Philips B7X14

bprosman

Golden Member

Een oude koe uit de kast getrokken.
Deze staat al jaren bij mij in de kast en heeft nog wat TLC nodig.

Hugo heeft me al geholpen en 1 kanaal gerepareerd. Wat condensatoren voor me vervangen en hij speelt weer op 2 kanalen.

De radio had inmiddels ook wel last van een "lui oog" deze vervangen door een "Russisch broertje van E-Bay".

Nu zit er nog een 50Hz brom in , die zwakt wel af al eea warm wordt en een helder FM station drukt hem nog wel weg maar is daar nog iets aan te verbeteren ?

Aan de kast ga ik weinig "restaureren" alhoewel hij behoorlijk bekrast en beschadigd is.

De backlight ben ik nog wel mee bezig om deze op "Led verlichting" te krijgen.

philips_b7x14a.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een 50hz brom betekent een slechte massaverbinding of afscherming ergens. De mijne had last van 50hz signaalratel door een vervuilde volumepotmeter. De loper maakte op veel plaatsen slecht contact en dat geeft hetzelfde effect als een stukje draad aan de ingang leggen.

Een 100hz brom, meestal zonder ratel, betekent een slechte voedingselco. De elcobus op het chassis is van een erg betrouwbaar type, de losse elco onder het chassis is iets minder betrouwbaar. Even meten of ze allemaal de juiste capaciteit nog hebben en niet opwarmen.
De brom in dit type kan zo zwak zijn dat je 'm alleen hoort als je met je oor tegen de speaker zit.

Een lekstroom van 1mA per sectie van de grote elco is toelaatbaar, maar meestal lekken die Philips elco's minder dan een halve mA (na 8 uur gebruik)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 30 september 2018 00:52:39 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Je kunt de boel gewoon met 2 schaallampjes verlichten en een groene diffuser, zo bouw ik ze altijd om...
(lichtbeeld is vrij egaal, foto komt niet zo mooi over.De EM80 lijkt ook veel te fel zo...)
Zolang het fineer van de kast niet al te erg beschadigd is, kun je die nog prima opknappen. (dit was oorspronkelijk een hele donkere kast die ik afgekrabbeld en gelakt heb)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 30 september 2018 01:58:43 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Heb je toevallig een foto van die schaallampjes ombouw ?. Ik begreep dat Philips er zelfs ooit een kit voor had.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik heb nog een kitje liggen eventueel:

- 2 lampjes
- 2 fittingen
- 4 veertjes
- montageplaat voor lampjes
- zelftapper + veerring
- witte en groene diffuser; zitten met holnietjes aan elkaar

Gat voor de montageplaat zit al in het chassis van de radio...

Stuur maar een PM als je interesse hebt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

PM Gestuurd. Een MP3 speler kan ik die zo inkoppelen op de PU ingang ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 30 september 2018 10:11:32 (73%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Dat zou goed moeten gaan. De PU ingang is voor kristalelementen, dus hoge spanning.

@Arco: voorspelbare vraag :p staat er op die kit toevallig een nummer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com