aansluiten relay 230 volt

GJ_

Moderator

Hulpcontacten zijn niet geschikt/bedoeld voor een solenoid.

Jij hebt daar 380/220V dus bij die 220V heb je waarschijnlijk ook een nul.
Ik zou er zelf ook even moeten nadenken maar ik denk dat ik het als volgt zou doen:
- fase van de solenoid op 1-2
- de nul direct naar de solenoid
- +12Vdc pomp op 3
- pomp op 6
- lus tussen 4 en 5
- -12Vdc pomp op omvormer

--edit--
je hebt 230/400V, geen 220/380. Ik had een boek uit 2001 te pakken

Ik begrijp het en 4 en 5 staan in serie, waarom zou Ship negatief willen schakelen? in dit geval tenminste.

Op de hulpcontacten zet ik een led lampje.

GJ_

Moderator

Ik weet echt niet waarop hij de min wil schakelen. Ik hoop dat hij dit nog even wil verhelderen, ik ben ook erg nieuwsgierig.

Overig is de aansluitwijze zoals ik hem gaf alleen bij een vaste installatie. Als hij op een WCD komt en de fase en de nul dus gewisseld kunnen worden zou ik de solenoid op 1-2 en 3-4 zetten en de pomp op 5-6.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 30 september 2018 11:59:22 (46%)

Shiptronic

Overleden

Op 30 september 2018 10:59:22 schreef atlas1302:
waarom zou Ship negatief willen schakelen? in dit geval tenminste.

Antwoord was je nog schuldig : N-Chanel FET, die stuur je met een plus en schakeld de min :) , En een automotive achtergrond automatisme ( beetje het NPN/PNP verhaal met PLC uitgangen ) ieder zijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 14 april 2019 03:37:35 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als het systeem mobiel is en zeker gezien dat er water bij komt kijken , lijkt het me veiliger om ook de omvormer dubbelpolig te schakelen .
zodat de hele handel geheel spanningsloos is wanneer uitgeschakeld .
dat maakt het aansluiten gelijk makkelijker ook , de solenoid gewoon parallel op de omvormer .

Op 30 september 2018 10:25:59 schreef GJ_:
Hulpcontacten zijn niet geschikt/bedoeld voor een solenoid.

waar zie je dat aan?
hulpcontact van relais kunnen vaak van 3 tot 6 a schakelen en de ik kan me niet voorstelen dat de solenoid ook maar de helft van dat opneemt
het is in ieder geval niet beschreven in de link van ali ( zou eigenlijk wel moeten )

mel

Golden Member

Het zou wel kunnen dat de hulpkontakten voor-of naijlen t.o.v. de hoofdkontakten. Ik weet de joekeligheid niet van dat ding :P Maar je kan rustig een klep ermee sturen..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 14 april 2019 09:45:34 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou denk ik beide schakelen. Dus de omvormer en de motor. Dan zou ik eerst de omvormer aanzetten en een moment later de motor aanzetten. Dan kan de omvormer eerst opstarten voordat de de motor met een grote aanloopstroom gaat beginnen.

Wat is het eigenlijk voor omvormer? Gewoon een 12 volt switched voeding of een echte motorregelaar? In het laatste geval zou ik het helemaal anders doen.

Wat jij daar hebt is een relais om een 3 fase elektromotor te schakelen. Er kan zelfs een thermisch blok op. Dat is een soort vertraagde overstroom beveiliging. De motor krijgt dan de tijd om op te starten. Anders knalt hij er al uit door de hoge aanloopstroom. Als je de motor langdurig te zwaar belast waarbij de wikkeling zou kunnen verbranden springt deze beveiliging er uit voordat de de motor wordt beschadigd.

Dit relais is niet gemaakt om 12 volt gelijkstroom te schakelen. In principe is dit relais gemaakt om hogere spanningen en betrekkelijk lage stromen te schakelen. Contactafstanden zijn groot en de isolatie tussen de geleiders is ook fors uitgevoerd. De contactpunten zelf zijn echter betrekkelijk klein.

Voor lage spanningen als 12 of 24 volt. zien relais er heel anders uit. Grote dikke contactpunten en een minder grote isolerende afstand tussen de geleiders. Hiervoor kun je ook beter kijken naar automotive relais spul.

Met jou joekel kun je het beste de primaire zijde van je 12 volt voeding schakelen. En dan via de hulp contacten een 12 volt automotive relais dat op zijn beurt weer de pomp aanschakeld. Als jouw omvormer echter een trafo met een gelijkrichter is, is een tweede relais helemaal niet nodig.

Een 9 volt ringkerntrafo met een gelijkrichter is overigens waarschijnlijk de meest economische en betrouwbaarste oplossing als omvormer.

GJ_

Moderator

Op 14 april 2019 08:50:55 schreef klaasy:
[...]
waar zie je dat aan?
hulpcontact van relais kunnen vaak van 3 tot 6 a schakelen en de ik kan me niet voorstelen dat de solenoid ook maar de helft van dat opneemt
het is in ieder geval niet beschreven in de link van ali ( zou eigenlijk wel moeten )

Hulpcontacten van 6A kunnen heel wat minder schakelen dan hoofdcontacten van 6A. Als die hulpcontacten duurdere hoofdcontacten waren hadden ze wel een andere nummering gebruikt.
Hoofdcontacten zijn geschikt voor AC3 belastingen, de hulpcontacten niet. En hoeveel een solenoid opneemt is niet van belang, dat zal allemaal wel goed zijn, het gaat om het schakelen.

Op 14 april 2019 10:46:06 schreef GJ_:
[...]Hulpcontacten van 6A kunnen heel wat minder schakelen dan hoofdcontacten van 6A. Als die hulpcontacten duurdere hoofdcontacten waren hadden ze wel een andere nummering gebruikt.
Hoofdcontacten zijn geschikt voor AC3 belastingen, de hulpcontacten niet. En hoeveel een solenoid opneemt is niet van belang, dat zal allemaal wel goed zijn, het gaat om het schakelen.

of je met een hulp contact een zware relais bediend of een solenoid , maakt niet zoveel uit , uiteraard dient de motor op de hoofdcontacten aan gesloten worden
hulpcontacten die 3 tot 6A kunnen schakelen zijn niet ongewoon toevalig van de week met relais bezig geweest die op de hulpcontacten 10A konden schakelen , een meen dat ze van omron waren kan ook legrand zijn

GJ_

Moderator

Klopt. Ik gebruik veel kleine hulprelais en die zijn ook allemaal 10A. Vergeet alleen niet dat die stroom die op de hulpcontacten staat bij een AC1 belasting is.

tja dat krijg ik er veel niet aangeleerd, met hulpcontacten of stuurknoppen direct inductieve lasten gaan schakelen. 1 wilde zelfs met een noodstop drukker direct een 230V machine schakelen zonder degelijk relais. ook m22 spul direct gebruiken om een 1500W hakhamer te schakelen ben ik al tegengekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer