als ze ontdekken dat je geen zegelrecht hebt

boetes sturen naar installateurs zonder recht, weet ik niet of ze dat doen, immers is er vaak geen bewijs van. installateurs met zegelrecht kunnen ze wel van hun recht ontdoen. dat zegelrecht gaat overigens via de branche organisatie als bijv uneto vni, als je zegels wilt bijbestellen heb je daar een bewijs van inschrijving bij een dergelijke organisatie voor nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 september 2018 19:13:41 schreef mel:
Na de teller word niks verzegeld, dat hoort bij je huisinstallatie.
VOOR de teller wel.. daar kan je tenslotte een kabeltje aftakken...

Kwam net langs mijn meterkast en heb nog even gekeken. Wat ik eerder schreef klopt niet: de 35A Okasel automaat zit vóór de meter. In een soort mini groepenkastje dat verzegeld is, maar de automaat kun je gewoon bij en bedienen, net zoals een normale automaat voor een groep. Ik zou alleen de automaat niet kunnen vervangen, zonder de verzegeling te verbreken.

Op 29 september 2018 22:46:52 schreef Kilian:
….de 35A Okasel automaat zit vóór de meter. In een soort mini groepenkastje dat verzegeld is, maar de automaat kun je gewoon bij en bedienen, net zoals een normale automaat voor een groep.

Dan is het dus gewoon de huisaansluitkast met een automaat in plaats van een smeltpatroon. En dus is het gebied van de netbeheerder waar je zelf niet aan mag komen, behalve in- en uitschakelen.

mvdk

Golden Member

Tsjee, waar gaat 't dan eigenlijk zo'n beetje een pagina lang over?

Nou, dat er dus huizen zijn met een automaat als hoofdzekering die je zelf kunt uitschakelen en huizen met een smeltpatroon waar dat dus kennelijk niet zo maar kan. Of bedoelde je wat anders met je vraag?

mel

Golden Member

Dan is het helemaal simpel..
Je zet de automaat die voor de meter zit uit, en dan kan je rustig in je eigen groepenkast werken..
Dit is je zorgen voor niks maken :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..