Ik zou denk ik beide schakelen. Dus de omvormer en de motor. Dan zou ik eerst de omvormer aanzetten en een moment later de motor aanzetten. Dan kan de omvormer eerst opstarten voordat de de motor met een grote aanloopstroom gaat beginnen.
Wat is het eigenlijk voor omvormer? Gewoon een 12 volt switched voeding of een echte motorregelaar? In het laatste geval zou ik het helemaal anders doen.
Wat jij daar hebt is een relais om een 3 fase elektromotor te schakelen. Er kan zelfs een thermisch blok op. Dat is een soort vertraagde overstroom beveiliging. De motor krijgt dan de tijd om op te starten. Anders knalt hij er al uit door de hoge aanloopstroom. Als je de motor langdurig te zwaar belast waarbij de wikkeling zou kunnen verbranden springt deze beveiliging er uit voordat de de motor wordt beschadigd.
Dit relais is niet gemaakt om 12 volt gelijkstroom te schakelen. In principe is dit relais gemaakt om hogere spanningen en betrekkelijk lage stromen te schakelen. Contactafstanden zijn groot en de isolatie tussen de geleiders is ook fors uitgevoerd. De contactpunten zelf zijn echter betrekkelijk klein.
Voor lage spanningen als 12 of 24 volt. zien relais er heel anders uit. Grote dikke contactpunten en een minder grote isolerende afstand tussen de geleiders. Hiervoor kun je ook beter kijken naar automotive relais spul.
Met jou joekel kun je het beste de primaire zijde van je 12 volt voeding schakelen. En dan via de hulp contacten een 12 volt automotive relais dat op zijn beurt weer de pomp aanschakeld. Als jouw omvormer echter een trafo met een gelijkrichter is, is een tweede relais helemaal niet nodig.
Een 9 volt ringkerntrafo met een gelijkrichter is overigens waarschijnlijk de meest economische en betrouwbaarste oplossing als omvormer.